• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda ner filer till copilot

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur man laddar in ställplatser etc till copilot, jag har installerat appen i min samsungmobil och tablet
 
F

F.d. 14324

Guest
Vet inte om det går att förklara det enkelt, men vi väcker @BoEr och ser om han kan hjälpa till. :)

Mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@HasseRoth: Först hämtar vi en CSV-fil till CoPilot, enklast är att gå in på denna site direkt på mobilen, med din webbläsare i den, t ex Chrome
  1. Gå in i vår meny Filer (i blå listen överst), här ser du flera filer till CoPilot, naturligtvis väljer du HBK Husbilsplatser för CoPilot allra först ... ;)
  2. Klicka på den resursen/filen på namnet, så att den öppnar sig, klicka sedan på den stora blå knappen Ladda ner nu ..
  3. Ett OneDrivefönster öppnar sig då i din webbläsare, och du ser början av filen på skärmen. Klicka där i fönstret på Ladda ner - filen med HBK husbilsplatser laddas då ner till din mobil i mappen Download
  4. En finess att använda senare, är att ha en egen ikon för HBK-platserna, den laddar du ner från resurser/filen Bibliotek med POI för flera Appar, öppna den, klicka på Ladda ner nu, webbläsaren startar, gå in i OneDrivemappen CoPilot - CSV, leta upp ikonen Hbk 2018.png och ladda ner till din mapp Download
Antar att du installerat kartor i din CoPilot, då kunde du styra vid installationen av dessa var de skulle lagras (internminne eller externminne=SD kort), i fortsättningen utgår jag från att du valde SD kortet, mappsträngen blir någorlunda i texten här nere annars. Om du inte laddat ner kartorna, se till att välja SD innan du klickar på knappen för att ladda ner kartorna (Europa antar jag). Du måste ha kartorna installerade först.
(CoPilot fungerar utmärkt med kartorna på SD-kortet, internminnet behöver man till en massa annat).

Kolla bland dina appar i mobilen om du har en filhanterare installerad (t ex Mina Filer). Annars är mitt råd att ladda ner ES File Explorer (eller ES Filutforskaren) via Google Play, jag tror att den finns i en gratisvariant. Den är mycket bra. Då är det dags att installera POI-filen HBK Husbilsplatser 2018 i CoPilot ...
  1. Starta din filhanterare och gå in på Internminne/Download, håll nere på filerna en i taget så att de markeras med en grön bock, klicka sedan på kopiera i listen längst ner till vänster2018-01-16 10.00.19.png
  2. Klicka på de tre strecken uppe till vänster och välj Externminne (se till att den svart raden i botten finns kvar hela tiden, alltså, klicka inte "snett")
  3. Välj nu mapparna Android, data, com.alk.copilot.mapviewer, files, EU, och save. Framme! (om kartorna finns på internminnet får du leta upp motsvarande mappsträng, även här ska du till save-mappen)
  4. Klicka nu på de två rektanglarna (en hel, en streckad) längst till vänster i den svart bottenlisten, dvs, du väljer klistra in
Nu lagras både POI- och ikonfilen i rätt mapp. Då är det dags att importera dessa till CoPilot;
  1. Starta CoPilot, som då signalerar att den hittat en POI-fil för import
  2. Klicka pil till höger högst upp, namnge filen t ex Hbk Husbilsplatser (CoPilot vill själv bestämma stora/små bokstäver), välj ny kategori, välj din HBK-ikon eller någon annan du tycker passar bättre, fortsätt guiden genom klick till höger, se till att inte markera fartkameror!
  3. CoPilot importerar nu filen (har för mej att det ska vara 4 372 platser, om du gjort rätt)
Nu ligger de på plats. Klicka på förstoringsglaset, klicka på de tre punkterna, scrolla ner så hittar du HBK platserna, klicka på den raden så kommer platserna upp:

2018-01-16 10.22.34.png

Som du ser har jag inte installerat ikonfilen på mobilens CoPilot. Ska jag få med den måste jag då först ta bort POI-filen HBK2018 (som ligger i undermappen user_places, under save-mappen, se ovan). Och sedan börja om från början. Det får även du göra om du gör något fel på vägen, och sedan börja om på nytt.

Det var det hele, hoppas jag inte hoppat över nåt steg i beskrivningen ovan, hör av dej i så fall.
Lycka till :) !
 
Toppen