• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lackera om alkov KNAUS 630 TRAVELLER 1993

P

Pilote84

Guest
Min Alkov är blek och ser väldigt sliten ut. Resten av husbilen är fin. Alkoven är ju ansiktet utåt så att säja. Nu tänkte jag ta en roller och måla alkoven och en bit upp på taket. Har fått många olika tips. En firma säjer att jag ska slipa ner den befintliga lacken och sedan lägga på ett lager vidhäftningsmedel. Därefter så kan jag rolla på i stort sett vilken färg som helst. Någon som har någon annan erfarenhet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är väl aluminium så slipar du ner den måste du ha grund som klarar aluminium Slipar du ner ytlacken lite lätt bör det gå att måla med en bra lackroller svårigheten är ju att få rätt färg vitt är inte vitt och det syns väldigt tydligt när man börjat måla. viktigast är ju att få bort spår av silikon om det finns sånt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Köp färgen hos en etablerad färghandlare som har en skanner. Han skannar färgen på husbilen & blandar därefter. Du får då en färg där det tagits hänsyn till åldring & solblekning. Vissa färger flyter ut & blir som sprutlackerade om man värmer dom lätt (t.ex med hårfön eller värmepistol) efter applicering.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Prata med riktiga proffs så får du rätt råd , aluminiumplåt har andra egenskaper än vanlig stålplåt dvs mycket större rörelser beroende på temperatur. Vore surt om du lägger ner mycket arbete på det förgäves .
 
Toppen