• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Låsmekanism till Seitz bodelsdörr

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Mina lås börjar bli slitna. Nylonbussningarna speciellt. Har försökt hitta nya via ÅF men deras intresse är dåligt. Bilen är en Adriatik -07. Dörren finns nog på flera modeller. Se bilder.
20200521_121531.jpg20200521_121521.jpg
 
F

Fd.16159

Guest
Lite svårt att se på bilden men jag uppfattar det som att låsklacken där plastbussningen sitter är demonterbar. Då borde de gå att vända plastbussningen 180 grader så den skadede delen är innerst istället för ytterst.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
I teorin riktigt. Men man måste borra ur brickan och sedan svetsa fast den igen. Antagligen smälter nylonet. Har varit inne på samma men bättre att få nya delar = 12 nya år på vägarna
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Angan!
Går det inte att vrida dessa nylonbussningar?
En smartare lösning på dessa borde ha varit att dom snurrade på axeln.
Då blir som ju jämnare slitna. Men det är klart.
Då får dom ju inte sälja låsen som blev över.
Mitt gamla lås från 2002 är utan nylon så antingen har dessa lossnat eller så
hade dom inte uppfunnits ännu. :)
Det fungerar som det skall ändå.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Nedre låset har varit svårare att få i låsläge. Det låser i två steg. Man måste ta i lite. ÅF försökte justera dörren men problemet var att låsbygeln i karmen skulle längre ut så tappen kunde vrida sig tillräckligt långt och spärra. Det fixade jag själv. Något är felmonterat från början. Det har funkat ok sen -07 men det har slitit på nylonbussningen. Ska renovera den nedre mekanismen. Den sitter enklare till (som det ser ut i alla fall) och göra om göra rätt. Nylonet är ett rör som snurrar på en tapp. Ska nog fungera som en lagring. Gäller att få dörren riktigt i lås/stängd. Annars funkar inte centrallåsningen. Kontaktdonet sitter jämte nedre låset.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du kollat så att det är rent i gummilisten.
Det är ju lätt att det hamnar grus o sten där och detta gör att
listen tränger ut så att dörren blir mer svår stängd.
Listen kan ju också var deformerad eller börjar bli lite hård.
Jag smörjer den ofta med ett silikon stift.
 
Toppen