• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Låset till gasolluckan går ej att låsa upp

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Har en Carado A132 2021. Var i Norge över julhelgen, kunde inte låsa upp låset till gasolluckan, det var -15- -20 grader så jag trodde det hade frusit.
Har nu varit hemma några dagar i plus grader, men går fortfarande inte att öppna. Det är ett std lås som många husbilar har (skickar med en bild på låset). Jag får i nyckeln, men kan inte vrida den.
Någon som har råkat ut för det samma och vet något fix för att lösa det?
/Jörgen
 

Bilagor

  • Lås.jpg
    Lås.jpg
    103 KB · Visningar: 17
Lösning
Har löst det. Såg att nyckeln gick 2-3mm längre in i övriga lås av samma typ. Knackade lite lätt in nyckel med en hammare, något längst in i låst verkar har kärvat. Nu blir det låsolja i samtliga lås för att undvika framtid problem.

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
hej, kanske värt ändå att försöka tina med hårfön eller liknande?
Sedan "kryp olja" , har låset fungerat tidigare borde det väl gå att få igång utan alltför mycket trixande. Men ska det krångla så ska det.
Har inte likadant lås som du har, men tog isär ett krånglande lås tidigare som kärvade ordentligt. Så numera låser jag aldrig min gasolbox, vore surt om det blev någon stöld men har haft olåst i tre år och ingen har stulit något ännu.
Lycka till
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett litet trick att värm låsoljan ordentligt (vattenbad) men kolla hur varmt det får bli om du har det i aerosolbehållare. Spruta in rikligt i låset, sedan för du in nyckeln i låset och drar den snabbt ut och in samtidigt som du försöker vrida den. Det brukar kunna lura ett kärvande låsstift.
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Hej,
Har en Carado A132 2021. Var i Norge över julhelgen, kunde inte låsa upp låset till gasolluckan, det var -15- -20 grader så jag trodde det hade frusit.
Har nu varit hemma några dagar i plus grader, men går fortfarande inte att öppna. Det är ett std lås som många husbilar har (skickar med en bild på låset). Jag får i nyckeln, men kan inte vrida den.
Någon som har råkat ut för det samma och vet något fix för att lösa det?
/Jörgen
Oftas kommer det in fukt och det tar tid för att fjädrarna inne i låset skall släppa. Vi bruka värma nyckeln försiktigt vicka på låset och efter några gånger släpper den taget och öppnar sig.
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Vi fick lära oss ett nytt trick nu när vi var i Vemdalen som funkade utmärkt.
du tar en plastpåse med varmt vatten trycker denna mot låset och precis innan du skall ta bort påsen värmer du nyckeln lite gran. Funkade utmärkt för oss.
 
Toppen