• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lågt utlopp gråvatten, hur får man in en tömningstank? Kyros Duo

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
vi har en CI Kyros Duo, en sk ”plåtis” och vi har en utmaning att tömma gråvattner då vi inte hittar en mobil tank. det är endast 17 cm frigång under till avloppsröret som är 61 mm i yttermått utan gäng. Alla tankar vi hittar är 20 cm eller högre. vi kan inte vara dom enda med en Kyros Duo. varken Bengt i Örkelljunga eller Rips i Tomelilla har en lösning på detta. Som det är just nu måste vi riva allt när vi står på en camping för att åka iväg och tömma. Finns det någon med liknande problem och som har löst det?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Hmm, tror aldrig jag sett någon som tömmer sin tank så, men det händer väl naturligtvis fast jag inte sett det. Dom flesta har väl såpass stor tank att det håller några dagar när man ligger still.

Hur stor är tanken? Funderade på spilloljedunk, typ denna på Biltema. Spilloljedunk bil/MC

Det kanske blir många vändor, om den är tät nog i locken vill säga.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Bilen marknadsförs som: "För familjer eller par som ständigt är på resande fot". Det ska inte vara några långa stopp på ställplatser, utan en natt sen vidare och då passar man på att tömma
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hmm, tror aldrig jag sett någon som tömmer sin tank så, men det händer väl naturligtvis fast jag inte sett det. Dom flesta har väl såpass stor tank att det håller några dagar när man ligger still.

Hur stor är tanken? Funderade på spilloljedunk, typ denna på Biltema. Spilloljedunk bil/MC

Det kanske blir många vändor, om den är tät nog i locken vill säga.
Vi som står på säsongsplats i Spanien eller någon annanstans behöver ju tömma så. Bilen ställs ju av och tältet är kanske uppe.
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Enligt serviceavdelningen på RIPS så går inte det.Det jag tycker är lustigt i denna historia är att det säljs ett antal Kyros DUO i Sverige, så jag är jättenyfiken på hur dom har löst det. Ringde Borgholm i Kristinehamn, dom hade ingen lösning heller. Än så länge är tipset om Biltema bäst men inte bra.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vi som står på säsongsplats i Spanien eller någon annanstans behöver ju tömma så. Bilen ställs ju av och tältet är kanske uppe.

Om man står på säsongsplats så är det nog smart att stå på plats med VA. Det finns väl där också?

Annars får man just problem som TS, oavsett hur hög bilen är. Personligen skulle jag aldrig ens tänk på att hålla på tömma på det sättet om jag står en hel säsong, men men. Alla är olika och man gör vad man kan med dom resurser man har.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg havde en Elnagh med afløb midt under Husbilen. Her kunne en tømningsvogn heller ikke gå under frihøjden på husbilen. Leverandøren fortalte, at man ikke lovligt kunne forlænge røret ud til siden.

Jag satte en bøjning i ret dimension på røret: Wafix grå bøjning 75 mm - 45 gr.

Og når jeg så skulle tømme, så kunne jeg skubbe sådan et rør ind på bøjningen: Wafix grå bøjning 75 mm - 45 gr.

Dette rør drejede jeg så af igen, når tømningen var færdig.

Og så gik det hele alligevel fint.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
... en utmaning att tömma gråvattner då vi inte hittar en mobil tank. det är endast 17 cm frigång under till avloppsröret som är 61 mm i yttermått utan gäng. Alla tankar vi hittar är 20 cm eller högre. ...

I England är det ett ständigt vandrande med "waste water carrier's" på campingar! Sök lite kanske det dyker upp en som går under avtappningsröret!

 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Kollade under min Adria plåtis.
Mätte inte röret, men det ser ut som ett vanligt avloppsrör i dimension typ 50mm. Slutar dessutom en bra bit innanför sidan på bilen.
Då borde det gå att köpa ett vanligt sådant rör med skarvmuff i samma dimension. Finns på Biltema för typ 60 spänn 1meter långt.
Sen hade jag kapat det röret till lämplig längd, köpt en vanlig billig plasttratt som också finns på Biltema, limmat på den i änden på det lösa röret. Dvs efter att ha skurit ner tratten till avloppsrörets diameter. Funkar säkert bra om man skär tratten så den precis går in i röret trycker in den en liten bit & silikonar fast den I röret.
När man kommer till campingen tar man fram röret gnider lite diskmedel på packningen i rörmuffen & trycker fast det på bilen tömmningsrör. Sen är det bara att ansluta trattens pip till ”lungan”, eventuellt med en slangstump emellan om det behövs.
Ingen åverkan på bilen & den här ”adaptern” behövs ju bara när man ligger still på campingen.

Fast själv är jag aldrig kvar så länge på någon camping, eller också kör jag bort till avsedd tömningsplats med bilen. Å andra sidan har jag inga förtält eller annan bröte som blockerar bilen, så för min del är det bara att veva in markisen, dra ur sladden om jag står på EL & åka till tömningsplatsen. Vilket ju inte behövs särskilt ofta eftersom tanken rymmer så pass mycket. Känns väsentligt mycket enklarare för min del än att springa gatlopp med en ”lunga” flera gånger om dagen. Behöver ju inte lasta in bord & stolar etc för att göra den manövern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Till min gamla husbil följer det med slangar för tömning av grå- och svart-vatten.
Mitt gråvattenrör är 40m.m. och slangen ser ut som en standardtyp.
Jag tänker att kanske det finns slang som tillbehör till din bil, kan vara värt att kolla med generalagenten.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om man står på säsongsplats så är det nog smart att stå på plats med VA. Det finns väl där också?

Annars får man just problem som TS, oavsett hur hög bilen är. Personligen skulle jag aldrig ens tänk på att hålla på tömma på det sättet om jag står en hel säsong, men men. Alla är olika och man gör vad man kan med dom resurser man har.
Vår plats har vatten och avlopp men det är inte alltid lutningen är tillräcklig beroende på hur man ställer bilen och var avloppsröret sitter. Sen vill man kanske inte ha en slang liggande över tomten hela tiden. Vi tömmer hellre då och då med en hopvikbar hink. Det blir inte så mycket att det blir jobbigt. Bra att röra lite på sig ibland.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
När jag tömmer hemma har jag en mindre hink, ca 5liter som jag gjort ett uttag på där röret går in i, när den är full, går fort i början, tömmer jag den i en större som jag sen bär iväg o tömmer.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vår bil hade utsläppet mitt under bilen.
Lossade flänsen på avloppstanken och anslöt en 50 mm vinklad koppling.
Anslöt en förminskning från 50 mm till 40 mm och kopplade på ett rör så att jag fick ut avloppet på sidan av bilen.
Skaffade en flexibel slang med 40/32 mm anslutning i båda änder. Kapade av 40 mm anslutningen i ena änden så att
utloppet är 32 mm. Den här slangen är utdragbar och vinklingsbar så att jag lätt kan rikta slangen till avloppsbrunnen.
Om jag inte har tillgång till en avloppsbrunn kan jag ansluta en lunga med 32 mm anslutning till slangen.
Bifogar bilder som visar hur röret kommer ut vid sidan, den utdragbara flexibla slangen och lungan.
Img_1864b.jpgImg_1865b.jpgImg_1866b.jpg
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag brukar vattna maskrosorna hemma med gråvattnet, dom växer så det knakar!
Har faktiskt mer dåligt samvete när jag tvättar bilen på samma ställe.
Obs när vi är på resande fot är det bara för ändamålet avsedda tömningsplatser som gäller! Finns inget annat tillgängligt så får det bli campingplats med tillgång till tömingsplats där man kan öppna kranen, så klarar man ju ytterligare ett antal dygn.
Släppa lungor & andra gråvattenbehållare kors & tvärs har jag inte gjort sen jag sålde husvagnen.
 
Toppen