• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låg taklucka för att komma in i garaget?

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej på er!
Vi saknar ca 3-4 cm för att komma in i garaget...
Idag sitter det en Mini Heiki som bygger 105 mm över tak på vår plåtis Dreamer D55.

Jag har hittat en lucka "Omnivent Klar 40x40 cm" som ser ut att bygga 78 mm över tak.

Någon som vet någon som är ännu lägre och "kompatibel" med dessa?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej på er!
Vi saknar ca 3-4 cm för att komma in i garaget...
Idag sitter det en Mini Heiki som bygger 105 mm över tak på vår plåtis Dreamer D55.

Jag har hittat en lucka "Omnivent Klar 40x40 cm" som ser ut att bygga 78 mm över tak.

Någon som vet någon som är ännu lägre och "kompatibel" med dessa?
Jag skulle leta efter däcksluckor till båtar, där finns alla möjliga storlekar!
Lycka till
Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Min kusin hade samma problem när han skulle in i garaget han släppte ut en del luft sen gick det väl inne så kan man ju fylla upp igen, om nu bilen ska vinterförvaras åtminstonde kan man ju lösa takluckeproblemet i garaget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja en I-balk kapar man inte något på man förlorar min 90% av bärkraften med ett lite snitt, det var mest på skämt. Sen kan man ju skära ut två spår där hjulen ska rulla i golvet Eller palla upp hela garaget med hjälp av domkrafter.
Och varför ha en taklucka bara att ta bort och limma en glasskiva över hålet ventilation går väl att ordna ändå.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Går det inte att sätta demonterbara gångjärn på befintlig lucka och demontera före infart
 
Toppen