• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig inverter för fast installation?

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har funderat klart angående inverter. Tycker egen ”lina” med två 230v-uttag räcker. Ett uttag i sovrummet där långbäddarna finns och ett uttag vid matbordet.

”Linan” blir separerad från det övriga systemet då jag inte vet vilka kablar som går till vilka funktioner. Det blir för laddare till eltandborstar, kaffebryggare, dammsugare (850W), datorer och annat mindre strömkrävande som kopplas in på dessa uttag.

Tänkte mig en ren sinuskurva för att inte förstöra vår elektronik.

Har kikat på nätet och via detta forum hittat en ”kina-grej”. Vad tror ni om det här?

3000w 1500 Watt 12v 230v Pure Sine Wave Inverter Power Converter Inverter | eBay

Något annat bättre tips?
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Välj helst en inverter med fjärrkontroll. I standard-by läge drar den lite ström annars. Då slipper du även en extra strömbrytare.
Återigen mycket grova kablar från batteriet(er) , en lättåtkomlig huvudströmbrytare o kraftig säkring.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Ursäkta kanske en dum fråga! Vi är nya med husbil sedan ett år. Skulle vilja veta varför en inverter är så viktig? Vad har man den till? Det verkar vara mycket att tänka på!
Som sagt kanske en dum fråga.
Hälsningar
Tommy
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
100Amp x 12V=1200Watt så det är nog en lämplig säkring 35 mm2 kan vara lite overkill men det var lämpligt för mig då jag hade sådan kabel liggande
Jo jag vet att P=U x I, eftersom jag är ElTele ingenjör.
Det som jag undrade över är hur tillverkaren rekommenderar avsäkring och kabelarea.
Blir väl en strömspik vid tillslag, om än väldigt kortvarig.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ursäkta kanske en dum fråga! Vi är nya med husbil sedan ett år. Skulle vilja veta varför en inverter är så viktig? Vad har man den till? Det verkar vara mycket att tänka på!
Som sagt kanske en dum fråga.
Hälsningar
Tommy
Ingen dum fråga alls, så länge du campar och har en 230 volt anslutning så har du ingen användning av inverter som omvandlar batterispänning (12 volt) till 230 volt växelspänning. Men om gillar Fricamping eller stå lite billigare utan 230-anslutning så kan en inverter vara bra... OM du har behov av 230. Själv så har jag en liten inverter på 200W, bara för att jag använder en CPAP när jag sover (den går inte på 12volt)
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Jo jag vet att P=U x I, eftersom jag är ElTele ingenjör.
Det som jag undrade över är hur tillverkaren rekommenderar avsäkring och kabelarea.
Blir väl en strömspik vid tillslag, om än väldigt kortvarig.
Någon strömspik som löser säkringen har inte skett sedan 2017. Invertern mjukstartar även utgången.
Försöker bifoga manual.
 

Bilagor

  • Inverter 1500W - kopia.pdf
    3,3 MB · Visningar: 73

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Eftersom du har så många frågor kanske det vore läge att offra en hundralapp på medlemskap i Hbk. Då skulle du kunna söka bland allt som finns skrivet tidigare.

Ja, jo.. Men jag har husvagn och inte husbil. Är lite intresserad av det senare. Sedan startade jag en tråd i något forum och en medlem tyckte jag hamnat helt fel då det var just ett HUSBILSforum.., så förstod jag att husvagnar inte passar in här.

Hjälper dock gärna till att besvara frågor, engagera mig i andras problem, mm. Men jag fick klart för mig att detta var just ett HUSBILSforum.. ;-)
 
Senast ändrad:
Toppen