• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämna nycklar vid förvaring

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Hej,

Ni som lämnar in era bilar på vinterförvaring, brukar ni lämna nycklar? Jag blev ombedd att göra det ifall dom skulle behöva flytta på bilen, men mitt försäkringsbolag (Filksam) tyckte inte det var en bra idé. Vid ev. inbrott och nyckelstöld så blir det rejält avdrag på min ersättning...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har man tömt husbilen från värdesaker och den står inomhus så kan det vara klokt att lämna startnyckel till den ansvarige för uppställningsplatsen, särskilt om man själv bor långt ifrån platsen. Vid en eventuell brand kan det vara bra att snabbt kunna flytta undan husbilen. Se till att den ansvarige kvitterar mottagandet av nyckeln.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag tycker inte brand är ett tillräckligt skäl, hur många husbilar hinner man köra ut i en brinnande industrilokal full med diverse fordon? Dessutom är min husbil fullt försäkrad mot brand, men inte mot stöld om personen har min nyckel.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Plockar ju ur batterierna och har dessa hemma på underhållsladdning så någon nyckel går inte att lämna!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns väl inte många, om någon bil som klarar sig över vintern med inkopplat startbatteri utan underhållsladdning som dessutom brukar vara förbjudet, och låta någon annan ev. fibbla med kablar, inkoppling och urkoppling av batterier för att flytta på den eller få ut den under brand ??? Så varför lämna ifrån sig nycklar.
Verkar mest som för många bilar/trångt inne på platsen så det går i självlåsning.

M.v.h. JANKRO.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Vi var ju nära att behöva ställa bilen 2 o halv månad i Walldurn och då hittade ett tyskt par en camping där vi kunde ställa bilen men dom hade krav att vi måste lämna nyckel , kollade med Folksam om det var ok och det var inga problem att lämna nyckeln . Nu löste det sig så vi behövde inte lämna bilen . Sevallbo
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Det finns väl inte många, om någon bil som klarar sig över vintern med inkopplat startbatteri utan underhållsladdning som dessutom brukar vara förbjudet, och låta någon annan ev. fibbla med kablar, inkoppling och urkoppling av batterier för att flytta på den eller få ut den under brand ??? Så varför lämna ifrån sig nycklar.
Verkar mest som för många bilar/trångt inne på platsen så det går i självlåsning.

M.v.h. JANKRO.
Det finns ju något som heter solcelle.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag förvarade startnyckel till bilen i ett nyckelskåp med kod i separat utrymme avskilt från bilen. Om bilen behövde flyttas så ringde den som hade lokalen och fick koden och sedan bytte jag kod nästa gång jag var vid bilen. Detta godkände försäkringsbolaget
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju något som heter solcelle.
Ja, men även det kan ju bli besvärligt om bilen står inhyrd i ett större förråd/byggnad även om man har en lös omgång solceller och lång sladd så man kan ha dem utomhus. Jag är bortskämd med att ha både bilen och garage/verkstad utanför dörren men jag har varit med på flera ställen typ större lador m.m. där platser hyrs ut. Det är helt enkelt förbjudet att ladda batterier på en del ställen under uppställningen, även solcellsregulatorer går sönder ibland.
Men det jag skulle tycka sämst om vore nog om någon annan började flytta på min bil för att de har packat i ren snålhet och p.g. av det få höra att de har spräckt plastkofångaren när jag kommer och hämtar bilen.
Detta också lite beroende av att jag såg en gång när fem olika starka viljor började flytta på tre husvagnar utan ägarnas närvaro bland stolpar och låga takbjälkar för de skulle ha ut två husbilar som hade blivit instängda.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen