Marianne & Ranko
HBK Medlem
Tja, då var det dags för förnyelse av min högre behörighet C &C1 efter 5 års uppehåll. TS informerade mig i god tid så det är bara att skaffa läkarintyg hos:
1) min läkare (han känner mig bäst), eller
2) intygsläkaren
Ringde Närhälsan där jag gjorde förra undersökningen för 5 år sen (kostnad 300
och fick reda på att den läkaren hade slutat. Fick tag i min ordinarie läkare (vet allt om mig) som sa att vi lämnar inga intyg, vi sysslar med hälsan, du får gå till en intygsläkare!
OK, hittade en sådan ganska nära bostaden bokade och betalade 1100:- via nätet. Det visade sig vara en allmän läkare som ställde en massa frågor, kollade syn, reflexer och hjärtljud och bums var det klart. Ärlig som jag är, jag berättade också om att ha haft stroke året innan, vilket han självklart antecknade. Vad han inte visste/berättade för mig var att TS skulle aldrig godkänna allmän-intyg-läkarens utlåtande då det krävs hjärt & kärl specialist i samband med en stroke, eller TIA som det heter på fackspråk.
Ringde tillbaka till intygläkargruppen och självklart hade dom även en hjärt & kärlspecialist som jag kunde boka. Intyget kostade i sin tur 1995:- utan några pensionärsrabatter, lol…, så notan om att jag nu är ”pålitlig” i trafiken hamnade på drygt 3 000:- pengar. Måste nämna att jag varit i Spanien 2 vintrar efter min olyckliga stroke där den Tyska läkaren nöjde sig med bara 3 månaders körförbud.
Sensmoral:
Ät vettigt, drick måttligt, (helst H2O), motionera regelbundet så slipper du allehanda kostnader…

Det skall stå år 2024, ej 2025 som jag uppget felaktigt till allmänläkaren (Alzheimer light(?))
1) min läkare (han känner mig bäst), eller
2) intygsläkaren
Ringde Närhälsan där jag gjorde förra undersökningen för 5 år sen (kostnad 300
OK, hittade en sådan ganska nära bostaden bokade och betalade 1100:- via nätet. Det visade sig vara en allmän läkare som ställde en massa frågor, kollade syn, reflexer och hjärtljud och bums var det klart. Ärlig som jag är, jag berättade också om att ha haft stroke året innan, vilket han självklart antecknade. Vad han inte visste/berättade för mig var att TS skulle aldrig godkänna allmän-intyg-läkarens utlåtande då det krävs hjärt & kärl specialist i samband med en stroke, eller TIA som det heter på fackspråk.
Ringde tillbaka till intygläkargruppen och självklart hade dom även en hjärt & kärlspecialist som jag kunde boka. Intyget kostade i sin tur 1995:- utan några pensionärsrabatter, lol…, så notan om att jag nu är ”pålitlig” i trafiken hamnade på drygt 3 000:- pengar. Måste nämna att jag varit i Spanien 2 vintrar efter min olyckliga stroke där den Tyska läkaren nöjde sig med bara 3 månaders körförbud.
Sensmoral:
Ät vettigt, drick måttligt, (helst H2O), motionera regelbundet så slipper du allehanda kostnader…

Det skall stå år 2024, ej 2025 som jag uppget felaktigt till allmänläkaren (Alzheimer light(?))