• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Läkarintyg C, C1 att tänka på!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.458
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Tja, då var det dags för förnyelse av min högre behörighet C &C1 efter 5 års uppehåll. TS informerade mig i god tid så det är bara att skaffa läkarintyg hos:
1) min läkare (han känner mig bäst), eller
2) intygsläkaren

Ringde Närhälsan där jag gjorde förra undersökningen för 5 år sen (kostnad 300:-) och fick reda på att den läkaren hade slutat. Fick tag i min ordinarie läkare (vet allt om mig) som sa att vi lämnar inga intyg, vi sysslar med hälsan, du får gå till en intygsläkare!
OK, hittade en sådan ganska nära bostaden bokade och betalade 1100:- via nätet. Det visade sig vara en allmän läkare som ställde en massa frågor, kollade syn, reflexer och hjärtljud och bums var det klart. Ärlig som jag är, jag berättade också om att ha haft stroke året innan, vilket han självklart antecknade. Vad han inte visste/berättade för mig var att TS skulle aldrig godkänna allmän-intyg-läkarens utlåtande då det krävs hjärt & kärl specialist i samband med en stroke, eller TIA som det heter på fackspråk.
Ringde tillbaka till intygläkargruppen och självklart hade dom även en hjärt & kärlspecialist som jag kunde boka. Intyget kostade i sin tur 1995:- utan några pensionärsrabatter, lol…, så notan om att jag nu är ”pålitlig” i trafiken hamnade på drygt 3 000:- pengar. Måste nämna att jag varit i Spanien 2 vintrar efter min olyckliga stroke där den Tyska läkaren nöjde sig med bara 3 månaders körförbud.

Sensmoral:
Ät vettigt, drick måttligt, (helst H2O), motionera regelbundet så slipper du allehanda kostnader…

IMG_7925.webp
Det skall stå år 2024, ej 2025 som jag uppget felaktigt till allmänläkaren (Alzheimer light(?))
 
Ett intressant körkortsärende. Detta manar mig till att berätta om mitt senaste körkortsärende för behörigheten C. Tidigare har alltid undersökande läkare själv utfört en syntest, vilket alltid har gått bra. Nu hänvisade läkaren mig till en optiker. Ok, det skulle väl gå bra tänkte jag. Men det visade sig att jag bara fick 8 (tror jag det var) på ena ögat och måste ha glasögon för att kunna få förnyat C- kortet. Syn för behörigheten B klarade jag emellertid galalant. Så till slut fick jag så mitt förnyade körkort med behörigheten A och så vidare, B, C C1. I villkoren står det att jag måste bära min nya glasögon, som kostade åtskilliga tusenlappar, när jag kör lastbil.

Det är ju bara det att jag aldrig kör lastbil numera, utan bara MC, personbil klass 1 och 2 och aldrig behöver använda mina nya glasögon.
 
Ett intressant körkortsärende. Detta manar mig till att berätta om mitt senaste körkortsärende för behörigheten C. Tidigare har alltid undersökande läkare själv utfört en syntest, vilket alltid har gått bra. Nu hänvisade läkaren mig till en optiker. Ok, det skulle väl gå bra tänkte jag. Men det visade sig att jag bara fick 8 (tror jag det var) på ena ögat och måste ha glasögon för att kunna få förnyat C- kortet. Syn för behörigheten B klarade jag emellertid galalant. Så till slut fick jag så mitt förnyade körkort med behörigheten A och så vidare, B, C C1. I villkoren står det att jag måste bära min nya glasögon, som kostade åtskilliga tusenlappar, när jag kör lastbil.

Det är ju bara det att jag aldrig kör lastbil numera, utan bara MC, personbil klass 1 och 2 och aldrig behöver använda mina nya glasögon.
Du har glasögon som krav nu på körkortet så det är nog bra att ha tex. Vid kontroll
 
Med exakt överensstämmelse med rubriken så fyller jag i med min historia.

Jag behövde förnya mitt C-kort och ville boka tid för intyg på min vårdcentral där jag fick intyg för fem år sedan. "Nej vi lämnar inte sådana intyg längre utan hänvisar till Medicinska intyg som finns i stan". Jag bokade tid och fick betala 1200 kr. Fyllde i en hel del uppgifter och fick träffa läkaren. Hon ställde kompletterande frågor och kollade syn mm. Eftersom jag blivit diagnostiserad med diabetes typ 2 sedan förra undersökningen kunde hon dock inte slutföra allt. Hon skickade in det vanliga intyget, där det stod att jag har diabetes typ 2, och sa att jag måste få intyg av min behandlande läkare för diabetesdelen.
Jag kontaktade alltså min vårdcentral igen som sa: "Javisst, eftersom du har sjukdom där intyg från behandlande läkare krävs så är du välkommen hit." Det skulle de ju sagt från början. Det skulle kosta nära 700 kr. Men när jag väl kom dit blev det vanlig kostnad på 200 kr, Kanske misstag.
Jag kom dit för "diabetesintyg" och en av de första frågorna är om jag tar medicin som kan innebära hypoglykemi (lågt blodsocker). Det kan t ex insulin göra. Men jag tar endast metformin som inte kan innebära hypoglykemi och därmed var intyget klart. Och snart inskickat.
Jag fick sen beslut från Transportstyrelsen om att de godkänt nytt körkort med villkor för glasögon som skulle anges med kod 01.06 på körkort. Men det står inte på det nya körkortet.
Ett andra villkor var att jag skulle inkomma med nytt läkarintyg angående min diabetes efter fem år och detta gäller hela mitt körkort. Jag tolkar det som att jag numera måsta lämna intyg om diabetes vart femte år för att överhuvud taget få behålla körkort, även om jag inte längre vill ha C-kort. Och det gäller alltså bara mig och andra som Transportstyrelsen vet har diabetes. Men det finns många tusentals insulinbehandlade körkortsinnehavare med B-kort som aldrig har behövt skicka in läkarintyg och som därmed kan vara mycket "farligare" än jag.
Jag har inget emot att det finns koll på sjukdomar och andra problem i samband med bilkörning. Men det borde vara lika för alla.
 
Känner igen detta. Snart fem år sedan jag var tvungen leta upp en (dyr) privatläkare som inte godkände min syn. Glasögonen jag hade började bli gamla så jag var inte förvånad. Nya glasögon och jag blev godkänd. Har förträngt vad hela kalaset kostade. Rimligen borde jag vara tvungen att använda glasögonen då jag kör men det står inget på körkortet om detta.

Nu är det dags igen, läkartid på torsdag, vi får se hur det går.
 
Känner igen detta. Snart fem år sedan jag var tvungen leta upp en (dyr) privatläkare som inte godkände min syn. Glasögonen jag hade började bli gamla så jag var inte förvånad. Nya glasögon och jag blev godkänd. Har förträngt vad hela kalaset kostade. Rimligen borde jag vara tvungen att använda glasögonen då jag kör men det står inget på körkortet om detta.

Nu är det dags igen, läkartid på torsdag, vi får se hur det går.
Lycka till!
 
Om du har diabetes 2 är det viktigt att du tar blodsockerprov 2 ggr per dag om du har C1. Det framgår av läkarintyget.
 
Du har glasögon som krav nu på körkortet så det är nog bra att ha tex. Vid kontroll
Vad för kontroll menar du? Enligt regelverket behöver jag inte använda glasögon när jag kör personbil, vare sig det är klass 1 eller 2. Hade jag skippat C-kortet och kört på farfarsregeln så hade jag inte behövt skaffa glasögon alls.
 
Om du har diabetes 2 är det viktigt att du tar blodsockerprov 2 ggr per dag om du har C1. Det framgår av läkarintyget.
Nej det behövs inte alltid. Endast om du tar medicin som kan ge hypoglykemi, t ex insulin. Metformin är enda diabetesmedicin jag tar och den kan inte ge hypoglykemi. Jag har aldrig själv kollat min blodsockerhalt och behöver inte göra det.
 
...komma med nytt läkarintyg angående min diabetes efter fem år och detta gäller hela mitt körkort. Jag tolkar det som att jag numera måsta lämna intyg om diabetes vart femte år för att överhuvud taget få behålla körkort, även om jag inte längre vill ha C-kort. Och det gäller alltså bara mig och andra som Transportstyrelsen vet har diabetes. Men det finns många tusentals insulinbehandlade körkortsinnehavare med B-kort som aldrig har behövt skicka in läkarintyg och som därmed kan vara mycket "farligare" än jag.
Jag har inget emot att det finns koll på sjukdomar och andra problem i samband med bilkörning. Men det borde vara lika för alla.
Jo, regelverket gäller ju lika för alla och man är skyldig att uppge sjudomar som kan påverka förmågan att framföra körkortpliktigt fordon. Läkaren har lagpliktig skyldighet att rapportera sådan sjukdomar. Jodå, jag har också diabetes 2 och måste läkarundersökas var femte år. Dessutom ska körkortet förnyas var femte år, och dessa datum stämmer inte överens så läkarintyg ska skickas in vart annat/vart tredje år.
 
Jo, regelverket gäller ju lika för alla och man är skyldig att uppge sjudomar som kan påverka förmågan att framföra körkortpliktigt fordon. Läkaren har lagpliktig skyldighet att rapportera sådan sjukdomar. Jodå, jag har också diabetes 2 och måste läkarundersökas var femte år. Dessutom ska körkortet förnyas var femte år, och dessa datum stämmer inte överens så läkarintyg ska skickas in vart annat/vart tredje år.
Jag känner flera med diabetes typ 2 med B-körkort som aldrig fått några villkor för sina körkort.
Hade jag valt att inte förnya mitt C-kort hade jag fått forstsatt B-körkort för 10 år utan att läkarintyg och Transportstyrelsen hade inte vetat om min sjukdom.
Menar du att Transportstyrelsen fått info om alla med diabetes från behandlande läkare?
 
Jag känner flera med diabetes typ 2 med B-körkort som aldrig fått några villkor för sina körkort.
Hade jag valt att inte förnya mitt C-kort hade jag fått forstsatt B-körkort för 10 år utan att läkarintyg och Transportstyrelsen hade inte vetat om min sjukdom.
Menar du att Transportstyrelsen fått info om alla med diabetes från behandlande läkare?
Nej, diabetes 2 behöver inte alltid innebära några villkor, bara allvarligare tillstånd, som kan bedömqs påverka förmågan, så som i första hand hyperglykemi (högt blodsocker) eller hypoglykemi (lågt blodsocker) vilket är vad jag förstår att mycket mer ovanligt. Och nej, Transportstyrelsen har säkert ingen kontroll över vilka körkortsinnehavare som har diabetes, utan bara de som har rapporterats. Det är ju inte alltid som alla följer regelverken, läkare inkluderat.
 
"Diabetesintyget" som läkarna ska skicka in innehåller 24 st "hypo-" men inga "hyper-" alls.
Detta intyg ska alltså skickas in bara för de som vill förnya körkort med högre behörighet. Vanligt B-körkort och diabetes med risk för hypoglykemi går alltså under radarn.
 
Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
(konsoliderad elektronisk utgåva)


3 § Innehav av behörigheterna AM, A1, A2, A, B, BE eller traktorkort kan
medges vid diabetes mellitus.

Om medicinering för sjukdomen diabetes förekommer, krävs läkarintyg
samt uppföljning med de intervall som framgår av 11 §. (TSFS 2021:67)

4 § Vid medicinering som medför risk för hypoglykemi kan innehav av
behörigheterna AM, A1, A2, A, B, BE eller traktorkort medges under
förutsättning att personen har tillräcklig kontroll över sitt medicinska
tillstånd avseende risken för hypoglykemi. Personen ska även
1. förstå riskerna med hypoglykemi och vilka konsekvenser det kan ha på
förmågan att framföra ett fordon, och
2. ha förmåga att känna varningstecken på hypoglykemi och kunna
hantera tillståndet adekvat. (TSFS 2021:67)

Sedan finns en så kallad slaskparagraf som jag ser det som kan påverka läkarinyget vad det gäller annat än hypoglykemi

6 kap.
2 § Om det till följd av sjukdomen diabetes föreligger några andra kom-
plikationer som kan påverka personens förmåga att framföra fordon på ett
trafiksäkert sätt, ska bedömningen av komplikationerna göras utifrån vad
som i övrigt anges i dessa föreskrifter. Särskilt bör då kapitlen om syn-
funktioner (2 kap.), hjärt- och kärlsjukdomar (5 kap.) och kognitiva
störningar (10 kap.) beaktas. (TSFS 2021:67)
 
Vad för kontroll menar du? Enligt regelverket behöver jag inte använda glasögon när jag kör personbil, vare sig det är klass 1 eller 2. Hade jag skippat C-kortet och kört på farfarsregeln så hade jag inte behövt skaffa glasögon alls.
Med kontroll avser jag vid körkortskontroll av polis så bör brillan sitta på näsan vid kontroll om man har det som villkor på körkortet
 
Att Typ 1 diabetiker skulle gå under radarn och slippa skicka intyg låter som dumheter. Det gäller i varje fall inte mig! Jag har skickat intyg till förbannelse genom åren. Det började redan innan jag fått börja i körskolan 1964, med att jag fick begära förhandsbesked från Länsstyrelsen (innan Transportstyrelsen fanns). Och sen nya intyg vartannat år fram till för cirka 10 år sen då det plötsligt blev tre års frisedel. Alltid intyg från behandlande läkare (invärtes specialist) och ögonläkare.
Dråpslaget kom 2019 när Transportstyrelsen övertolkat ett EU-direktiv (?) om synfältsfel. Det har visat sig i efterhand att inget annat land i EU tolkat direktivet lika hårt. Nåväl, kontentan blev indraget B-körkort för mig! Protester från mig om att jag inte upplevde några problem i trafiken med den syn jag hade, hjälpte naturligtvis inte! Beslutet stod fast!
Men så sent i fjol ändrade sig Transportstyrelsen efter påtryckningar från Ögonläkare och Diabetesläkare. Man blev plötsligt välkommen in med ny ansökan om att återfå körkortet. Ett par månader från ansökan till körkort i handen gick smidigt. Och tänk 3 år till nästa ögonintyg och 5 år till nästa diabetesintyg!
 
Med kontroll avser jag vid körkortskontroll av polis så bör brillan sitta på näsan vid kontroll om man har det som villkor på körkortet
Det förefaller som om du inte verkar förstå hur villkor i körkortet ska tolkas. Alla villkor gäller inte för alla behörigheter generellt. Mitt villkor gäller för lastbil för olika synkrav ställs för olika behörigheter och.....
... äsch, varför ska jag försöka förklara för dem som inte tycks vilja förstå!
 
Tillbaka
Toppen