• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Läcker kylarvätska

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Min husbil läcker kylarvätska. Får fylla på ungefär en gång varannan vecka så det håller sig mellan minimum och maximum sträcket.

Till början såg jag att det droppade vid slangarna, då drog jag åt och hoppades problemet var löst. Problemet fortsatt dock och tycks vara när jag kör bilen som det läcker. Jag har sett någon droppe hänga från radiatorn så eventuellt kommer läckan därifrån.

Jag har försökt läsa runt lite på internet men läst olika och min fråga gäller ifall det är riskfritt att köra och fylla på så att det aldrig hamnar under minimumstrecket? Eller finns det risker med detta, på vilket sätt i så fall? Jag har tyvär ej möjlighet att byta ut radiatorn just nu. Temperaturmätaren överstiger aldrig mittenstrecket.

Sedan finns det ju s.k kylartätningsmedel... Dessa har jag läst ska lösa problemet men att en risk finns för att det skapar nya problem istället, ''gör det på en bil du ej bryr dig om'' och liknande har jag läst. Å andra sidan har jag läst att de dyrare produkterna ej täpper till. Denna mekaniker tycks vara nöjd med Bar's stop leak
Om det är riskabelt med sådana produkter och OK att bara fylla på då & då så föredrar jag ju det senare.

Mvh
Jonathan.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
För att få riktigt bra tips och råd av gänget här kanske du kan berätta vad det är för husbil, modell och årsmodell.

Jag är ingen expert på ämnet, men jag tror att det är viktigt att ta reda på om den läcker eller förbrukar kylarvätskan. Alltså om det är något fel i motorn som gör att kylarvätska förbränns eller hamnar i oljan.

Men hur man tar reda på detta vet nog andra duktigare medlemmar som säkert svarar snart.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej!
För att få riktigt bra tips och råd av gänget här kanske du kan berätta vad det är för husbil, modell och årsmodell.

Jag är ingen expert på ämnet, men jag tror att det är viktigt att ta reda på om den läcker eller förbrukar kylarvätskan. Alltså om det är något fel i motorn som gör att kylarvätska förbränns eller hamnar i oljan.

Men hur man tar reda på detta vet nog andra duktigare medlemmar som säkert svarar snart.
Hej,

Tack för ditt svar. Det är en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 74kw, årsmodell 2008. 4hv Puma (Ford)-motor.

Kylarvätskan hamnar inte i oljan ialafall, oljan är ej mjölkig i konsistensen utan som den ska vara.

Mvh
Jonathan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Småläckor som sker när motorn är varm lämnar ofta bara "vita" fläckar efter sig, utan att droppa och är svåra att upptäcka. Om du har sådana fläckar på tex kylaren, gör rent och kolla om de kommer åter. Gamla slangar som läcker brukar jag lossa och ha på packningsklister (Permatex) och dra åt måttligt eller byta. Att hälla i saker för att täta är bara tillfällig åtgärd och risk att det sätter sig där det inte ska vara!
Är kylaren otät är det troligt att det inte går att laga (löda). AutoDoc eller Mister-Auto brukar ha nya till vettig peng.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Åk till en verkstad. Låt dom trycksätta kylsystem. Då ser man var läckan finns. Det är vanligt att kylaren läcker där plastgavlarna och kyllamellerna är fästade vid varandra. Autodoc och bilskrotar har billiga kylare...

Undvik kylartätning. En kan sätta ihop värmepaket och kylsystemet
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag brukar testa på mina gamla bilar genom tiderna, genom att lossa på locket till vattenpåfyllningen.
Dvs köra en tid utan åtdraget lock där man fyller kylvätska.
Då blir det inget tryck i kylsystemet, och ev läcka blir mindre påtaglig.
Så om det läcker mindre utan tryck i kylsystemet så vet vi då om det finns en läcka, som läcker med vid tryck.

Frågan om var kylvätskan tar vägen i de äldre FIAT DUCATO exvis 1996, tar vägen är ännu en obesvarad hemlighet.
Någon halvliter försvinner på ett par hundra mil, ingen synbar läcka finns.

Roy
 
F

F.d. 22252

Guest
Har man lösa cylinderfoder kan nog lite vatten ta sej in i förbränningsrummet och bidra till förbränningen. Har man tillgång till kamera kan man se detta genom tändstiftshålen brukar vara renare där. Packningen till kylarlock kan ge upp och även fjädern som ska hålla stängt tills det kokar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag brukar testa på mina gamla bilar genom tiderna, genom att lossa på locket till vattenpåfyllningen.
Dvs köra en tid utan åtdraget lock där man fyller kylvätska.
Då blir det inget tryck i kylsystemet, och ev läcka blir mindre påtaglig.
Så om det läcker mindre utan tryck i kylsystemet så vet vi då om det finns en läcka, som läcker med vid tryck.

Frågan om var kylvätskan tar vägen i de äldre FIAT DUCATO exvis 1996, tar vägen är ännu en obesvarad hemlighet.
Någon halvliter försvinner på ett par hundra mil, ingen synbar läcka finns.

Roy
Titta över kylet mycket noga speciellt längs kanterna mot tankarna, så hittar du nog läckan, det brukar bli ljusgrön ärg där.
Ett nytt kyl är inte särskilt dyrt, kan vara värt att byta i förebyggande syfte på en såpass gammal bil. :)
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Det är klar röd färg som syns. Det syns mellan stålet & plasten på kylaren. Jag tycker det inte ser tätt ut där heller. Jag ska nog kika en gång till för att säkerställa att jag ej ser några slangar ovanför kylaren som läker så det runnit ner. Sedan får jag fundera lite över ifall jag ska låta dem provtrycka eller beställa ny kylare, kanske en provtryckning är bäst?

Vad kostar kylare samt rimlig arbetskostnad för bytet hos verkstad? Stop leak produkter har jag hört lite olika om, OM jag skulle gå med det alternativet så verkar Bar's stop leak vara bland de bättre.

Men, att fylla på ca 1dl varannan vecka är varken så krångligt eller dyrt, så jag är nyfiken på om & varför i sådanafall detta skulle vara en ohållbar lösning? Detta skulle jag gärna vilja veta.

Mvh
Jonathan.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När du fyller nytt vatten varje vecka, späder du ut glykolblandningen till att till slut vara skitigt vatten! En köldknäpp och du kan få stora bekymmer!
Kylare hos Mister Auto från 400:- till ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara en avtappningsplugg som inte håller tätt i botten av kylaren.

Eller temperaturgivaren som startar fläkten till kylaren som läcker.
Den är i så fall placerad i botten av kylaren i närheten av den nedre slangen.

Jag skulle inte hälla i något medel i kylsystemet som flera har skrivit att man inte ska göra.
Det är bättre felsöka och fixa felet.
Kommer att hålla på sikt.

Tänk att vara ute på rull när det går sönder.
Då är det lätt att vara efterklok.
Jag tror inte att den andra hälften i familjen skulle bli glad när man är ute på rull.

Vad det gäller att fylla på ett värmesystem konstant hela tiden.
Det är inte bra. Nytt vatten är lika med att syrehalten( bundet i vattnet) ökar i systemet. Lika med ökad risk för korrosion på sikt.
Så fungerar det i varje fall i värme/ kylsystem.
Bilens kylsystem är kanske inte lika känsligt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vad det gäller att fylla på ett värmesystem konstant hela tiden.
Det är inte bra. Nytt vatten är lika med att syrehalten( bundet i vattnet) ökar i systemet. Lika med ökad risk för korrosion på sikt.
Så fungerar det i varje fall i värme/ kylsystem.
Bilens kylsystem är kanske inte lika känsligt.
Men om du gör det, se till att koka upp vattnet för att bli av med syret och blanda i glykol så att inte fryspunkten åker upp.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Men om du gör det, se till att koka upp vattnet för att bli av med syret och blanda i glykol så att inte fryspunkten åker upp.
Tack för svaren.

Jag använder just nu biltemas glykol och blandar med destillerat vatten.

Jag har faktist kört så här nästan 1800 mil faktist. Fyllt på då & då. Tempmätaren har aldrig varit över mitten. Men jag har skrivit till mekanikern nu och kommer eventuellt vija göra en provtryckning.

Samt frågat offert på kylarbyte med del + arbete. Delen tycks gå kring 1000 lappen mer eller mindre, men har någon koll på rimlig arbetskostnad eller hur lång tid det generellt tar på Fiat Ducatos?

Först och främst kommer jag dock att kontrollera slangarna själv. Det kan ju vara så att det droppat ner från en slang ovanför kylaren. Jag har tidigare behövt spänna klamrarna för att det läkt på andra ställen. Det är dock en del rött på plåten på kylaren samt mellan plasten och plåten på kylaren nedanför. Så, antingen tycks en slang ovanför läka eller kylaren.

Mvh
Jonathan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fyll inte på vanligt vatten, varken kokt eller okokt, ska du av någon anledning fylla på vatten så är det dejonat eller osmosvatten.
Annars gäller att alltid fylla på med korrekt kylvätska.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svaren.

Jag använder just nu biltemas glykol och blandar med destillerat vatten.

Jag har faktist kört så här nästan 1800 mil faktist. Fyllt på då & då. Tempmätaren har aldrig varit över mitten. Men jag har skrivit till mekanikern nu och kommer eventuellt vija göra en provtryckning.

Samt frågat offert på kylarbyte med del + arbete. Delen tycks gå kring 1000 lappen mer eller mindre, men har någon koll på rimlig arbetskostnad eller hur lång tid det generellt tar på Fiat Ducatos?

Först och främst kommer jag dock att kontrollera slangarna själv. Det kan ju vara så att det droppat ner från en slang ovanför kylaren. Jag har tidigare behövt spänna klamrarna för att det läkt på andra ställen. Det är dock en del rött på plåten på kylaren samt mellan plasten och plåten på kylaren nedanför. Så, antingen tycks en slang ovanför läka eller kylaren.

Mvh
Jonathan

Byta kylet om man har en lyft, gör man på under en timma.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Fyll inte på vanligt vatten, varken kokt eller okokt, ska du av någon anledning fylla på vatten så är det dejonat eller osmosvatten.
Annars gäller att alltid fylla på med korrekt kylvätska.
Nu hänger jag inte med, beror detta på vad tidigare skribent skrev
Byta kylet om man har en lyft gör man på under en timma.
Jasså, ok vad bra. Tack för svar.

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag drog åt en slang som läkte lite kylarvätska. Den sitter lite på sidan av kylaren. Det verkar dock som att det är just kylaren som läcker, detta p.g.a att det fortfarande läker alldeles där plåt/plast möts under kylaren.

Men, jag håller på att kika efter ny kylare. Frågade efter offerter för både arbetet + kylare men min erfarenhet är att dom, i vissa fall, väljer ovanligt dyra delar direkt från Fiat istället för att beställa eftermarknadsdelar av ibland ännu högre kvalité till en billigare peng.

Jag har t.ex läst att Denso har bra kylare. Men när jag skriver in bilmodellen (Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D, 74KW Årsmodell 2008) så kommer detta upp Sökresultat för: 'kylare' - Trodo.se

Jag tycker det blir mycket att välja mellan, det står bl.a för automatväxlade fordon, för fordon med/utan AC... Visst, jag vet ju att min är manuellväxlad och ej har någon AC men då de tycks olika till utséendet känns det lite som man chansar. Här är en Denso för drygt 1300:- t.ex Sökresultat för: 'kylare' - Trodo.se

Sedan undrar jag vad ni tycker är en rimlig arbetskostnad för byte av kylare kan vara? En timmar jobb har jag läst ibland, då låter ju ca 1000:- kanske som något det kan kosta.

Mvh
Jonathan Johansson
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Min 09 läkte också kylvätska, letade läckan ca 2 år. Det ökade med tiden och började droppa förarsida. Har beställt ny kylare hos lokal reservdelsäljare.

Visa bilaga 215323
Jasså...

Hur mycket läkte det under tiden du körde i 2 år då? Hur ofta/mycket fick du fylla på?

Jag drog åt en slang och därefter tycks det läcka mycket mindre, men fortfarande läka från kylaren. Så jag får se ifall jag kör vidare så ett tag innan jag köper ny kylare beroende på hur mycket det fortsätter att läka. Får se när jag kört lite till.
 
Toppen