• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande dusch

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
Hej!
Fyllde på vatten i plåtisen en Pössl summit 640. När jag luftade systemet så märkte jag att fastän jag stängde av dushblandaren så rinner det lite vatten ur duschmunstycket. Tyckte jag var noggrann när jag tömde systemet i höstas. Har blandaren fryst sönder? Måste hela blandaren bytas eller kan man byta någon del i den?
var hos en husbilsförsäljare som tittade och han menade att det borde läckt från blandaren och inte ur duschmunstycket om den hade fryst sönder! Någon som har erfarenhet?
Tackar för svar!
Fredrik
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Känner igen symptomet. I mitt fall hade lite vatten legat kvar i blandaren. Där ligger keramikplattor med en gummipackning emellan (tyo O-ring) Packningen hade tappat sitt korrekta läge när det frös i blandaren. När sedan pumpen går till något tappställe rinner en liten del ut via duschen. Jag kunde öppna min blandare och lägga packningen i sitt spår... och tätt blev det!
 

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
Verkar som jag inte får isär blandaren så det är väl bara att köpa ny! Är det någon som vet hur man får loss slanganslutningarna på blandaren utan att bryta sönder något?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Värm lite försiktigt med hårfön eller varmluftspistol det mjukar upp plasten.
Brukar vara nån liten plastplupp med en skruv inunder för att dela kranen.
Hade du varit medlem hade du kunnat lagt in en bild på kranen, det hade underlättat att hjälpa Dej.
Hälsningar Sanddammaren
 

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
blandare.jpg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Ser ut att vara pressade slangar, då är det inte lätt att lossa.
men kranen har ni en index skruv du lossar sedan kan du lossa den röda och blå plastbitarna. Lyft sedan kranhuvudet rakt upp. Vet inte hur det ser ut sedan,det får du utforska själv.

Hälsningar Sanddammaren
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Slangarna låssar man genom att ta bort skruven/stiften som syns i mellan slangarna och dra ut dom.
 

Bilagor

  • E6E6FE13-CFD0-48C6-A8EB-B9D193DE89CA.jpeg
    E6E6FE13-CFD0-48C6-A8EB-B9D193DE89CA.jpeg
    642,2 KB · Visningar: 45
Toppen