• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Läckage vid vattenpumpen

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Jag har problem med droppande kopplingar för varmvatten vid vattenpumpen. Troligen har o-ringen vid den sista enheten börjat krypa ur sitt läge. Men de övriga kopplingarna är också blöta. Har någon varit med om något liknande, och vad skall jag göra? Det gäller de röda kopplingarna. Se bild. Det är väldigt trångt. Bilen är en Dethleffs XLI.20200729_144639.jpg
// Åke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Jag håller med Bosse. Det borde gå att dra åt ändlocket lite mer. Man ser ganska många gängor där förgreningsröret ansluter till matande slangen vid klammern. Kanske går det att dra åt lite mer även där?

Jag vet inte om det fungerar på plastkopplingar, men det kan vara värt ett försök att öppna alla kopplingar och linda ett varv eller två av gängtejp och sedan återansluta alltihopa igen.

typ denna:


Lycka till!

//Jocke
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Hej!
Vi hade samma system i förra bilen jag fick trycka ihop dessa med jämna mellanrum då dom verka krypa ur, troligen beroende av vattentrycket. Fick lossa hela paketet och trycka ihop det hela och återmontera.
/Jim
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Det verkar som flera har råkat ut för samma sak.
Fel kopplingar?
Finns det någon säkerhetsventil.
Den ska öppna om trycket är för högt.
Kolla upp vilken temperatur (VV) kopplingarna tål och tryck.
Trycket i systemet ökar med temperaturen.
/Åke
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Hej.
Jag fick göra som Jim. Demontera hela enheten för att trycka ihop ändlocket, och återmontera. Försökte först att trycka ihop den på plats, men det gick inte bra. För säkerhets skull har jag satt dit en ny koppling, som jag fick från Tumbo. De hade en teori om att om inte vattnet töms där innan vintern, så brukar o-ringen krypa ut. Men det var inte orsaken den här gången, då jag är noga på just den punkten. Tömmer även glaskoppen vid värmaren. Märkligt nog så stod det på reservdelspåsen jag fick, att kopplingen är "Frostsäker".
I övrigt gör vi som Bosse. Stänger av pumpen under färd.
Och Herbert. Det verkar inte finnas någon säkehetsventil. Kanske en ide' att jobba vidare med.
// Åke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Du har med all säkerhet en säkerhetsventil för varmvattenberedaren.
Det är ett krav att det finns en ihop med varmvattenberedaren.
Det gäller även alla värmesystem av olika slag i hus etc.

Det finns säkert olika varianter av säkerhetsventiler.
En modell är både tömningsventil och säkerhetsventil i ett.
Den brukar ha en halv spak som det går att snurra på.
Den spaken får inte blockeras med föremål etc som finns i bilen.

Kolla i manualen för varmvattenberedaren.
Det brukar finnas en sprängskiss.

/Åke
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Ja du Herbet/Åke. Man lär så länge man lever. Vår bil har en säkerhetsventil. Men jag har trott att det bara var en avtappningskran.
Den har jag öppnat för att tappa ur vattnet, och inte vetat att den har dubbla funktioner.
Både säkerhets- och avtappningkran.
Tack för informationen.
// Åke 3000473-1500px.jpeg.jpg
 
Toppen