• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage

Morsag

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
Hej, ny på forumet och hoppas på några, av er, kloka inputs.

Har nyligen köpt en äldre husbil som funkar fint. Vid senaste "skyfallet" blev det dock vatten ståendes på taket och det slutade med att det läckte in i bodelen.

När jag tittar på taket där det mest troligen har läckt in ser jag att man lagt silikon jämte listen. Jag har mätt fukt i övriga bilen regelbundet sedan införskaffat och det har inte varit något problem.

Nu till min fråga, jag vill göra detta tätt och funderar då på att skruva bort hela listen, göra rent för och sedan lägga TEC 7 där vägg mötet tak, skruva dit listen och lägga TEC 7 ånyo. Som det ser ut nu är det en gummilist (butyl?) som sitter under listen, måste den ersättas med en ny gummilist eller tror ni det funkar att fylla med Tec 7. Spelar mindre roll hur det ser ut, jag är bara nån om att det skall bli tätt..

Husbilen är en LMC Liberty 635.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har där varit silikon så fäster nog inte TEK7. Det bästa är att använda butyltape, då får du ett flexibelt förband.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Det går att använda wettexduk som man lägger där vattnet samlas och över takkanten blir som hävert.
Klamrade ihop att par stycken och la ut genom takluckan med veven till markisen.
När jag har bytt butylen eller limmet så är det bra att lägga en typ fiskelina först lätt att dra bort butylen.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Om du inte redan gett dig på arbetet och är klar så tycker jag att du har kloka tankar kring hur du ska ta dig an problemet.

Ta bort allt gammalt, tvätta ytan noggrant med t.ex acteon (obs, sorten utan olja) och återmontera med TEC7 på sättet du beskriver.
Om du inte är helt säker på att du fått bort alla silikonrester så slipa lite med finkornigt sandpapper.
Vill du ha lite hängslen och livrem så kan du montera butyl-tejp med alufolie på ena sidan ytterst som väderskydd. Var dock beredd på at den kan släppa efter några år av skramlande runt på vägarna. Rekommenderar värmepistol och aluminiumroller för att få fast den ordentligt mot underlaget. Ta till ordentligt åt sidorna från området där det läckt för att säkerställa att du inte bara flyttar problemet några decimeter åt sidan.


Var beredd på att det är genomvått och mosigt i både tak och vägg där läckan uppstått. "Fullagningar" av välmenande tidigare ägare som inte gjort jobbet ordentligt drar ofta med sig större problem än man ser utifrån innan man börjar riva.
 
Toppen