• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem Dometic

Ranchen

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Ängelholm
Hej!

Har problem med mitt kylskåp. Fungerar perfekt på gasol, men inte på 230 VAC (fungerade för några veckor sedan).
Tar jag loss elpatronen och har den lös i handen så blir den snabbt jättevarm. Men sätter jag dit den i sin hållare intill gasolvärmaren, så värmer den inte upp vätskan i systemet, trots att jag kan känna att patronen är varm. Någon som vet skillnaden mellan hur uppvärmningen sker med gasol och elpatron?
Trodde först på kretskortet, men det kommer ut 230 VAC från det och patronen blir som sagt varm.

Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp!

Ranchen
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Frågan är om 230-värmaren blir tillräckligt varm...

Om du (eller någon bekant) har ett universalinstrument kan du försöka mäta hur mycket ström den drar.
Det står säkert på en dekal inuti skåpet vilken effekt 230-patronen har.
Om den t.ex. drar 170 W blir strömmem 0.74 A
(170 / 230)

Du kan även mäta resistansen.
230 / 0.74 = 311 ohm

Drar elpatronen för lite ström lär det vara fel på den.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har för mig att det skall finnas en värmeledande pasta mellan elpatronen och hållaren. Den brukar stelna och vittra sönder med tiden. Såg du några rester av den på elpatronen?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hur fungerar kylen med 12 V drift?
Väntar du tillräckligt länge för att värmen skall hinna värma upp alla kylmedia, kan ta flera timmar.

Roy
 

Ranchen

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Ängelholm
Frågan är om 230-värmaren blir tillräckligt varm...

Om du (eller någon bekant) har ett universalinstrument kan du försöka mäta hur mycket ström den drar.
Det står säkert på en dekal inuti skåpet vilken effekt 230-patronen har.
Om den t.ex. drar 170 W blir strömmem 0.74 A
(170 / 230)

Du kan även mäta resistansen.
230 / 0.74 = 311 ohm

Drar elpatronen för lite ström lär det vara fel på den.
Elementet resistans är 221 ohm. Enligt dina beräkningar borde det varit 240 ohm. Känns inte så stor skillnad, men kanske ändå?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Går det på 12 volt om man inte har 230 V och gasol igång? Eller är det bara med motorn igång?
Normalt sett går kylskåpet på 12v när motorn startar. Annars drar det ur ett batteriet ganska fort 100Ah räcker till 7-10t. Men realistigt 3-4t om du har ett agm/gel batteri. Om jag inte räknat helt fel
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Räkna med att kylskåpet drar 13-15A på 12V. Så det kan ju räcka med att du har 230V inkopplat och tvångskör kylskåpet på12V.

Kjell
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett misstag jag gjorde när jag servade mitt kylskåp, var att det var så kallt ute och i kylen att termostaten tyckte att det inte behövdes mer kyla.
Så gaslågan ställdes ner på pilotlåga. Och jag försökte felsöka .
Det finns en termostat även för 230 V drift, kolla att den kallar på mer kyla, och ser till att värmepatronen får ström hela tiden.
Men visst du säger att den blir varm, men beroende på hur den reglerar kan det pulsa till lägre effekt etc.
Dvs är det redan kallt kan det bli egendomligheter.
Ofta är det ingen termostatfunktion vid 12 V.
OK det är kanske inte så kallt som detta antyder, men är det redan 4 C så vill ju inte kylen kyla mer.

Du bor i Ängelholm så detta gäller kanske inte detta poblem. Men kan ändå vara något att tänka på.

Roy
 

Ranchen

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Ängelholm
Ett misstag jag gjorde när jag servade mitt kylskåp, var att det var så kallt ute och i kylen att termostaten tyckte att det inte behövdes mer kyla.
Så gaslågan ställdes ner på pilotlåga. Och jag försökte felsöka .
Det finns en termostat även för 230 V drift, kolla att den kallar på mer kyla, och ser till att värmepatronen får ström hela tiden.
Men visst du säger att den blir varm, men beroende på hur den reglerar kan det pulsa till lägre effekt etc.
Dvs är det redan kallt kan det bli egendomligheter.
Ofta är det ingen termostatfunktion vid 12 V.
OK det är kanske inte så kallt som detta antyder, men är det redan 4 C så vill ju inte kylen kyla mer.

Du bor i Ängelholm så detta gäller kanske inte detta poblem. Men kan ändå vara något att tänka på.

Roy
Värt att kolla oavsett.
 
Toppen