• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

F

F.d. 50015

Guest
Hej!
Vad har hänt? När vi plockade fram maten i dag, lyste det i kylskåpet och allt var som vanligt. Efter en god måltid och resterna skulle in igen, så lyste ingenting. Allt var helt dött. Det gick varken att använda el, gasol eller 12V, även ugnen fick ingen gnista men väl gasol (av lukten att dömma). Säkringarna kollades, inget fel. Vid mätning finns det ström till skåpet. Trots detta tänder inga av funktionerna. Vad kan ha´ hänt?
Husbils- och service-folket finns på Elmia, så allt är stängt. Tänkte åka ut i helgen

Någon som har varit ute för liknande?

Hälsningar från
Ann och Calle :wall:

:dog:och Charlie
 
F

F.d. 16517

Guest
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Jag har haft nåt liknande. Kolla ingående 220-säkringarna. Är dom inte utlösta, så lös ut dom och starta om dom. Det räckte för oss.
Rolf i Hjo
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Jordfelsbrytaren har slagit ifrån, kan sitta i garderoben.
 

hbilgwo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
8462
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

För några dagar sedan upptäckte vi att det luktade starkt ammoniak i vårt kylskåp Dometic RM 7655L. Är det någon som upplevt något liknande? Enl. uppgift är det läckage i köldaggregatet.
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Har upplevt det samma i för ettpar månader sedan.
Blev att byta kylpaket och brännare då den gamla brännaren inte passade till det nya paketet. Ganska dyr historia ca 15 000 kr .
Nytt kylskåp skulle kosta uppåt 24 000 kr.
Läcker det ammoniak går det inte att laga/täta läckan.

// Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

När det luktar Ammoniak så har det blivit läckage på slingan i bak och det innebär att funktionen som kylskåp och frys kommer upphöra.
Det är mao den gasen som gör att det blir kallt.
Byt slinga eller kylskåp.

Vårat kostade 4000:- att byta men då monterade jag ut kylskåpet och lämnade in det till Stenstorp Husvagnservice och hämta det sedan och monterade in det.
 

hbilgwo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
8462
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Får jag fråga, var någonstans ni märkte ammoniaklukten. Var det inne i kylskåpet och inne i frys-utrymmet eller på utsidan. Om lukten fanns inne i kylutrymmet, försvann då problemet genom att byta kylaggregatet på utsidan?
Enl. uppgift från Hymers serviceavdelning i Tyskland måste hela kylskåpet bytas om lukten finns inne kylskåpet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Vi kände det inne i husbilen men lukten hade gått från utsidan upp till gallret för ugnen och sedan in i husbilen.
Inga problem att plocka ut det eller lämna in det.
Hmm varför skulle det komma lukt inne i kylskåpet eftersom slingan sitter på kylskåpets baksida och på utsidan.
 

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåpsproblem, Dometic RM7655L

Har upplevt det samma i för ettpar månader sedan.
Blev att byta kylpaket och brännare då den gamla brännaren inte passade till det nya paketet. Ganska dyr historia ca 15 000 kr .
Nytt kylskåp skulle kosta uppåt 24 000 kr.
Läcker det ammoniak går det inte att laga/täta läckan.

// Bengt
Var köpte du kylpaketet? Tror jag råkat ut för samma problem nu...
Mvh Kalle
 
Toppen