• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av dålig kyla i kylskåpet.
Är i Italien och värmen ligger på 30-35 grader ute
Har satt in fläktar bakom övre gallret för att få ut värmen, de går hela tiden.
Min fråga är till er där ute, jag kör nu kylskåpet på gasol för ev bättre effekt har ni erfarenhet av det?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om man kör för hårt (med termostaten för högt ställd), så kan det försämra kylförmågan.
Absortionsskåpets kylmedium (ammoniaken) behöver återgå till flytande form för att processen skall funka.
Är det varmt ute och man kör för hårt, så hinner vätskan inte kondensera och kylfunktionen upphör/försämras.
Med kortare ord, om du har termostaten högt ställd - prova sänka till ”mitten” och se om du får en förbättring.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Tack för tipset, kör nu även på gasol.
Enl expertråd så ska det vara effektivare än 230 volt.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det stämmer att gasol har högre effekt än 230V-elementet.
Frågan är om det är nödvändigt, om problemet är det jag beskrev ovan.
För om min hypotes stämmer, behöver du inte mer effekt. Utan mer kylning,..
Så toppen att du fått in fläktar som hjälper till att få mindre varm luft bakom kylen.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag provar mig fram...Tack för info.
Ska till Pisa på Onsdag och det kommer bli varmar där.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vid en utetemp. på > +30C så tappar dessa kylskåp rejält i kylkapacitet, inte mycket att göra åt detta än att försöka öka luftväxlingen bakom kylen för att leda bort värme, håll kylskåpssidan i skugga, frys in klampar och växla dem mellan frys/kyl, m.m.
 

Michael.H

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falköping
HBK-Nr
23943
Medlemskap
2022
absorptionskylskåp är klimatklassade ST vilket innebär att de fungerar vid en omgivningstemperatur mellan 10-32 grader. Med korrekt monterade fläktar kan du få kanske 5 grader till. Så du ligger nog på gränsen. Du för mer spridningsvärme på gasolen så jag skulle föreslå att du gör på 230v för extra värme är du inte i behov av.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
absorptionskylskåp är klimatklassade ST vilket innebär att de fungerar vid en omgivningstemperatur mellan 10-32 grader. Med korrekt monterade fläktar kan du få kanske 5 grader till. Så du ligger nog på gränsen. Du för mer spridningsvärme på gasolen så jag skulle föreslå att du gör på 230v för extra värme är du inte i behov av.

Värmen från gasen hamnar ju inte i bilen?
Sedan, om man har temperaturproblem i kylen, tänk på att om väggen där kylens luftintag finns är i direkt sol, blir det mycket varmare där, säkert över 50 grader och kylen behöver så sval luft som möjligt för att fungera bra, så sök eller skapa skugga för den delen av bilen så fungerar kylen bättre.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Värmen från gasen hamnar ju inte i bilen?
Sedan, om man har temperaturproblem i kylen, tänk på att om väggen där kylens luftintag finns är i direkt sol, blir det mycket varmare där säkert över 50 grader och kylen behöver så sval luft som möjligt för att fungera bra, så sök eller skapa skugga för den delen av bilen så fungerar kylen bättre.
Det finns även en risk att elektroniken går sönder pga den höga värmen, tex kretskort.
 

Michael.H

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falköping
HBK-Nr
23943
Medlemskap
2022
Värmen från gasen hamnar ju inte i bilen?
Sedan, om man har temperaturproblem i kylen, tänk på att om väggen där kylens luftintag finns är i direkt sol, blir det mycket varmare där säkert över 50 grader och kylen behöver så sval luft som möjligt för att fungera bra, så sök eller skapa skugga för den delen av bilen så fungerar kylen bättre.
nä, den värmen hamnar på baksidan. Men då det är en process som skall få ammoniaken gå från flytande form till gas och sedan kylas ner till flytande igen vilket kräver ca 170 grader när den skall gå till gas och sedan kylas ner igen till ca 40 grader blir det svårt för denna processen att fungera när det blir för varmt på baksidan. Blir det för varmt går även vattenånga med i processen och då får man sämre effekt i kylskåpet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
nä, den värmen hamnar på baksidan. Men då det är en process som skall få ammoniaken gå från flytande form till gas och sedan kylas ner till flytande igen vilket kräver ca 170 grader när den skall gå till gas och sedan kylas ner igen till ca 40 grader blir det svårt för denna processen att fungera när det blir för varmt på baksidan. Blir det för varmt går även vattenånga med i processen och då får man sämre effekt i kylskåpet.

Såvitt jag vet går avgaserna på¨alla kylskåp ut ovanför förångaren och bör alltså inte påverka kylningen om man har ordning på genomströmningen
bakom skåpet. Vi kör alltid på gas och har inga problem med det. Sedan har man ju inte alltid tillgång 230V, då löser ju problemet sig själv! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det gör det inte, men väl i "skorstenen" - där man ofta redan har problem med för mycket värmeenergi när det är varmt ute med en massa sol.

Om du citerar, citera gärna hela inlägget:

"Värmen från gasen hamnar ju inte i bilen?
Sedan, om man har temperaturproblem i kylen, tänk på att om väggen där kylens luftintag finns är i direkt sol, blir det mycket varmare där, säkert över 50 grader och kylen behöver så sval luft som möjligt för att fungera bra, så sök eller skapa skugga för den delen av bilen så fungerar kylen bättre."
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi har kört kylen på gasol i natt och jag sänkte kylskåpet med två pinnar/två steg.
Vi har kört med AC hela natten på runt 20 grader.
Det var kallt i kylskåpet nu på morgonen.
Så nu satte jag över det på 230v så nu får vi se hur det ser ut under dagen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När vi står i Kroatien och det är 36 grader +/- 5 så har vi alltid markisen ute med solskydd på framsidan och ena gaveln. Kylen på gasol så klart. Termostaten så lite som möjligt (33%) så kylvätskan inte börjar koka.
20170719_120802.jpg
Sedan har vi två chassi-fläktar i övre gallret som blåser ut värmen. Utan termostat och dygnet runt.
20170812_114121.jpg
Vinet som vi köper lokalt och ska dricka på kvällen kyler vi i en fylld vattenkanna.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Samma här fläktar i övre gallret,har tagit bort det nedre gallret, vi har skugga hela tiden på markis och kylskåp sidan.
 

Bilagor

  • 20220719_111138.jpg
    20220719_111138.jpg
    3,8 MB · Visningar: 45
Toppen