• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har aldrig ngn gång använt vinterluckor. Förstår inte beovet eftersom det handlar om att kyla bort värme (jo jag vet att kyla bara är mindre värme ner till 0 grader Kelvin men blir det så kallt är troligtvis behovet av kylskåp ganska begränsat)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
För att ett absorptionsskåp ska fungera bra så får det inte bli för kallt bakom skåpet, därav vinterluckan där nere.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För att ett absorptionsskåp ska fungera bra så får det inte bli för kallt bakom skåpet, därav vinterluckan där nere.
Mycket möjligt att det är så men jag har ändå aldrig använt luckan och aldrig haft problem. Vi har väl i sig sällan varit ute när det varit under -10 men iaf. Jag har kanske haft tur men TS skrev ju att det var +4 och hans funkade ju inte trots rekommendation +5 så jag vet inte om det stämmer. När jag får problem så får jag väl prova mig fram :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är av uppfattningen att egna erfarenheter brukar funka bra men att man ska lyssna på råd från andra.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har aldrig ngn gång använt vinterluckor. Förstår inte beovet eftersom det handlar om att kyla bort värme (jo jag vet att kyla bara är mindre värme ner till 0 grader Kelvin men blir det så kallt är troligtvis behovet av kylskåp ganska begränsat)
Min erfarenhet är att frysen inte blir tillräckligt kall utan lucka på utsidan när det är kallt ute.
Min teori är: termostaten sitter i kyldelen. Utan lucka på utsidan behöver inte "kylfunktionen" jobba så mycket för att nå rätt temperatur i kylen, vilket resulterar i att frysfacket inte kyls tillräckligt eftersom där behövs mer kyleffekt.
 
Toppen