• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp startar inte på gasol,kan det vara så att det inte startar bara för att 230 kabeln är inkopplad?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det har ingen betydelse om 230 är inkopplat ! det ska gå på gasol ändå ! har du öppnat kranen på flaskan ? har du satt vredet om du har ett sånt på gasol ? har du öppnat kranen inne i bilen för gasol ? har du gasol i flaskan ?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Nu vet jag inte vad du har för kylskåpsmodell, men du bör ju naturligtvis kunna köra ditt kylskåp på gasol om du väljer detta på panelen, även om 230v kabeln är ansluten.
I mitt fall så fick jag tips av medlemmen Mossberg att kolla magnetventilen, och så rätt han hade!

 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du gnista , dvs tickar det där lågan skall tända? Om inte kan det kanske vara en säkring.

Kommer det gas när du försöker tända (lyssna noga med ventilationsgallret borttaget)?

Kommer det gas men inget tickande kan du tända manuellt. Eventuellt måste du kanske demontera någon liten plåt runt brännaren. Skulle lågan tända då så kan du återmontera plåten. Dock lär lågan slockna när kylen blivit kall om det inte är en gammal modell på skåp som har en pilotlåga som brinner kontinuerligt. Jag råkade ut för något liknande på förra bilen för många år sedan. Jag lyckades få tänt genom att montera bort vindskyddsplåten, lossa hållaren till gasolbrännaren och böja ut den lite. När jag väl fått tänt kunde jag böja tillbaka, montera och sedan funkade det resten av semestern. Dock tände det inte igen när jag kom hem, hade släckt och försökte återstarta.

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns en tidsbegränsning innan gasoldrift medges av elektroniken (i vissa modeller) om motorn varit igång.
Detta för att man skall kunna tanka utan att omedvetet bryta mot lagen.
Det är som bekant inte tillåtet med öppen flamma på bensinstationer.

Är värt att känna till.
 
Toppen