Kylskåp helt svart

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Hej
Skulle starta upp bilen ikväll efter den stått sedan i oktober, slog igång värmen och sen provade starta kylskåpet, inte ett liv i det, har en adria sonic -15 rmd 8505 kylskåp, hittade en 25 a säkring på EBL:en men den verkar inte vara trasig men bytte för säkerhets skull, någon som har något tips, finns det fler säkringar ?

Med vänlig hälsning/Greger

skalman52

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Det kan finnas två säkringar. En för 12V värmeelementet och en för kontrollelektroniken plus tändgnistan till gasolen. Den senare bör inte vara på mer än några ampere och kan tänkas gå till andra saker också.

Hade du 230V inkopplad när du "startade upp" så kan ju 230V-säkringen också ha löst ut.

MVH
Hans

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Inte direkt någon lösning. Men har du en voltmätare, så kolla om det kommer fram spänning till kylskåps elektroniken. Om inte blir det å söka bakåt i ledningarna

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Fungerar allt annat på 230v o 12v efter du startat ?

Kan vara jumbo säkringen som gått , sitter oftast vid startbatteriet( 40A )

Leffe

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
På mitt Thetford kylskåp var displsyen död men kylskåpet fungerade. Åtgärdades genom göra skåpet strömlöst strömlöst genom att loppla bort 12V på kylskåpet. Räckte inte med huvudsyrömrytaren.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Hej
Skulle starta upp bilen ikväll efter den stått sedan i oktober, slog igång värmen och sen provade starta kylskåpet, inte ett liv i det, har en adria sonic -15 rmd 8505 kylskåp, hittade en 25 a säkring på EBL:en men den verkar inte vara trasig men bytte för säkerhets skull, någon som har något tips, finns det fler säkringar ?

Med vänlig hälsning/Greger
Kan vara styrenheten,fick byta den efter ett år på min bil.
Är kylen helt död är detta troligt.
Svart fyrkantig box på baksidan där all el är kopplad,mät om du har spänning här.

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Kan vara så enkelt som att släpkontakten i vredet på kylskåpet har oxiderat lite, vrid fram och tillbaka ett flertal ggr så kanske det hoppar igång igen. Gjorde så för en kompis som hade problem med att kylskåpet inte startade.

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Hade samma fel ivåras. Boxen på baksidan hade spänning in men ingen ut. Fick byta ut boxen. Hade ingen ström till kyl/frys eller gnisttändning i ugnen.

mokal

HBK Medlem
Kommun
Sidensjö
HBK-Nr
12200
Hej
har också typ samma fel larmar på gasolen, vill inte tända.
En reparatör sa att du har fel på elektroniken och ingen på hyllan hade de ingen.
Jag beställde en sådan hem och bytte ut men lite bättre blev det så jag har kontakt med en lirare på dometic som matar mig med information hur man ska felsöka.
Skickar med en ritning på 8505 skåpet (el-schema). fortsättning följer efter helgerna.
220 v funkar utmärkt 12 volt funkar, men misständer eller vad den gör på Gas.
PS. på magnetventilen ska det vara 1,5 volt på båda sidorna av magnet ventilen.

Min svåger har ett likadant 8505 skåp och hans slocknade helt visade sig att denna elektronik hade kortslutit rubbet ny elbox ny magnet ventil till gas samt byte kretskortet i överkant framsida kylskåp. han hade garantin kvar.

Bilagor

Toppen