• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp dometic

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som kan hjälpa oss, vårt kylskåp har blivit frysbox. Knappen till kylskåpet verkar ha släppt från vredet, det går att snurra hur mycket som helst utan stopp. Hur får jag bort knappen/vredet och panelen? Någon som kan hjälpa?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,1 MB · Visningar: 67

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Normalt så drar du vredet rätt ut borde räcka sen att sätta dit ett nytt vred.Du har normalt typbeteckningen inne i kylen ta det numret och sök på reservdelar eller sparepart så finner du nog hur vredet ser ut.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Du informerar inte om vilken modell du har. På mitt Dometic kyl/frys var det bara att ta tag i vredet med tumme och pekfinger och sedan dra ut vredet. När vredet är borta kan man komma åt krysspårskruvar. När man skruvat bort dessa är panelen lös.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En enkel lagning för att slippa köpa nytt vred är att fylla hålet i vredet med tvåkomponentslim och trycka dit vredet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En enkel lagning för att slippa köpa nytt vred är att fylla hålet i vredet med tvåkomponentslim och trycka dit vredet.
På vår hade plasten spruckit vid "kilen" eltejp runt om och sedan så har det funkat klanderfritt :) Det går även att plocka bort den om den skulle gå sönder igen :)
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Du informerar inte om vilken modell du har. På mitt Dometic kyl/frys var det bara att ta tag i vredet med tumme och pekfinger och sedan dra ut vredet. När vredet är borta kan man komma åt krysspårskruvar. När man skruvat bort dessa är panelen lös.
Hej!
Kollat nu
Det är RM 5380.
Jag har dragit rakt ut men vågar inte ta i för mycket eftersom jag inte vet om det är rätt!
Att vredet ”hoppat av”något är väl troligt eftersom det går att snurra åt båda hållen utan stopp
Men hur får jag bort vredet
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej!
Kollat nu
Det är RM 5380.
Jag har dragit rakt ut men vågar inte ta i för mycket eftersom jag inte vet om det är rätt!
Att vredet ”hoppat av”något är väl troligt eftersom det går att snurra åt båda hållen utan stopp
Men hur får jag bort vredet
Stoppa in något platt bakom, tex en kraftig mejsel eller en isskrapa och pressa ut ratten.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Normalt så drar du vredet rätt ut borde räcka sen att sätta dit ett nytt vred.Du har normalt typbeteckningen inne i kylen ta det numret och sök på reservdelar eller sparepart så finner du nog hur vredet ser ut.
Tack för svar! Jag har letat och hittar inte något som jag kan relatera till vårt kylskåp, länken du sände med verkar vara för verkstäder? Verkade så, jag kom inte in där
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hittade denna bild.
Hittade denna bild.
Tack! Var hittade du den nedersta bilden?Mvh/Lena P-K
 
Toppen