• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic AES7505

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Mitt kylskåp fungerar på 12V och 230V men ej på gasol. Lågan tänds men slocknar då tändningen slår ifrån. Bl a termoelementet är bytt, och allt tyder på att felet finns i kretskortet vilket har utgått ur Dometics sortiment. Någon som VET om kretskortet går att reparera eller har tips om var jag kan få tag på ett kretskort? Det är väldigt inkapslat och man ser i stort sett endast säkringar och kontaktpunkter. Alternativt någon som kan tipsa om felfritt kylskåp med måtten 1245x525 mm?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här finns det fler som liknande problem. Verkar vara fel på kortet i ditt fall också, men det kan ju vara brännaren som inte ger
en bra låga. Det finns dom som t.o.m glömt att kolla så att gasolflaskan har tillräckligt med gasol. :)
Fungerar spisen och värmen i bodelen som den skall och då helst samtidigt.

 

Monica K

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
23030
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp fungerar på 12V och 230V men ej på gasol. Lågan tänds men slocknar då tändningen slår ifrån. Bl a termoelementet är bytt, och allt tyder på att felet finns i kretskortet vilket har utgått ur Dometics sortiment. Någon som VET om kretskortet går att reparera eller har tips om var jag kan få tag på ett kretskort? Det är väldigt inkapslat och man ser i stort sett endast säkringar och kontaktpunkter. Alternativt någon som kan tipsa om felfritt kylskåp med måtten 1245x525 mm?
Mitt kylskåp fungerar på 12V och 230V men ej på gasol. Lågan tänds men slocknar då tändningen slår ifrån. Bl a termoelementet är bytt, och allt tyder på att felet finns i kretskortet vilket har utgått ur Dometics sortiment. Någon som VET om kretskortet går att reparera eller har tips om var jag kan få tag på ett kretskort? Det är väldigt inkapslat och man ser i stort sett endast säkringar och kontaktpunkter. Alternativt någon som kan tipsa om felfritt kylskåp med måtten 1245x525 mm?
Hej!
Har ett Dometic RMDT 8555 kylskåp som gick en stund på gasol, lågan slocknade och när den försökte tända igen, började kylen blinka rött. När jag lämnade in den på service, var det alltid fin låga.Tydligen en kabel som gick till brännaren som var lite kort och gav dålig kontakt. Om det kan hjälpa någon annan.Se blå pilen på bilden. C6685153-5B30-412D-A85A-4E878D14F41C.jpeg
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp fungerar på 12V och 230V men ej på gasol. Lågan tänds men slocknar då tändningen slår ifrån. Bl a termoelementet är bytt, och allt tyder på att felet finns i kretskortet vilket har utgått ur Dometics sortiment. Någon som VET om kretskortet går att reparera eller har tips om var jag kan få tag på ett kretskort? Det är väldigt inkapslat och man ser i stort sett endast säkringar och kontaktpunkter. Alternativt någon som kan tipsa om felfritt kylskåp med måtten 1245x525 mm?

Hej!

Vi har samma problem.. har ni hittat något kort eller lösning?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det verkar som väldigt många som har råkat ut för att kretskorten till kylskåpen har gått sönder under årens lopp.

Kan tyda på att elektroniken inte tål värmen som blir bakom kylskåpet.
En varm sommardag med kylen mot solen, då blir det varmt.

De riktigt gamla skåpen saknar kretskort, i princip bara analoga grejer.
De verkar hålla längre.

Många har monterat fläktar bakom sina kylskåp.
Kanske även en bonus för elektroniken.

Kolla med dom

Lycka till
Åke
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Nej. Jag har letat kort i hela Europa och i USA utan stt lyckas. Firman Laga kretskort i Gävle gick också bet på att få liv i det. Har beställt ett Thetford som installeras nästa vecka. Svindyrt men vad är alternativet??
Vi känner det med.. vad är alternativet. Vår servicekille sa idag att det gått ifrån att nåt kyl krånglar per år till 2-3 i veckan hade fått detta problem..
Så i längden kanske ett nytt skåp är bäst.
 
Toppen