• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet håller inte kylan

kejo45

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
10326
Medlemskap
2024
Har vid två tillfällen haft problem med att kylskåpet blivit för varmt. Kylskåpet är kallt vid starten, kylt på el. Har kört på gasol första helgen, varmt och blåsigt ute, temperaturen gick upp till nästan +20 grader, medan frysen höll kylskåpstemperatur. Under hemresan på batteridrift gick temperaturen ner igen.
Inför midsommarhelgen var kylskåpet inställt på maxkyla och nästan 0-gradigt före start (eldrift). Batteridrift under färd, gasoldrift första övernattning. Temperatur ca 15 grader. Därefter eldrift två dygn, temperaturen varierade mellan 8 och 18 grader. Utetemperatur som mest 29 grader. Växlade mellan batteri- och gasoldrift på hemresan beroende på pauser, men hela tiden otillräcklig kyla.
Någon som har bra tips på orsak?
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Saken beror på vad för typ av kyl vi talar om.
Har den kompressordrift vid 230 VAC?
Eller ett vanligt kylskåp med värmare för 230 V 12 V och värme med gasol.
Det finns massor av trådar som beskriver problemen.
De vanligaste är att gaslågan blir för klen pga av smuts i munstycket.
Att 12 V blir dålig värme beror ofta på spänningsfall vid 12 V drift då det ju handlar om hög ström 10 - 15 A.
Kolla om gaslågan brinner som den skall med ett hörbart brusande vid nedre gallret.
Gör rent munstycket och prova igen.

Blir det bra är det dags att mäta upp 12 V spänningen.

de
Roy
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Hej Kejo 45! Vi har haft samma problem med gasoldrift på vårt kyl (Dometec Stort kyl med separat frys) Efter gasoltub:s byte funkade inte gasdriften,Efter många försök på olika sätt löste sig problemet iallafall för oss! vi tog loss gallret på utsidan och knckade lätt på gasledningen(den tjocka delen)sen funkade det igen!Mvh.Sune:)
 

kejo45

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
10326
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Tack för svar. Har varit ute några gånger i normal svensk sommartemperatur och då är det inga problem med kylskåpet. Har fått tipset att ta bort gallren när det är varmt ute för att öka cirkulationen och ska också få hjälp att installera en fläkt.
Om detta finns en hel att läsa i länken om att "kylskåpet är för varmt i Kroatien".
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Har liknande problem. Det är ett äldre skåp, Electrolux RH270 heter det (60 liter). När det är 25-30 grader i vagnen så får jag bara 10-12 grader i kylen oavsett om man kör på gas eller 220v. Är rengjord bakom och cirkulationsfläkten funkar. Vad mer kan man göra?
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Vi hade liknande problem härom veckan. Dometicteknikern hittade gul avlagring på kylrören, som visade att kylrören läckte p g a materialfel. Han fick byta ut "allt". Tur att det gick på garantin!
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Blir inte klok på detta. Nu har vi vildcampat i 4 dagar och kört kylen på gasol utan problem. Det har varit hyfsat varmt på dagarna.
Under hemfärden (2 timmar) så kopplade jag om det till 12V och sen när jag var hemma så slog jag över till 220V. När jag sen kollade i kylen efter några timmar så var det 16 grader där! :confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

När vi behöver kylan som bäst.... jag då kanske den inte finns där....
Jag tror att de nya kylskåpen där du kan växla mellan olika alternativ är inte bra i längden.... varför? jo under de år 6 år jag har levt i H-bil så har jag stöt på problem med kylen.... och alltid är det när du kopplar in gas för drift.... Jag har hjälpt ett par st turister med just detta problem... rost i rören och brännaren... och jag är 100% säker på att rosten kommer då vi inte använder oss av gas hela tiden... för på nätterna slår fukten an i rören och brännaren, startar vi inte på gas sen igen så ligger fukten där och orsakar rost som stoppar igen och så fungerar kylskåpet dåligt.... sen jag förstod detta kör jag sen flera år tillbaka bara på gas och så uppstår inte detta problem längre.... skruva av järnröret och rensa det... sära på brännaren och kolla munstycket så där inte sitter något som inte skall vara där i det lilla hålet.... och vad du än gör så rensa inte munstycket med ett metallföremål..... det är lätt att hålet blir för stort och så är munstycket kass....och kylen börja sota ingen vid användning... lycka till med kylan..... här på Kreta har vi haft 36,3 + i dag kylen och frysen fungerar utmärkt, det är bara jag och hundarna som inte fungerar i värmen...
Kram Wovi & Bianco & Peter
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Hej Muskatten

Vilken temperatur har du i kylen när det är så varmt ?

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Godmorgon....

Jag har inge sensor i kylen men en i frysen (jag använder mig av en digitala temp mätare med en trådlös utesensor) .... och i går så visade den -15,2 och det går nog att komma lite lägre för frysen behöver avfrostas, så jag gör det nu innan värmen kommer, sen återkommer jag med ny info.... /Wovi & Bianco & Peter

Hej Muskatten

Vilken temperatur har du i kylen när det är så varmt ?

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet håller inte kylan

Muskatten: Har du fått tillökning i bilen:)
Hej Esbjörn... NJAAaaaa.! Jag tog hand om en underbar ung gathund p.g.a att folk i dens omgivning hade dåligt beteende mot hunden... nu har jag haft den i 4 mån och ser att detta är en helt underbar god hund.... och jag kan lugnt säga hade jag inte Wovi så hade jag utan tvekan behållit honom... han är svart och har lite vitt på bröstet.... så jag gav honom namnet Bianco.... I går ordnade jag med kostnadfri transport till Sverige för hunden så han åker härifrån den 16 sept. med min yngsta dotter.... tyvärr har jag inte hittat något nytt hem till Bianco.... men om det finns någon i klubben som känner att de vill ha en ny trevlig vän i familjen så får ni gärna höra er av till mig... på 0704240465.... Bianco går lydigt i koppel så detta behöver ni inte träna in......

Sen ang kylen/frysen så frostade jag av frysen se bifogad bilder.. där var ganska mycket is.... startade om allt och väntade till nästa morgon med att kolla tempen.... till min förvåning så visade fysen nu -14 altså lite varmare och kylen visade sig vara runt +15.... jag vet inte om detta är normalt vid ca 30-36+ .... nu har det gått en tid och varken värmen eller kylan har ändrar sig nämnvärt....:swoon: Tänkte en dag rensa "skorstenen" men just nu är detför varmt att göra några "jobb" .... Kram till er alla från Mig&Wovi&Bianco.....

Jo en sak till, tidigare när jag rengjorde frysen så spayade jag frysens innerväggar med bilvax så nu är det mycket lättare att ta ut isen:swoon:...
 

Bilagor

  • P1040388.JPG
    P1040388.JPG
    455,5 KB · Visningar: 30
  • P1040389.JPG
    P1040389.JPG
    440,1 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Väcker upp den här gamla tråden igen då felet återkommit. Som bekant har det varit varmt i landet och det har även drabbat kylen, jag får näppeligen ner tempen i kylen (samma RH270) till under 15 grader oavsett om jag kör på 220V eller gas.
Att plocka ut kylen och vända den upp och ner har jag fått tips om men det är mycket jobb med det. Jag fick tag på en helt ny kyl, en Sunwind XC-100GAS men den var lite för bred för att kunna passa (kollade aldrig om det funkade bakom kylen). Byter den gärna mot ett passande skåp.
Men hur kan jag få igång kylningen igen? Frysfacket blir kallt och isigt men tydligen inte tillräckligt. Listen ser hel ut.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Hur gammalt är skåpet ? Mitt behövde ny kontaktpasta mellan kylslingan å kylflänsen var som bakelit
 
F

F.d. 51694

Guest
Har samma problem med mitt skåp Electrolux rm 4401. Har haft ut det och gjort rent och vänt på det och alla tipps man hittat på nätet utom fläktar. Så i går installerade jag det igen och fick ner det till 14 grader och frysen till - 15 och nu på morgonen har jag +2 i kylen men inte kollat frysen. Får se om det stiger igen nu när värmen kommer under dagen för då har jag ingen lösning kvar att ta till :(.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Det här med kylpastan kanske inte var ett så dumt förslag ändå, trots att jag tyckte mig inspektera detta när jag sist hade ut skåpet för två år sen (som är från 1988).
Nu hade jag -8 i frysfacket - som har två stjärnor - och det är nog vad man kan förvänta sig, men i själva kylen var det nästan 20 grader. Tyder detta på problem med kylpastan?
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Orsaken till för hög temperatur kan vara många. Defekt dörrlist, defekt termostat, defekta elpatroner, kylpastan, sot, för varmt bakom skåpet, läckor etc. Inte lätt det här men man får väl börja i en ända & beta av eftersom. 12v har ju ingen termostat som 230v & gasen så är det på 12v tempen är hög så är det ju en felkälla mindre att kolla.
 
F

F.d. 51694

Guest
Och nu när jag har 30 grader ute så helt plötsligt ligger kylen på +16 blir inte riktigt klok på det här.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skåpen klarar normal 20-25 grader nedkylning i kyldelen i förhållande till omgivningstemperaturen, står sedan bilen så att solen värmer upp väggen där kylskåpsgallren sitter så är det kanske 50 grader där, och den luften sugs in för att försöka kyla ned kylpaketet, då blir det högre temperatur i skåpet.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Orsaken till för hög temperatur kan vara många. Defekt dörrlist, defekt termostat, defekta elpatroner, kylpastan, sot, för varmt bakom skåpet, läckor etc. Inte lätt det här men man får väl börja i en ända & beta av eftersom. 12v har ju ingen termostat som 230v & gasen så är det på 12v tempen är hög så är det ju en felkälla mindre att kolla.

Eftersom kylningen är lika kass på både 230V och gasol (har inte kollat med 12V) så kan man direkt stryka många av dessa tänkbara felkällor:
Listen verkar OK, har synat den optiskt. Tog t o m och satte en träbit mot skåpet mot andra sidan för att pressa in dörren ytterligare - ingen skillnad.
Att båda termostater skulle vara trasiga samtidigt är osannolikt.
Elpatronen jobbar men det är bara frysfacket som blir kallt.
Sot är inte aktuellt när man kör på el.
Finns en fläkt bakom skåpet som knatar på, det skulle nog vara gynnsamt att ha bättre snurr där men så ser designen ut och det har funkat tidigare.
En läcka (från slingan i skåpet) utmynnar rätt snart i att skåpet blir helt obrukbart.

Kylpastan verkar mest intressant att undersöka. Men då måste skåpet ut...Hur får man tag på ny?
 
Toppen