Ett fenomen med kylfläktar och motortemperatur.
Min vän med husbilen (Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997) har upptäckt att lilla fläkten går igång även när motorn är kall.
Jag undersökte och gissade att det var kortslutning i tempgivaren men icke.
När vi ändå pratade om det och han hade testat provköra och varmköra motorn men inte fått fläkten att hoppa igång trots varm motor, och då undrade jag hur varm, (temperatur) och han menade att det bara kom upp i 60 grader viket jag tyckte lät lite konstigt. En motor mår väl bäst vid rätt arbetstemperatur vilket brukar vara 80 - 90 grader? Hur knöligt är det att byta termostat vilket ju är misstänkt?
Jag vet fortfarande inte hur man kan lägga upp bilder på forumet efter ett dygn...
Min vän med husbilen (Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997) har upptäckt att lilla fläkten går igång även när motorn är kall.
Jag undersökte och gissade att det var kortslutning i tempgivaren men icke.
När vi ändå pratade om det och han hade testat provköra och varmköra motorn men inte fått fläkten att hoppa igång trots varm motor, och då undrade jag hur varm, (temperatur) och han menade att det bara kom upp i 60 grader viket jag tyckte lät lite konstigt. En motor mår väl bäst vid rätt arbetstemperatur vilket brukar vara 80 - 90 grader? Hur knöligt är det att byta termostat vilket ju är misstänkt?
Jag vet fortfarande inte hur man kan lägga upp bilder på forumet efter ett dygn...