• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylfläktar och motortemp

sallad

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Jönköping
Ett fenomen med kylfläktar och motortemperatur.
Min vän med husbilen (Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997) har upptäckt att lilla fläkten går igång även när motorn är kall.
Jag undersökte och gissade att det var kortslutning i tempgivaren men icke.
När vi ändå pratade om det och han hade testat provköra och varmköra motorn men inte fått fläkten att hoppa igång trots varm motor, och då undrade jag hur varm, (temperatur) och han menade att det bara kom upp i 60 grader viket jag tyckte lät lite konstigt. En motor mår väl bäst vid rätt arbetstemperatur vilket brukar vara 80 - 90 grader? Hur knöligt är det att byta termostat vilket ju är misstänkt?
Jag vet fortfarande inte hur man kan lägga upp bilder på forumet efter ett dygn... o_O
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett fenomen med kylfläktar och motortemperatur.
Min vän med husbilen (Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997) har upptäckt att lilla fläkten går igång även när motorn är kall.
Jag undersökte och gissade att det var kortslutning i tempgivaren men icke.
När vi ändå pratade om det och han hade testat provköra och varmköra motorn men inte fått fläkten att hoppa igång trots varm motor, och då undrade jag hur varm, (temperatur) och han menade att det bara kom upp i 60 grader viket jag tyckte lät lite konstigt. En motor mår väl bäst vid rätt arbetstemperatur vilket brukar vara 80 - 90 grader? Hur knöligt är det att byta termostat vilket ju är misstänkt?
Jag vet fortfarande inte hur man kan lägga upp bilder på forumet efter ett dygn... o_O
Använder du AC så går oftast kylfläkten.
Det krävs att du är medlem i HBK för bilder.
 

sallad

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Jönköping
Okej, han som har husbilen påstår att det inte finns AC :rolleyes:
Men å andra sidan säger han också att han har tummen mitt i nånstans så då får jag undersöka det närmare.
Bilder i forumet... aha.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett fenomen med kylfläktar och motortemperatur.
Min vän med husbilen (Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997) har upptäckt att lilla fläkten går igång även när motorn är kall.
Jag undersökte och gissade att det var kortslutning i tempgivaren men icke.
När vi ändå pratade om det och han hade testat provköra och varmköra motorn men inte fått fläkten att hoppa igång trots varm motor, och då undrade jag hur varm, (temperatur) och han menade att det bara kom upp i 60 grader viket jag tyckte lät lite konstigt. En motor mår väl bäst vid rätt arbetstemperatur vilket brukar vara 80 - 90 grader? Hur knöligt är det att byta termostat vilket ju är misstänkt?
Jag vet fortfarande inte hur man kan lägga upp bilder på forumet efter ett dygn... o_O

De här gamla motorerna levererades ofta med 72 graders termostat, avsedd för sydeuropa. Det finns termostater med 82 grader och med 91 grader. Den senare har jag sedan några år i min bil. Den ger med fräscht kyl någonstans mellan 80-85 grader, under hård belastning sommartid
(uppförsbacke, släp) strax över 90 grader. Det trevliga med den är att man får värme i bilen även när det är kallt ute, vintertid bör man komplettera med att minska luftflödet i motorrummet genom att sätta för grillen.
Byta termostaten tar typ 1/2 timme.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sallad, du måste vara medlem för att lägga upp bilder-
Hoppsan jag såg nu efteråt att Olof G redan sagt detta.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har samma fenomen med att fläkten går hela tiden. Sökte men hittade inget fel. Det jag gjorde (för flera år sedan) är att jag lossade elanslutningen vid "spiralen" på kylaren ovansida. Då går fläkten inte. Detta har funkat utan något problem sedan dess. Aldrig övertemperatur inte ens när AC:n är igång. Den stora fläkten startar ibland vid AC-drift.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har samma fenomen med att fläkten går hela tiden. Sökte men hittade inget fel. Det jag gjorde (för flera år sedan) är att jag lossade elanslutningen vid "spiralen" på kylaren ovansida. Då går fläkten inte. Detta har funkat utan något problem sedan dess. Aldrig övertemperatur inte ens när AC:n är igång. Den stora fläkten startar ibland vid AC-drift.

Har du en Ducato 230? Känner inte igen det där med spiralen?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har du en Ducato 230? Känner inte igen det där med spiralen?

Ja, en årsm 2000. Spiralen sitter på en platta i överkant på kylet. Baksidan är synlig och det är där det sitter 2 kabelskoanslutningar. Den ena har jag lossat för att stopp på fläkten.
 

Bilagor

  • IMG_8976.JPG
    IMG_8976.JPG
    3,2 MB · Visningar: 12
  • IMG_8984.JPG
    IMG_8984.JPG
    2,5 MB · Visningar: 12
  • IMG_20220322_092623.jpg
    IMG_20220322_092623.jpg
    2,7 MB · Visningar: 10

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem med kylarfläkten, den startade ibland men fortsatte att gå. DUCATO 2.5 TDI 1996.
Den stannade inte förrän man hade kört en bit. Verkar som vibrationer får den att återställas.
Jag bytte termobrytaren, som är dubbel, det är ju två fläktar.
Den sitter i nedre vänstra hörnet på kylaren, bakåt, dvs lätt att finna bara genom att krypa under bilen. Dit går tre trådar i en trepolig kontakt.
Dra av kontakten, med en skiftnyckel skruvar man ur termobrytaren, och sätter in den nya.
Men kylarvätskan rinner ut, så du lär få en dusch .... ha en behållare i breskap för att samla upp vätskan.
Den att köpa på skruvat eller någon av onlinebildelsfirmorna.
termobrytaren har som sagt två brytare, den ena startar ena fläkten vid 87 C och stänger av den vid 82 C, den andra startar fläkt 2 vid 92 C och stänger av den vid 87 C.
Nu startar första fläkten vid långa uppförsbackar om det är sommar, och stannar sen fint när den har kylt motorn.

Kolla även att fläktarna går lätt, snurra med handen för att se så att inte något lager går trögt i dem.

Obs att vänster på en bil är vänster sett från förarplats.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja termokontakten nere i kylarens vänstra hörn är en tvåstegskontakt som inte har evigt liv, i alla fall inte det första steget som används mest. Det är troligen så också har jag för mig (länge sedan) att om man mäter på den så kan det bli lite underligt för att det är jorden/minus som styr fläktarna via termokontakten och +plus ligger direkt på fläktarna. Det gör också att en mätning vid kontakten kan ge underligt utslag på spänning.... men det är bara det som ligger på genom motorns lindning innan den just blir nedjordad av kontakten (likströms underliga virrgångar).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Är inte den stora spiralen "bara" ett förkopplingsmotstånd för lite extra hastighetsreglering av första fläktens hastighet och inte till för on/off, för det sköter ju --------------------------------------------Termokontakten nere i kylaren.
Förkopplingsmotstånd.JPGTermokontakt2.JPG
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här hos MISTER AUTO köpte jag termokontakten. Termokontakt, kylarfläkt FACET 7.5642 | MISTER AUTO
Men den var ju för min bil, DUCATO 2.5TDI 1996, förmodligen har de för de flesta bilar i samma åldersklass, kanske denna är samma som din.
Stannar inte fläkten kan man knacka på den för att se om den stannar då, om så är fallet bör vi ha hittat felet.

Jankros bild visar en med trådar, så det kan finns varianter.

På min länk ser vi att det behövs en 29 mm nyckel för att skruva loss den.
Det var därför jag nämnde skiftnyckel, jag råkade ha en som gapar mycket.
Man kan nog ta den med en polygrip om det kniper. den är nog skruva i kylrens nedre platkåpa, så drar man åt för hårt blir man utan gängor, och då kostar det en ny kylare.

För övrigt har jag funderat på att montera en manuell strömbrytare till en av fläktarna inne i bilen.
Det känns lite varmt när man åker uppför ett berg. Och man tänker skall den starta nu snart eller är det fel .....
Men det är svårt att dra in en kabel.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag använder termokontakten för styrning av ett relä.
Nya grövre kablar går direkt från startbatteriet till relät och vidare till fläkten.
Allt för att minska spänningsfallet. Det blev stor skillnad på hastigheten av fläkten. Ny säkring är monterad.
Jag har en gammal 1989 bensinare med en fläkt.
En liknande uppgradering går säkert att göra med en nyare bil.
Lite mer tankearbete och pyssel bara.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankros bild visar en med trådar, så det kan finns varianter.
Roysan
---------------------
Hej, jag får ursäkta mig lite, det var en bara en bild jag hade i "portföljen" med bra att ha bilder, så jag vet inte ens vad just den som jag la in är till, bara att det var en tvåstegstermokontakt. Den tvåstegade jag bråkade med för länge sedan i en Ducato var det heller inga trådar från, men den stora gängan är en rätt vanlig standardgänga i de här sammanhangen.
En som är till Ducato gen.2 verkar vara något åt det här hållet.
Termokontakt3.JPG
Fast det var visst samma tempnivåer på båda :msn_tongue:. Funderar på att gå och köpa en lott när det är så fint flyt.


M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Herbert, jag har för mig det är relästyrning i min Ducato.
Dels finns kopplingslådor på kylaren, dels säger en av servicehandböckerna att det sitter relän bakom startbatteriet
Det har jag inte kollat.
Det är ju stora fläktar så de lär dra en del ström, kanske 10 A.
Låter mycket att köra direkt på termobrytaren.

Ja där på Jankros bilder syns temperaturer och gänga samt nyckelmått,

Roysan
 
Toppen