• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylen funkar inte på gas

F

F.d. 29378

Guest
Hej, skrev detta under rubriken Husbilsdoktorn nyss, men här kanske det passar bättre?

Min kyl (Dometic RMS 8501) har haft svårt att komma igång på gas en tid. (El funkar bra.) Eftersom husbilsmodellen saknar inspektionslucka har jag dragit mig för att göra en ordentlig rengöring av brännaren, och istället försökt blåsa bort skräp via den rengöringsslang som finns under frontpanelen. Det funkade ett tag, men har blivit allt sämre. Tändaren har klickat åtskilliga gånger innan det har blivit någon låga. På slutet ingen låga alls.

Nu har jag äntligen dragit fram frysen och rengjort brännaren enligt konstens regler, men det funkar ändå inte. Klickandet från tändaren låter tröttare än tidigare och håller inte på lika länge. Betyder det att styrenheten (bilden) är trasig? Finns det något sätt att kolla det?

Tack för hjälpen!
/Ollekaj
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    37,9 KB · Visningar: 9

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Kylen funkar inte på gas

Hej

Vi blev tvungna att byta vår box i juni i år. Vi fick inget klickande alls. Nu fungerar den felfritt igen.

Mvh

Bert
 
F

F.d. 29378

Guest
Sv: Kylen funkar inte på gas

Tack för svar Bert, var köpte ni boxen och vad kostade den? /Ollekaj
 
Senast redigerad av en moderator:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Kylen funkar inte på gas

Hej, skrev detta under rubriken Husbilsdoktorn nyss, men här kanske det passar bättre?

Min kyl (Dometic RMS 8501) har haft svårt att komma igång på gas en tid. (El funkar bra.) Eftersom husbilsmodellen saknar inspektionslucka har jag dragit mig för att göra en ordentlig rengöring av brännaren, och istället försökt blåsa bort skräp via den rengöringsslang som finns under frontpanelen. Det funkade ett tag, men har blivit allt sämre. Tändaren har klickat åtskilliga gånger innan det har blivit någon låga. På slutet ingen låga alls.

Nu har jag äntligen dragit fram frysen och rengjort brännaren enligt konstens regler, men det funkar ändå inte. Klickandet från tändaren låter tröttare än tidigare och håller inte på lika länge. Betyder det att styrenheten (bilden) är trasig? Finns det något sätt att kolla det?

Tack för hjälpen!
/Ollekaj

Gjorde du rent de små hålen som sitter in ring runt det större hålet i brännaren ?

Har haft ungefär samma problem som du och de små hålen var helt igenkoksade.
ERIKPER
 
F

F.d. 29378

Guest
Sv: Kylen funkar inte på gas

Gjorde du rent de små hålen som sitter in ring runt det större hålet i brännaren ?

Har haft ungefär samma problem som du och de små hålen var helt igenkoksade.
ERIKPER

Hej Erikper, tack för svar. De hålen ser öppna och bra ut i mitt fall.
 
Toppen