• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl och laddström

mEnkvist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34745
Medlemskap
2024
Hej,

Är nybliven ägare till en Dethleffs A598 2013 på Ducato chassi.

Jag får inte till kylskåpet på 12 volt. Gasol och 230 v funkar fint. Är ingen automatik i valet utan man får välja själv, är ett Thetford n3108 skåp. Slår jag på 12 v står det bara och blinkar även när motorn är igång.

Jag har letat som en stolle efter den 2A säkring alla menar borde vara felet, men jag hittar den inte.... Tips?

Sedan är det också så att man inte längre kan se volttalet på bilbatteri i manöverpanelen. Den visar alltid fullt när 230 är ansluten, men drar man ur sladden försvinner stapeln och 11v visas med varning. Mäter jag batteriet är det fullt.

Kan detta ha med varandra att göra? Är det en krets någonstans som brutits. Kanske ett relä?

Tacksam för tips
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet ej heller vad som menas med 2A. säkring för om den skall vara till just 12V patronen till kylskåpet så behövs det betydligt kraftigare som påpekas i inlägget ovan. 2A räcker bara till någon styrström eller så.
På din årsmodell av bil så borde det fortfarande vara D+ från generatorn som ger signal för att ström skall kopplas från generator/startbatteri till kylen, troligen genom elblocket.
Det som finns i manualen om utebliven 12V till kylen är detta.
manual kyl.JPG
Allt annat räknas tydligen som felproblem.
Laddar bilens generator bobatterierna ok. när bilen är igång (även om det brukar vara en väg för kylens ström och en annan väg för laddningen) ??

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Troligtvis dålig kontakt på D+, har själv haft det problemet. Alternativet är att "lura" kylen med D+ från bodelsbatteriet, då kan du ju även få kylen att kyla på båtresor tex. Du får tänka på att kylen tar minst 15 A så det bör vara säkrat iaf 30A
 

mEnkvist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34745
Medlemskap
2024
Ja kylens säkring i EBL är på 25A tror jag, men det ska finnas en 2A på D+ någonstans. Eller så har jag tagit fel.

Vad gäller mätningen är det på startbatteriet eftersom det är detta som inte panelen kan mäta utan 230 inkopplad. Antar att kylen går via detta under färd med 12 v?

Men är det kanske en säkring/relä i bildelen som gått?
 

Nisse Pekkala

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
29085
Medlemskap
2024
Du beskriver att du ställer kylskåpet manuellt på 12V. Då borde D+ inte vara inblandat. Om det är 11 volt i systemet så borde kylskåpet stå och blinka som du beskriver. Kan det vara så att ditt startbatteri är slut?
Startmotorn ska enligt standard fungera ned till 6V så det är möjligt att det går att starta motorn med så dåligt batteri.
När motorn har startat så kräver startbatteriet så mycket ström att spänningen fortfarande är låg och kanske aldrig kommer över 12V.
För att utesluta detta fel föreslår jag följande. Koppla bort landströmmen till bilen. Koppla ur ev solcell eller annan laddande utrustning. Låt husbilen vara avstängd i ett dygn. Mät sedan spänningen med en multimeter på både startbatteri och bodelsbatteri. Är spänningen nära 12V är det ett batteriproblem.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Ja kylens säkring i EBL är på 25A tror jag, men det ska finnas en 2A på D+ någonstans. Eller så har jag tagit fel.

Vad gäller mätningen är det på startbatteriet eftersom det är detta som inte panelen kan mäta utan 230 inkopplad. Antar att kylen går via detta under färd med 12 v?

Men är det kanske en säkring/relä i bildelen som gått?
Nu har jag inte en Dethleffs utan en Adria. Men i vår bil finns säkringen på EBL Schaudt EBL 226 C, tydligt utmärkt som "Fridge Control" och
säkringen är på 2 Amp. I samma rad med säkringar återfinns även en 15 Amp säkring "Fuse only with AES Refrigerator".
Kanske kan ge nån idé?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har dessutom en 2A vid den stora 50A vid +polen till startbatteriet (+kablarna mot ebl)
Likadant vid bobatteriet en 50A samt en 2A från bobatteriet till ebl.
Jag kan köra min aes kyl/frys direkt på 12V från bobatterierna med valet 12V på kylen.
 

mEnkvist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34745
Medlemskap
2024
Ok, är inte vid bilen nu men ska rota runt bilens startbatteri efter extra säkringar där. I EBL finns bara säkringen till kompressor för kylen.

Men det är lite förvirrande detta. D+ kabeln in i kylen är ju en liten tunn stackare, inte kan kylen gå på den vid 12v. Matningen måste väl vara grövre kablar från batteriet?

Jag fick för mig att d+ bara talar om att generator är igång.

Kan man testa med en kabel från batteriets + pol och byta den mot d+ kabeln för att se om det är i elsystemet eller kylen problemet ligger?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, är inte vid bilen nu men ska rota runt bilens startbatteri efter extra säkringar där. I EBL finns bara säkringen till kompressor för kylen.

Men det är lite förvirrande detta. D+ kabeln in i kylen är ju en liten tunn stackare, inte kan kylen gå på den vid 12v. Matningen måste väl vara grövre kablar från batteriet?

Jag fick för mig att d+ bara talar om att generator är igång.

Kan man testa med en kabel från batteriets + pol och byta den mot d+ kabeln för att se om det är i elsystemet eller kylen problemet ligger?
D+ signalen bakom kylen brukar gå till ett relä som styrning av driftspänningen
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ok, är inte vid bilen nu men ska rota runt bilens startbatteri efter extra säkringar där. I EBL finns bara säkringen till kompressor för kylen.

Men det är lite förvirrande detta. D+ kabeln in i kylen är ju en liten tunn stackare, inte kan kylen gå på den vid 12v. Matningen måste väl vara grövre kablar från batteriet?

Jag fick för mig att d+ bara talar om att generator är igång.

Kan man testa med en kabel från batteriets + pol och byta den mot d+ kabeln för att se om det är i elsystemet eller kylen problemet ligger?
Vad har du för EBL.
D+ har troligen en egen anslutning till EBL.
D+ styr relän i EBL för sammankoppling av start och bodelsbatteri, matning 12V värmeelement kylskåp vid motordrift, D+ styrsignal kylskåp mm.
D+ utgången i EBL till kylskåpet har med all säkerhet en säkring. Den är placerad i EBL.

Det kan vara mer saker än kylskåpet som inte fungerar.
Om det inte är någon spänning på D+ ingången i EBL kommer tex bodelsbatteriet inte att laddas vid motordrift. Fungerar laddningen? Om inte är D+ säkringen som du inte hittar trasig. Det kan ju också vara kabelbrott, glapp kontakt mm.
 

mEnkvist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34745
Medlemskap
2024
Jag har ett Electrobloc EBL 99 från Schaudt.
Jo batteriet laddar nog som det ska. Har inte mätt iofs men var ute ett par dagar utan att märka dålig laddning. Sedan är ju funktionen som mäter volten lite skakig, kanske är låg spänning i verkligheten...

Är iväg nu men till helgen blir det gräva i säkringarna och kolla kontakten bakom skåpet. De är redan ihopsatta med buntband, kanske av en anledning
 

mEnkvist

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34745
Medlemskap
2024
Hittade en kabel som inte satt helt intryckt i block 3:
"Connections for refrigerator power supply, D+ and sensor/control wires"

Var en grövre röd kabel. När jag tryckte in den igen så hoppade både kyl och mätningen i panelen igång.

Det såg lite bränt ut i anslutningen för kabeln så antagligen har det varit glapp och bränt lite. Får se till att byta kontakten till EBL så det sitter ordentligt
 
Toppen