• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kyl o frysproblem

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Hej! Vi har ett konstigt problem med vårat kyl o frys. Vi var ute och stod utan el och
hade gasen på till kyl o frys, när vi vaknade på morgonen hade vi plusgrader i
frysen och varmt i kylen. Vi fick lägga in vår mat i bekantas bil.
När vi kom hem testade jag med att ansluta 230 volt. Då fungerade allt.
Provade sedan med gasen igen, och då fungerade det också, vi lät den stå med gas
till nästa dag, då det återigen var några plusgrader i skåpen.
Jag har haft isär brännaren och gjort rent den så den tror jag inte det beror på.
Är det någon som kan tipsa mig om vad det kan bero på?
Modellen är en tec tower Dometic RMDT 8505.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kör du med inställning full på kylen? Om du gör det så sätt den på 60-75% igen och prova om det funkar bättre. Det är nämligen inte alltid som du får bäst kyla med full inställning. Fungerar under nerkylningen men sedan så kan problemet som du har uppstå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Vi har ett konstigt problem med vårat kyl o frys. Vi var ute och stod utan el och
hade gasen på till kyl o frys, när vi vaknade på morgonen hade vi plusgrader i
frysen och varmt i kylen. Vi fick lägga in vår mat i bekantas bil.
När vi kom hem testade jag med att ansluta 230 volt. Då fungerade allt.
Provade sedan med gasen igen, och då fungerade det också, vi lät den stå med gas
till nästa dag, då det återigen var några plusgrader i skåpen.
Jag har haft isär brännaren och gjort rent den så den tror jag inte det beror på.
Är det någon som kan tipsa mig om vad det kan bero på?
Modellen är en tec tower Dometic RMDT 8505.

Förmodligen var det minusgrader på natten och ni hade inte vinterluckorna på, då blir det så!
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Kör du med inställning full på kylen? Om du gör det så sätt den på 60-75% igen och prova om det funkar bättre. Det är nämligen inte alltid som du får bäst kyla med full inställning. Fungerar under nerkylningen men sedan så kan problemet som du har uppstå.
Nej vi har läst att man bör ha den på tre punkter av fem, så har vi alltid haft den.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har aldrig använt vinterluckor, inte ens när vi varit i fjällen.
Vi har aldrig heller haft problem utan luckor men tydligen så är det inte ovanligt har jag numera förstått. Kanske börjar kylen bli gammal så det är värt att prova med luckor.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Vi har aldrig heller haft problem utan luckor men tydligen så är det inte ovanligt har jag numera förstått. Kanske börjar kylen bli gammal så det är värt att prova med luckor.
Jag kan ju testa, men det verkar som at den inte vill gå igång igen på gasen .
För när jag startar med startknappen på kylskåpet går den igång så fint, men lägger tydligen av
efter ett tag.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kolla brännaren igen. Inte mycket som kan gå sönder där annars. Elektroniken är väl det nästa tyvärr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har aldrig heller haft problem utan luckor men tydligen så är det inte ovanligt har jag numera förstått. Kanske börjar kylen bli gammal så det är värt att prova med luckor.

Det har inget med ålder att göra utan med termostatgivarens placering i kyldelen, när baksidan på kylen kyls tillräckligt av uteluften
stänger termostaten ned kylningen. Jag har för mej att luckorna skall användas från +5 grader enligt anvisningarna.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.334
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej! Vi har ett konstigt problem med vårat kyl o frys. Vi var ute och stod utan el och
hade gasen på till kyl o frys, när vi vaknade på morgonen hade vi plusgrader i
frysen och varmt i kylen. Vi fick lägga in vår mat i bekantas bil.
När vi kom hem testade jag med att ansluta 230 volt. Då fungerade allt.
Provade sedan med gasen igen, och då fungerade det också, vi lät den stå med gas
till nästa dag, då det återigen var några plusgrader i skåpen.
Jag har haft isär brännaren och gjort rent den så den tror jag inte det beror på.
Är det någon som kan tipsa mig om vad det kan bero på?
Modellen är en tec tower Dometic RMDT 8505.
Hej! Hade samma problem som du för någon vecka sedan. Att brännaren fungerar men lågan är för liten. Bytte brännare sen går kylskåpet som det ska på gasol. 784kr på Löövs gasol
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Hej! Hade samma problem som du för någon vecka sedan. Att brännaren fungerar men lågan är för liten. Bytte brännare sen går kylskåpet som det ska på gasol. 784kr på Löövs gasol
Det konstiga är att min brännare har en bra fart när den startar, för att sedan gå ner till låg senare!
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.334
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Det konstiga är att min brännare har en bra fart när den startar, för att sedan gå ner till låg senare!
Det är som Blaser skrev i tidigare inlägg ang brännaren.
Har du blåst ur skorsten o brännare med tryckluft och det inte hjälper. Så är det brännaren som spökar. I och med att kylen fungerar på el.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det har inget med ålder att göra utan med termostatgivarens placering i kyldelen, när baksidan på kylen kyls tillräckligt av uteluften
stänger termostaten ned kylningen. Jag har för mej att luckorna skall användas från +5 grader enligt anvisningarna.
Utan vinter luckor så sjunker inte tempen så det blir + grader i frysen, förra vintern var jag i Sverige och har inga luckor, under lång tid var det utomhus ca - 15°... Då hade jag ca - 12° i frysen (använde gas) , visst sjunker tempen utan vinterluckor men inte så mycket som ni vill påstå..... Hur det är vid kallare väder vet jag inget om, men kanske någon här vet....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utan vinter luckor så sjunker inte tempen så det blir + grader i frysen, förra vintern var jag i Sverige och har inga luckor, under lång tid var det utomhus ca - 15°... Då hade jag ca - 12° i frysen (använde gas) , visst sjunker tempen utan vinterluckor men inte så mycket som ni vill påstå..... Hur det är vid kallare väder vet jag inget om, men kanske någon här vet....

Nej, som vanligt vet inte tillverkarna vad som fungerar med deras produkter..? ;)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Skälet till att man skall använda vinterluckor vid lägre utomhustemperatur är helt enkelt att det måste bli tillräckligt varmt i kokaren och kondensorn.
Hela kylsystemet är dimensionerat för att arbeta vid en viss omgivningstemp, eller temperaturområde, ex 10 - 28 C, och ventilation av kylsystemet.
Så var forna tiders kylskåp vi hade hemma i bostaden förr, men de fick ju konstant jobba i rumstemp.
Sen var det ju de som köpte ny kompressorkyl till köket och inte ville slänga den gamla frysen eller kylen, utan ställde den i garaget, eller i uthuset.
De överraskades av att elräkningen blev onormalt hög....... Att ställa kylskåpet kallt gjorde att det inte funkade optimalt.
Myten om att kylsystemet i husbilens kyl blir kallare om det är kallt ute är således en myt.
Dvs man bör i första hand göra som handboken till resp kylskåp säger, för att få den att funka.

Ett annat sätt är att borra upp en luftkanal genom väggen i kylen så blir det kallt av sig själv om det är kallt ute.
Dvs som forna tiders skafferi.....

Ett fel som man kan göra dessa tider med frost på nätterna och att det då är tillrckligt kallt i husbilskylen utan att behöva sätta på kylskåpet.Sen tror man inte kylsystemet funkar.....

Min erfarenhet säger att det finns två huvudsystem för reglering av kylan i dessa kylskåp

En del kylskåp har en reglerventil för gasen som endast reglerar mängden gas och således lågans storlek. Så får man själv justera för lämplig kyleffekt.

Andra kylskåp har en reglerventil för gasen som i själva verket är en termostat. Man ställer in på exvis 3:an, så brinner gaslågan med full effekt. När uppnådd tempertur skett ställer denna termostat ner till en pilotlåga, dvs en mycket liten gaslåga som inte ger någon kyleffekt.
Till tempen i kylen gått upp lite så drar den på igen.

Ett fel man kan tänka sig är att saker i dessa gasreglage kan kärva med tiden, det är ju mest metall mot metall i dem.

Sen finns då modernare med elektronisk styrning som gör en del konster......

Genom att förstå hur det funkar blir det oxo lättare att diagnostisera vad som kan vara fel.


Roysan
 
Senast ändrad:

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Nu har blåst ur brännaren, satt för vinterskyddet och det verkar fungera.
Jag får väl låta det vara igång något dygn och se, i värsta fall får jag väl byta brännaren.
Bävar för det då jag inte får loss skruven som håller den.
Tack för alla tips jag fått!

I
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, som vanligt vet inte tillverkarna vad som fungerar med deras produkter..? ;)

Nu har blåst ur brännaren, satt för vinterskyddet och det verkar fungera.
Jag får väl låta det vara igång något dygn och se, i värsta fall får jag väl byta brännaren.
Bävar för det då jag inte får loss skruven som håller den.
Tack för alla tips jag fått!

I
Ganska varmt i Lilla Edet nu så vinterskydd borde inte behövas. Kanske på natten men inte på dagen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det bör gå att se eller höra om brännaren eldar på som den skall, eller minskar under natten när det blir för varmt i kylen.
Dvs se på lågan, lyssna på bruset, och kolla i morgon när det gått under natten.
Brinner en avsevärt mindre låga i morgon, så kan man nog inte tro att mustycket och brännaren lägger av efter en natt, och varje natt, utan problemet bör vara före, dvs gastillförseln.

Ja skruvarna rostar fast om det går lång tid mellan service av kylens brännare.
Desto större skäl att verkligen få isär det hela
Rätt skruvmejsel är A och O. Förmodligen en Ph2. En sliten sådan förstörs skruven.
Att med en bågfil såga ett spår i skruven så man får grepp med en spårmejsel.
Att använda en sk papegoja, en speciell tång som man håller om skruvens skalle och vrider.
Att hålla emot ordentligt, på själva brännaren, med en stor tång, exvis rörtång är vikigt och då kan man behöva hjälp.
Vad kan man då smörja in dessaa skruvar med tro?
Kanske använda en ny rostfri skruv?
I varje fall en ny oskadad skruv.
Kanske smöra den med kopparpasta?

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.579
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Utan vinter luckor så sjunker inte tempen så det blir + grader i frysen, förra vintern var jag i Sverige och har inga luckor, under lång tid var det utomhus ca - 15°... Då hade jag ca - 12° i frysen (använde gas) , visst sjunker tempen utan vinterluckor men inte så mycket som ni vill påstå..... Hur det är vid kallare väder vet jag inget om, men kanske någon här vet....
Det beror lite på. Om man inte öppnar kylskåpet och släpper in värme från bodelen och samtidigt är det så kallt bakom kylskåpet så baksidan räcker för att kyla kylskåpsdelen.................. Nej jag har skrivit det här förr så jag kopierar och red. en äldre skrift.
--------------------------------------------------


Som Montreal redan påpekat,................................ är att om man inte har vinterluckorna monterade så är ett av problemen som uppstår att frysdelen inte funkar tillfredsställande.
Det finns ju en hel del modeller av kylskåp till att börja med.... Många äldre men även nyare som bara är ett kylskåp med ett frysfack där det får plats lite glass några biffar m.m. Eller den varianten med ett separat frysskåp över själva kylskåpet.
Problemet är att termostaten endast sitter i kylskåpet och frysfacken bara hänger med "på köpet" i båda fallen och blir nedkylda när kylskåpet kallar på kyla.
Utan vinterluckor och totalt utkylt utrymme bakom kylskåpet som kyler ner skåpet genom bakstycket så är kylskåpet så kallt att det sällan eller aldrig behöver gå igång för att kyla ner sig, och följden blir att frysfacken aldrig får kyla och är alltså inte frysfack längre utan till slut har samma temp som kylskåpsdelen.
Om man har svårt att hålla kylan i frysfack även med vinterluckor, så är bästa medicinen mot det att öppna kylskåpsdörren så det blir varmt i kylen och termostaten kallar på kyla och nedkylningen hoppar igång och därmed kyler frysfacken.

Samma problem finns i många ouppvärmda sommarstugor på vintern där man har en kombi kyl/frys igång med sommarens bär och svampskörd i frysen på kombiskåpet.
Om skåpet är av den enklare varianten med endast en kompressor så har man även här en termostat endast i kylskåpet och frysen hänger bara med när kylskåpet kallar på kyla. följden blir att när det är kallare än ca. +5° i sommarstugan så går inte kompressorn alls och efter några dygn så är även frysen i samma temperatur som kylen och sommarstugan. Till våren när värmen har kommit tillbaka och man åter kollar läget så är kylen +5° och frysen -20° som vanligt men innehållet är oätligt efter kanske åtskilliga upptiningar och återfrysningar under vintern alla gånger tempen i stugan varit under kylskåpstermostatens +5°.
Så där krävs ett kombiskåp med två kompressorer, en för kylen och en för frysen med var sin termostat om maten i frysdelen skall vara säkrad. (Eller en separat frys naturligtvis.)
På samma sätt så blir en frysdel för varm i gasolskåp om kylskåpsdelen blir tillräckligt avkyld av bakstycket med iskall luft i utrymmet bakom. Så om frysdelen i campingfordon blir för varma i ett uppvärmt fordon så öppna kylskåpsdörren ett tag så kyldelen blir varm och skåpets nerkylning startar, och då också kyler ner frysdelen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen