Kyl/frys

Christer A

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mark
HBK-Nr
30131
Hej! Som nybliven husbilsägare så har jag en fråga: när man är ute på vägarna och kör, är det bäst att driva kyl/frys med gas eller via bodelsbatteriet? Mvh Christer
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.201
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Har du køleskab med AES, så ville jeg indstille på A for Automatik, så behøver du ikke tænke på at stille om hele tiden.
Og når du standser for at tanke, så går der 15 minutter inden Gas slår på, så du ikke får en gnist på benzinstation ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.826
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Via generatorn tycker jag, dvs 12 V-läget under tiden man kör.
Gaslågan riskerar att blåsas ut under körning
Hur märker man detta?
Ifall jag blåser ut lågan på min kyl/frys, så återtänder den på någon millisekund.

Jag kör nog mer än 90% av gångtiden på gas, bara de gånger man råka få 230V som jag ändrar källa.
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Min förra bil körde jag alltid på gas såvida jag inte stod på 230V.
Dels märkte vi aldrig något problem att låt den gå på gas under körning. Dels drog den väldigt mycket ström på 12V & det är tufft nog för bilen generator att lyckas ladda upp bodelsbatteriet under körning. Så den laddningen behöver man ju vårda till annat den kan behövas till när man stannar. Bokar heller aldrig plats inför kvällen, så det brukar vara lite oklart om man hamnar med eller utan tillgång till 230V.
Enda gången vi använde 12V var på hemresa (sista dagen), då vet man att det finns ett uttag att köra in sladden i där hemma.
Numera har vi kompressorkyl så det är 12V hela tiden som gäller. Men den drar ju inte lika mycket EL som ett absorptions kylskåp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.801
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Hur märker man detta?
Ifall jag blåser ut lågan på min kyl/frys, så återtänder den på någon millisekund.

Jag kör nog mer än 90% av gångtiden på gas, bara de gånger man råka få 230V som jag ändrar källa.
Fast "smartast" är nog att välja auto-läget.
Vi kör permanent på gas sedan många år, lågan i vårt kylskåp har aldrig blåst ut. Låter generatorn ladda batterierna med full spänning istället.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Hur märker man detta?
Ifall jag blåser ut lågan på min kyl/frys, så återtänder den på någon millisekund.

Jag kör nog mer än 90% av gångtiden på gas, bara de gånger man råka få 230V som jag ändrar källa.
AES-funktionen sköter ju omkopplingen mellan de olika energikällorna, så det är inget jag behöver tänka på.

Något man ABSOLUT bör tänka på är att stänga av gasoldriften när man kör in på macken för att tanka.
Detta sköter ju AES-funktionen automatiskt
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3.695
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Hejsan, som sagt strömmen kan ibland behövas bättre till laddning m.m. i stället för till kylskåpet.
Om lågan har en tendens att blåsas ut, och t.o.m. så länge att den inte tänder om innan flamvakten stänger gasolen, så behövs det monteras någon liten plåt som tar bort värsta vinddraget från lågan i både husbilar och husvagnar, (egentligen en konstruktionsmiss av tillverkaren).
Om man ändå vill köra på 12V under färd så bör man kolla upp om det funkar tillfredsställande. 12V elpatronen ligger ofta på gränsen i effekt för att orka hålla kvar skåpet nere på en bra temp. Detta i kombination med kanske spänningsfall i för klena kablar eller äldre bil som behöver ses över elektriskt så kan man ha problem med att tempen stiger i kylen på 12V drift.

M.v.h. JANKRO.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Om man avser att köra kyl/frys på gasol under körning bör man absolut se till att ha en slangbrottsventil eller krocksensor mellan gasolflaska och reducerventil.

Denna ventil/sensor stänger av gasolen så att den inte strömmar ut och riskerar att brand uppstår vid brott på gasolslang eller -rör.

I vissa länder (Tyskland bl.a? ) lär det vara krav på detta har jag läst någonstans, men minns inte just nu var...

Edit: hittade ett tidigare inlägg om detta
 

Bilagor

Toppen