• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl/frys DOMETIC

DALI

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31322
Medlemskap
2024
Hej! Efter vintervilan så tog jag ut H-bilen och kopplade in el mm. Kyl/frys, DOMETIC RML 10.4 ville inte vara med. Varningstriangeln tänds efter c:a 1 sek. efter start. Det hjälper inte att växla källa dvs. g as, batteri eller el. Har startat om, kopplat bort elen mm. inget hjälper. Startbatteriet hade laddat ur under vintern. Laddade 12 tim och motorn startade som vanligt.
Vad göra? Jag har en tid bokad 19/4 kl 07.00 men jag har 2 tim körning före!!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej! Efter vintervilan så tog jag ut H-bilen och kopplade in el mm. Kyl/frys, DOMETIC RML 10.4 ville inte vara med. Varningstriangeln tänds efter c:a 1 sek. efter start. Det hjälper inte att växla källa dvs. g as, batteri eller el. Har startat om, kopplat bort elen mm. inget hjälper. Startbatteriet hade laddat ur under vintern. Laddade 12 tim och motorn startade som vanligt.
Vad göra? Jag har en tid bokad 19/4 kl 07.00 men jag har 2 tim körning före!!
Sökte på ditt kylskåp via Google.
Det kanske kan räcka med en manuell återställning i 2 sek.
Se vilken symbol du ska trycka på i bilden.
 

Bilagor

  • 59CFF093-4E84-45BA-A056-A21E4830363B.png
    59CFF093-4E84-45BA-A056-A21E4830363B.png
    409,3 KB · Visningar: 52

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när en varning tänds efter bara någon sekund så innebär det i princip att kylen inte ens försöker att starta, viket kan verka illa men troligen i stället inte behöver vara så illa alls, utan bara en varning som skall nollas bort om rätta problemet..... typ dålig spänning är åtgärdat.
Hur har du det med spänningen på bodelsbatteriet/batterierna, har de bra värden efter vintern och klarat sig från urladdning så det eventuella felet inte ligger kvar, för kylen får troligen/säkert sin styrström från bodelen, och har egentligen inget med startbatteriet att göra när bilen inte är igång. När den är igång så får 12V värmepatronen ström från laddningen/bilen men stryrström fortfarande från bodelens batterier som då även startat sin laddning från generatorn, och därmed kan luras att de är bättre än de är. Så kolla bodelsbatterierna först också.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

DALI

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31322
Medlemskap
2024
Tack för era svar!
Tyvärr är inget av era lösningar nåt som fungerar. Återställning ger inte några nya reaktioner, bodelsbatteriet har bra nivå (över 13 v). Har provat att styra över till enbart gasol men inte ens det hjälper.
Tyvärr får jag nog pallra mig upp tidigt den 19:de.
Tack för hjälpen i alla fall.
/Anders
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Prov med att bryta strömmen till kylen
Funkar den inte när du sätter på så håll in både till-knappen och larmåterställningen samtidigt i 20 sek
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
På ebl blocket .
Ta bort 230 kabeln gör ebl strömlös vänta ca 10 minuter innan du kopplar in den igen.
Har du detta ebl block så ta bort kabel 2 från blocket vänta dom 10 minuterna Sätt tillbaka allt i samma ordning
Lycka till MVH Leffe
 

Bilagor

  • viber_image_2022-04-16_11-15-44-695.jpg
    viber_image_2022-04-16_11-15-44-695.jpg
    240,9 KB · Visningar: 35

DALI

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31322
Medlemskap
2024
Tack Leffe M med flera. Nu fungerar kyl/frys!!!! Jag hittade inte den kopplingsbox som du skickade en bild på men knepet var ju att koppla bort 12V-matningen under 10 min. Jag tog helt enkelt bort utgående kabel från bodelsbatteriet, väntade 10 min och se den startade.
Nu återstår "bara" Truma värmaren som inte vill, men det får bli en annan historia. Jag får lita på att vårvärmen kommer (även nattetid!)
 
Toppen