• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl 12V

Sven44

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27628
Medlemskap
2023
Husbil Fiat McLouise Steel 466, 2007. Kylen (Dometic 7855 med AES) har tappat 12V matningen till elementet. Säkringen i EBL under passagerarstolen är hel. D+ matningen Ok. S+ matning Ok. Kontinuerliga 12V Ok.Jag undrar om det finns någon säkring eller kontaktor på någon annan plats som jag inte hittat. Gasolkyla och 220V-kyla Ok.
 

Sven44

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27628
Medlemskap
2023
Kanske EBL har en kontaktor som styrs av D+? Mycket svårt att komma åt. Kan se baksidan av ett kretskort. Framsidan av kortet har plintar, kontakter (reläer) och ett ormbo av kablar. Italienskt!!!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kanske EBL har en kontaktor som styrs av D+? Mycket svårt att komma åt. Kan se baksidan av ett kretskort. Framsidan av kortet har plintar, kontakter (reläer) och ett ormbo av kablar. Italienskt!!!
Kan mycket väl vara så. På min centralenhet från CBE (italienskt) så finns ett relä som sluter när D+ blir aktiv (=motorn går). Det reläet gör att kylskåpets 12V till värmen blir tillgängligt.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack, jag tror att der är så hos mig åxå. Har det reläet fallerat då blir kylen utan 12v. Ska testa det nån dag med en direktledning från batteriet till plinten på kylskåpet.
Med litet tur kommer du att höja spänningen vid kylskåpet med någon volt med direktledningar. Spänningsfallet från batteri via EBL till kylskåp kan vara avsevärd i en del fall.
Resultat: bättre kyla i skåpet!

Glöm inte att sätta en säkring i direktledningen.

MVH
Hans
 
Toppen