• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Kupéfläkt

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Det är så att vår kupéfläkt har lagt av. Ibland så sätter den igång lite lätt men stannar efter bara några sekunder.
Tror inte det är fel på säkringen för då skulle den väl inte gå igång alls.
Nu så fungerar ju inte vår AC heller och eftersom vi är på väg söderut så känns detta problem rätt så akut.
Vad ska vi göra?
Vår bil är en Fiat från 2008.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, bara lite inledande på kvällskvisten, men det är troligen ett rätt vanligt fel på Kupéfläkten som ni blivit drabbad av.
Reglaget, ev. motstånden för olika hastigheter har troligen blivit brända. Eftersom det finns lite liv i fläkten så har troligen reglaget smält av värmeutveckling och behöver bytas. Tyvärr så är grundfelet ofta, men kan ändå missas vid reparation, att det är själva fläkten som kärvar, bråkar och drar alldeles för mycket ström så reglaget inte klarar av strömmen och går sönder/smälter.
Så det är högst möjligt att ni behöver både en ny fläkt tillsammans med ett nytt reglage för att det skall funka bra och länge.
Om AC'n har funkat innan så kanske den är död bara för att fläkten inte funkar och hoppar igång om fläktproblemet avhjälps.
Om någon som haft felet läser det här så kan du nog få info om AC kontra fläktfel.

Kan ju vara något annat, men tyvärr så är det nog mest troligt att detta är felet. Inte så jättesvårt att fixa med nya delar men.....

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo som Jankro nämner så kanske fläkten går trögt.
Den har glidlager som funkar 20 år oftast, men nyare kan ha kortare livslängd.
Det kan gå att få in ett finger och försöka snurra på fläktpropellern, går den trögt, och man försöker köra den kommer kolhållare och kanske annat att smälta ner.
Att smörja dem hjälper gott som Frankia nämner.
När man sen kommer hem tar man ur fläkten och smörjer ordentligt.

Motstånden för varvtalsregleringen sitter ofta i luftflödet, och de kan bli överhattade om inte fläkten blåser.
I så fall skall i alla fall gå på högsta varvet.

Man kan nog komma åt fläkten genom att ta ner plasten under handskfacket. Åtminstone var det så på äldre FIAT D-bilar.

En akut reparation om reglage och motstånd är brända kan bestå i at man drar ut en ny sladd från fläkten och manuellt kopplar den till batteriet, ev via cig jack. Men det kan kräva lite mekarvana och medhavd verktygslåda....

Roysan
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När slutade Fiat med seriemotstånd som varvtalsreglering (årmodell)? Eller håller man fortfarande kvar vid denna 50-talslösning för att få sälja reservdelar o verkstadstid?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är så att vår kupéfläkt har lagt av. Ibland så sätter den igång lite lätt men stannar efter bara några sekunder.
Tror inte det är fel på säkringen för då skulle den väl inte gå igång alls.
Nu så fungerar ju inte vår AC heller och eftersom vi är på väg söderut så känns detta problem rätt så akut.
Vad ska vi göra?
Vår bil är en Fiat från 2008.
Kolla i länken. Där kan du nog få svar på dina frågor.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
50 tals lösning? Tror nog elmotorer med flera varvtal är betydligt äldre än så.

Förmodligen har de flesta bilar motstånd för att reglera varvtalet på kupefläkten.
Vissa har fler olika lindningar på fläktmotorn med flera trådar från motorn till reglaget.
Bilar med mycket automatik för värmen kan ha många steg för fläktens varvtal då är det förmodligen någon elektronik i systemet.
Men det kan behöva då värme och AC skall regler temperaturen automatiskt.
Fläktmotorerna har ett gemensamt, de är enkla glidlagrade motorer. Omkring glidlagren finns ofta en bit filt som skall hålla olja, en tid.
Hur länge fläkten går lätt bestäms oftast av oljekvaliteten, som filten är indränkt i.
Men även hur man använder kupefläkten, själv har jag för vana att aldrig glömma den på lägsta varvtalet, utan stänga av så fort den inte behövs.
Därmed har kupefläkten i personbilen hängt med sedan 1998 och 510 000 km.
Husbilen en Fiat Ducator 2.5 född 1996, fick jag byta fläkten för ett par år sen. den gick närmare 20 år.

En liknande fläkt finns i de flesta gasolpannor, lite mindre kanske, om det är luftburen värme, att ge den en oljedroppe vid glidlagren kan nog förlänga livslängden med många år, dessutom minska strömförbrukningen.
Kan vara lite svårt att komma år lagret där axeln ut mot fläkten är, men i bakänden på motorn går det lätta att lägga en oljedroppe.

Pumpen för vattenburen värme, är ofta mer kapslad, så den får man byt när den börjar gå för tungt.

Framtiden kanske ger oss fläktar med kollektorlös motor och helt styrd av elektronik, men glidlagren lär finnas kvar.
Kollektorn och kolen, och inte minst lindningen av rotorn, är bland det dyraste och en kolletorlös motor blir ju billigare även inkl elektroniken.
Även dessa går att tillverka med bestämd (önskad) livslängd.


Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej om man samlar alla funderingar och gör en sammanfattning o_O.

I en ny bil funkar fläktsystemet bra och blåser på bra antingen det skall ut varm luft eller kall luft ur utblåsen på rutan och nere vid våra varma eller frusna fötter. Efter tio till tjugo år så börjar fläktsystemet bråka. man konstaterar att reglaget och/eller motstånden som ger olika hastigheter ser brända och förstörda ut. Ahaa trasigt man byter fläktvredet för det har smält och kanske motstånden för de ser inte alls bra ut. efter ytterligare en sommar så är ski... sönderbränt igen fast när bilen var ny så höll prylarna tretton år och fem månader???
Byte igen det går ett år till och ski... är åter trasigt.

Det finns då egentligen bara två saker som gör att ski... smälter och blir bränt. Antingen spänningsfall så fläkten kämpar på med kanske bara 9.7 Volt som spänning/strömförsörjning när den är satt på hög hastighet och kablar och kopplingar inte orkar föra fram uppåt 14Volt som det är tänkt från början till reglaget för att allt skall flyta på. Ganska lätt att mäta på, och konstatera vilken spänning/Volt som gäller vid belastad fläkt.
Andra problemet är om fläkten kärvar i torra lager, lagren är så glappa att hela kollektorn/snurrenheten drar snett och magnetiskt kärvar, eller är kletig/halvkortis mellan fälten på kollektorn m.m. och drar mycket för mycket ström, som är lite krångligare men ändå lätt att mäta med en tångampermätare som även funkar super till andra funderingar som laddström, förbrukning m.m. Sätt klämman runt en kabel och läs enkelt av hur många Amp. det flyter i kabeln.
Jag hittar inte inlägget nu men jag har för mig att en "fungerande" men dålig fläkt drog tre gånger så mycket ström som den borde göra.
Det pallar inte heller motstånden med och kontaktytorna på vredet blir så varma att plasten smälter av överbelastade kontaktytor.

Om man kollar upp så att spänningen vid reglaget håller skaplig volt i förhållande till startbatteriet och byter ut vredet, motstånd och fläkt så borde man vara tillbaka vid "ny bil" i fråga om fläktsystemet och kunna använda det i över tio år igen utan bekymmer.
Tror jag :msn_embarrassed:.

Robert-110 hade samma problem för ett tag sedan och böt till slut allt efter lite tjat från andra.... Troligen har det funkat, för han har inte klagat på fläkten sedan dess. Här är delarna han köpte.
Obs. det kan skilja lite på delar beroende av årsmodell i förhållande till Robert's.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Roberts motstånd är bra rostig. Det verkar som att det är placerat efter kylbatteriet, kondens vatten. Jag tror att både motstånd, fläkts och kylbatteriet skulle må bra av att köra med AC avstängd 5-10 min innan man är framme vid målet. Att bara köra med kupéfläkten på hög hastighet för att torka bort kondensvattnet. Man slipper även den sunkiga lukten som kan uppstå pga fukten i kylbatteriet.
Jag gör så med min personbil, fungerar bra. Ingen lukt.
 
Toppen