• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Kul" på Byggmax

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår tog jag husbilen till Byggmax å handlade lite plankor mm.
I kön vid avmätningen, var väldigt lång kö, står en merca med släp före mig.
Den är lastad, bräddfullt, med mindre plankor och en massa lister.
Lasten ligger ner i vagnens botten fram och uppe på lämmen bak.
När flickan, som mäter av allt, är klar frågar hon killen (vi kallar honom Hassan) om han inte ska spänna fast lasten.
Varpå Hassan svarar - Nej det behövs inte jag ska inte så långt....

Jag åkte ut från max samtidigt med Hassan och låg bakom.
Vid första kurvan, fortfarande kvar på parkeringen, försöker Hassan gena över mötande körfält men får möte och får styra ut mot kanten (där det är ett körfält till fast o-asfalterat) just där är en stor grop...
Släpets sida studsar upp ur hålet som en raket och står plötsligt i typ 40graders vinkel varpå Hassan tvärnitar när han ser att hans plankor är ovanför istället för i kärran.
Flera plankor går upp på bakluckan och in genom bakrutan....
Resterande last åker av kärran sidledes så mötande bil (större pickis) kör över dessa varpå en planka reser sig och går in i fronten på bilen bakom....
Vilket liv det blev.
Hassan springer ut och gormar på pickis-föraren att han "tryckt ut" Hassan, pickis-föraren skriker tillbaka att Hassan var en idiot.
Föraren i bilen bakom, en äldre man (70+) öppnar först dörren men stänger igen och vågar inte gå ur.
Själv går jag ut och försöker medla men blir kallad svenne-idiot av Hassan.
Jag blev rätt lack så jag sätter mig i bilen igen och ringer Polisen.
De var nog i närheten för det tog bara några minuter innan de var på plats.

De fick stoppa in Hassan i polisbilen för att få tyst på honom sedan tog de upp vittnesmål från oss alla som stod runt och tittade.

Väl hemma igen frågade frun varför jag varit borta så länge så svarade jag att jag vart på Byggmax, jaha mycket folk som vanligt svarade hon.

Imorse kom jag att tänka på Hassan, undrar hur det gick för honom. Böter för att inte spänt fast lasten, dyra pengar å byta ruta och kanske baklucka samt fix av mötande bil.

Å än en gång visar det sig att snålhet bedrar vishet.
Han skulle ha köpt en husbil och lastat i så hade det aldrig hänt....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår tog jag husbilen till Byggmax å handlade lite plankor mm.
I kön vid avmätningen, var väldigt lång kö, står en merca med släp före mig.
Den är lastad, bräddfullt, med mindre plankor och en massa lister.
Lasten ligger ner i vagnens botten fram och uppe på lämmen bak.
När flickan, som mäter av allt, är klar frågar hon killen (vi kallar honom Hassan) om han inte ska spänna fast lasten.
Varpå Hassan svarar - Nej det behövs inte jag ska inte så långt....

Jag åkte ut från max samtidigt med Hassan och låg bakom.
Vid första kurvan, fortfarande kvar på parkeringen, försöker Hassan gena över mötande körfält men får möte och får styra ut mot kanten (där det är ett körfält till fast o-asfalterat) just där är en stor grop...
Släpets sida studsar upp ur hålet som en raket och står plötsligt i typ 40graders vinkel varpå Hassan tvärnitar när han ser att hans plankor är ovanför istället för i kärran.
Flera plankor går upp på bakluckan och in genom bakrutan....
Resterande last åker av kärran sidledes så mötande bil (större pickis) kör över dessa varpå en planka reser sig och går in i fronten på bilen bakom....
Vilket liv det blev.
Hassan springer ut och gormar på pickis-föraren att han "tryckt ut" Hassan, pickis-föraren skriker tillbaka att Hassan var en idiot.
Föraren i bilen bakom, en äldre man (70+) öppnar först dörren men stänger igen och vågar inte gå ur.
Själv går jag ut och försöker medla men blir kallad svenne-idiot av Hassan.
Jag blev rätt lack så jag sätter mig i bilen igen och ringer Polisen.
De var nog i närheten för det tog bara några minuter innan de var på plats.

De fick stoppa in Hassan i polisbilen för att få tyst på honom sedan tog de upp vittnesmål från oss alla som stod runt och tittade.

Väl hemma igen frågade frun varför jag varit borta så länge så svarade jag att jag vart på Byggmax, jaha mycket folk som vanligt svarade hon.

Imorse kom jag att tänka på Hassan, undrar hur det gick för honom. Böter för att inte spänt fast lasten, dyra pengar å byta ruta och kanske baklucka samt fix av mötande bil.

Å än en gång visar det sig att snålhet bedrar vishet.
Han skulle ha köpt en husbil och lastat i så hade det aldrig hänt....
Och du hade dina pinnar fastspänd i husbilen :rolleyes: ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Igår tog jag husbilen till Byggmax å handlade lite plankor mm.
I kön vid avmätningen, var väldigt lång kö, står en merca med släp före mig.
Den är lastad, bräddfullt, med mindre plankor och en massa lister.
Lasten ligger ner i vagnens botten fram och uppe på lämmen bak.
När flickan, som mäter av allt, är klar frågar hon killen (vi kallar honom Hassan) om han inte ska spänna fast lasten.
Varpå Hassan svarar - Nej det behövs inte jag ska inte så långt....

Jag åkte ut från max samtidigt med Hassan och låg bakom.
Vid första kurvan, fortfarande kvar på parkeringen, försöker Hassan gena över mötande körfält men får möte och får styra ut mot kanten (där det är ett körfält till fast o-asfalterat) just där är en stor grop...
Släpets sida studsar upp ur hålet som en raket och står plötsligt i typ 40graders vinkel varpå Hassan tvärnitar när han ser att hans plankor är ovanför istället för i kärran.
Flera plankor går upp på bakluckan och in genom bakrutan....
Resterande last åker av kärran sidledes så mötande bil (större pickis) kör över dessa varpå en planka reser sig och går in i fronten på bilen bakom....
Vilket liv det blev.
Hassan springer ut och gormar på pickis-föraren att han "tryckt ut" Hassan, pickis-föraren skriker tillbaka att Hassan var en idiot.
Föraren i bilen bakom, en äldre man (70+) öppnar först dörren men stänger igen och vågar inte gå ur.
Själv går jag ut och försöker medla men blir kallad svenne-idiot av Hassan.
Jag blev rätt lack så jag sätter mig i bilen igen och ringer Polisen.
De var nog i närheten för det tog bara några minuter innan de var på plats.

De fick stoppa in Hassan i polisbilen för att få tyst på honom sedan tog de upp vittnesmål från oss alla som stod runt och tittade.

Väl hemma igen frågade frun varför jag varit borta så länge så svarade jag att jag vart på Byggmax, jaha mycket folk som vanligt svarade hon.

Imorse kom jag att tänka på Hassan, undrar hur det gick för honom. Böter för att inte spänt fast lasten, dyra pengar å byta ruta och kanske baklucka samt fix av mötande bil.

Å än en gång visar det sig att snålhet bedrar vishet.
Han skulle ha köpt en husbil och lastat i så hade det aldrig hänt....
Stark gjort Bäckis.
Det är inte alla som vågar ha ett sånt civilkurage att gå ut i ett sånt läge.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vilket är rasistiskt, svenne eller idiot? Eller är det just kombinationen som är rasistisk?

//Michael, medlem
Vad jag kan se heter inte Bäckis Sven så det kan inte vara namnet som mannen med dragkärran syftade på utan det måste gälla att Bäckis är svensk och dessutom idiot. Svenskidiot? Ganska nedsättande tycker jag. Om jag säger något liknande där jag byter ut svenne mot ett annat lands namn tillsammans med idiot så skulle detta omedelbart uppfattas som rasism? Vad jag menar är att det är inte bara bland oss svenskar som det finns rasister, de finns överallt i alla kulturer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad jag kan se heter inte Bäckis Sven så det kan inte vara namnet som mannen med dragkärran syftade på utan det måste gälla att Bäckis är svensk och dessutom idiot. Svenskidiot? Ganska nedsättande tycker jag. Om jag säger något liknande där jag byter ut svenne mot ett annat lands namn tillsammans med idiot så skulle detta omedelbart uppfattas som rasism? Vad jag menar är att det är inte bara bland oss svenskar som det finns rasister, de finns överallt i alla kulturer.
Jag tänkte exakt som du.
Ställde mig också frågan om jag kallat honom idiot blatte så hade jag uppfattats som rasist.
Men om en blatte kallar en Svensk för svenne då är det helt ok?!
Idiot säger jag inget om för de finns i alla färger...
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Makalös historia!
Ofta hör jag på radions RDS trafikinformation om att något ligger på vägen, E18 Karlstad.
Nån har tappat saker från sitt släp. Plastsäckar, brädbitar, hinkar, kartongen.
På lördag FM är det ofta dags att köra till sopstation, med släpet fullt av garagestädning.,
Att surra lasten, nej! det är bara 5 km dit så det behövs inte.
Efter 1 minut har man glömt att man kör med släp och farten är så hör att saker flyger av.
Detta sker även av bilister med svenskklingande namn.

För övrigt förekommer bara en "ras" av människor numera, på jorden, de andra raserna neandertal, etc är sen länge sen utdöda.
Däremot kan vi ha olika hudfärg, men de tär ju bara en evolutionär anpassning, och olika kultur. Där det sista kanske skapar kulturkrockar och fula ord människor emellan.

Var alltid försiktig med att ligga för nära bakom nån med släp som kör fort.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Makalös historia!
Ofta hör jag på radions RDS trafikinformation om att något ligger på vägen, E18 Karlstad.
Nån har tappat saker från sitt släp. Plastsäckar, brädbitar, hinkar, kartongen.
På lördag FM är det ofta dags att köra till sopstation, med släpet fullt av garagestädning.,
Att surra lasten, nej! det är bara 5 km dit så det behövs inte.
Efter 1 minut har man glömt att man kör med släp och farten är så hör att saker flyger av.
Detta sker även av bilister med svenskklingande namn.

För övrigt förekommer bara en "ras" av människor numera, på jorden, de andra raserna neandertal, etc är sen länge sen utdöda.
Däremot kan vi ha olika hudfärg, men de tär ju bara en evolutionär anpassning, och olika kultur. Där det sista kanske skapar kulturkrockar och fula ord människor emellan.

Var alltid försiktig med att ligga för nära bakom nån med släp som kör fort.

Roysan
För någon vecka sedan när jag åkte till jobbet blev det plötsligt häftiga inbromsningar framför mig på E4.
8-10st isoleringsbalar låg spridda över vägen.
3km längre bort hade en lastbil från woddy stannat och chauffören gick runt och plockade upp plankor från vägen....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
1500 kr, hmm, men om det kostade 10 000 kr,
Då skulle i alla fall skadan ske om lasten hoppar av och nån kör in i lasten.
För inte finns det någon avskräckande effekt av straffet inte, "jag" åker ju inte fast, och dessutom är det bara 7 km till sopstationen....tänker man.

Såg i somras en större pick up bil med en höskrinda efter, en sån man har efter traktor normalt och lastar hö i.
Borde vara 30 km/h max men nog körde han i 130 km/h. Finns varken bakljus blinkers eller bromsljus på en sån.

Det är ju bara vi som kör Husbil som sköter oss exemplariskt.....


Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag förstår bara inte att brottet först måste begås, och i flera fall förstöra livet för många brottsoffer.
Sen efteråt talas det om straffet.
Det finns vetenskapliga belägg för att straffet i sig, oavsett om det är dödsstraff, inte påverkar om brott begås.
I vissa länder får man intrycket att det mer handlar om någon form av gammeltestamentliga hämndbegär, tand för tand öga för öga.
Det hjälper ju inte brottsoffret om det "svider" för förövaren. Hämnd hjälper inte ....
Insatsen bör ju göras i början, exvis god utbildning för körkort som ger oss mindre olyckor än i länder med dålig körkortsutbildning.
Där finns ju en stor effekt.

Men kanske detta inte är vad vi skall debattera här, utan våra små problem med bilarna typ kylskåp, värme, dieselfilter....batterityp, laddning,
parkeringsplatser med möjlig övernattning. Och framför allt hur vi själva kör och hanterar regler och vita streck på vägen.

Roysan
 
Toppen