• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnader för att äga en husbil

F

F.d. 56621

Guest
Hej på er.
Nu är jag igång igen.
Jag skulle vilja veta vad det verkligen kostar att äga en husbil, jag vet att även denna fråga är svår att besvara men jag är ute efter era erfarenheter.. Så "here goes!!"

Följande kostnader tror jag är relevanta, om någon vill lägga till något så gör gärna det.
Skriv gärna in vad ni lägger ut för era husbilar på de olika delarna.


Räntor på ev. lån. 1,2,4% ?
Värdeminskning, vad är relevant?? 10%/ år för en ny och 5% för en några år gammal HB?
Drivmedel ca 1-1,5l/mil?
Skatt
Besiktning
Fuktmätning
Service, vad kostar det ungefär?
Reparationer
Däck
Nyinvestering såsom ny GPS, ny madrass etc


Tja det finns säkert fler kostnader men det är väl de stora.

Tacksam nybörjare som söker kunskap.

Ginger & Matz
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Matz, kan du svara på ”hur mycket väger 2 stenar tilsammans”?

Förklaring:
Vissa frågor är näst intill omöjliga att få svar på vilket iofs kan vara bra om man funderar på att investera i en husbil. OBS! Inget illa menat! Själv vill jag helst inte ha ett svar på ovanstående frågor...

Och så lite skoj:
— Vad kallar en aktietrader en misslyckad affär för?
— En långsiktig placering.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det vill vi inte veta!

Skämt åsido, en husbil kostar men vad skulle jag gjort om jag inte hade husbilen och vad skulle detta kosta. Man kan ju använda ett dumt och kritiserat uttalande "vad får jag för pengarna".

Uppskattar man friheten och möjligheterna med en husbil är det väl värt pengarna.

Till kostnader bör även försäkringen tas med.

Kostnaden för skatt och försäkring varierar med användningen av husbilen. Vi ställer av den när vi inte skall använda den på ett tag. Vi betalar då ingen vägskatt när den är avställd och försäkringen går över till avställningsförsäkring ca 60-70 kr per månad.

//Jan-Olov
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag funderade mycket på samma frågor, men det är lite som man själv använder bussen.
Köpte en minst sagt äldre bil 1990, bensinare så inte heller det är optimalt eller?
Snart skattebefriad men som det är nu sista året så är skatten 3713 kr, har halvförsäkring 1746kr helår.
Bensinkostnad, ja lite olika beroende på hur mycket backar och hastighet, men mellan 1,1l / 1,4 liter milen.
Har värmeväxare från motorn så ganska mycket sparar jag på värme, använder min bil hela året så en klar fördel med vattenburen värme och bra isolering. Den har ingen flashig inredning, men funktionen är bra med många skåp och så. Kanske man inte glänser på ställplatser men jag trivs med den, är inte så orolig för salt på vägarna och inte så bekymrad när jag åker in på småvägar för att hitta nattläger.
Inte så motorstark, i stora långa backar hinner jag se mycket natur, ja annars också. Men har slutat stressa fram så det bekymrar inte mig. Har inte heller så stora dyra service kostnader, byter oljor och annat själv, bryr mig inte om någon servicebok som måste stämplas.
Värdeminskning ? nja tänker vara den sista att äga bilen så de pengarna jag köpt för får ses som nöjespengar. Så som du ser finns det olika sätt att tänka, är man inte så förmögen och vill förbli skuldfri så kanske en äldre bil kan vara lösningen? Resandet och behållningen är nog ganska lika.
Hoppas ni hittar det ni söker, och att ni får dela detta sätt att se er om och uppleva fantastiska dagar i husbil.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Vill i sak hålla med Jolie när han säger att uppskattar man friheten och möjligheterna med en husbil så är det värt pengarna. Liksom i det humoristiska konstaterandet: Det vill du inte veta.

Då jag tidigare varit mycket aktiv skribent i en av landets största tidningar för camping och campingfordon fick jag ofta frågan: Vad kostar en semesterresa ut i Europa med husbil eller husvagn? Ja, vissa frågeställare ville ha det hela så i detalj att det närmast gällde dag för dag - inte minst för att få reda på om den tänkta semesterbudgeten skulle räcka. Frågeställningen i sig var naturligtvis omöjlig att besvara på ett så exakt sätt som efterfrågades då våra sätt att resa, välja resmål och i övrigt bete oss under resorna är mer eller mindre omöjligt att beräkna i ekonomiska termer - på en personlig nivå. Jag gav dem naturligtvis ett ungefärligt svar, baserat på våra nu drygt 40 års campingresande i Europa, men avslutade alltid med rådet: Är det så att er resbudget är så svag att ni måste ha så detaljerade uppgifter för att våga ge er av, spara ett år till innan ni ger er av. Resan i sig blir otroligt mycket trevligare om den kan genomföras utan att ni ständigt ska behöva oroa er för att budgeten ska spricka.

Och samma sak skulle jag nog vilja svara på den initiala frågeställningen: Vad kostar det att ha en husbil? Liksom allt annat här i livet måste kostnader ställas i paritet till vad man får ut av det. Och utfaller det hela till husbilens fördel, ja då får man ta sig en funderare på vilka saker som kanske får offras för att denna dröm ska uppfyllas. Därmed inte sagt att det inte går att få fram en allmän och ungefärlig kalkyl utifrån en sammanställning av alla tidigare redovisade kostnader här i tråden, men den får någon annan än jag känna sig manad att sammanställa. Själv ser jag till att pengarna räcker till ett husbilsägande - och med det nöjer jag mig.

Staffan
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Tycker det är en bra fråga, alla vi som äger vår Husbil tycker det är värt det.
På nyare husbilar är min erfarenhet att värdeminskning är den största enskilda kostnaden. Min första husbil (Hymer T698 Bianca line) sjönk i värde med ca: 40000/år. Min andra, som jag bara ägde i 12 månader ( Rapido 665, 2017- model och 450 mil på mätaren, när jag köpte den och såldes okt 2018) sjönk med ca: 150000kr
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
OBS!!! Läs inte nedanstående om du har bestämt dig för att ha husbil.

Värdeminskning är svårt. De flesta förtränger den eftersom det är en ganska stor del av kostnaden för bilen. Det är nog lättare att titta på finansieringskostnaden. Köper du en husbil för 750.000 kr, ny eller 10 år gammal, blir du erbjuden ett lån på 600.000 kr på 15 år som ger dig en årskostnad på ca 50.000 kr.
Om du ändå vill tänka på värdeminskning så kan du se den i två delar, en årsmodellbunden och en rörlig som beror på körsträcka. Fundera på hur mycket mindre du vill ge för en husbil som gått 5000 mil extra och dela det beloppet med 5000 så får du fram vad du själv tycker är en rimlig milbunden värdeminskning. (De flesta förtränger helt den kostnaden). Köper du en ny husbil så räkna med 10% vädeminskning så fort du skrivit på och sedan 5%/år.

Skatt ca 6.000 kr på årsbasis om det inte är en alldeles ny bil som omfattas av bonus/malus för då blir den istället ca 15.000 kr.
Helförsäkring 6.000 - 9.000 kr beroende på bil och var du bor.
Både skatt och försäkring kan minskas kraftigt om bilen är avställd under delar av året, för min del är bilen påställd totalt ca 3 mån under året och kostar då ca 4.500 tillsammans i skatt och försäkring.

Besiktning ca 1.000 kr
Fuktmätning 1.000-1.500 kr
Service 5.000 - 8.000 kr vartannat år, ev vill du själv byta olja och filter varje år för ca 1000 kr.
Kamremsbyte 6.000 - 10.000 kr vart 4e år om motorn har kamrem. Extra dyrt på integrerade bilar eftersom det är besvärligt att komma åt.

Vinterförvaring under tak 3.000 - 5.000 kr
Ev värme under vintern ???

Ovanstående kostnader är huvudsakligen årsbundna, medan nedanstående kostnader är rörliga och beror på din användning av husbilen.

Bränsle 0,9 - 1,2 l/mil för nyare husbilar byggda på Fiat Ducatochassi. För äldre eller större husbilar kan förbrukningen vara högre.
Reparationer brukar inte behövas så mycket, men räkna med 2 kr/mil, mer om bilen är gammal.
En omgång däck bör räcka i 6.000 mil, dvs 1 - 1,50 kr/mil, lite mer om du har 6 hjul.
Gasol 300 - 500 kr för 11 kg. Två flaskor räcker rätt länge på sommaren, men inte ens en vecka när det är kallt på vintern.

Sen tillkommer färjekostnader/vägtullar beroende på var du tänkt åka och förstås kostnader för camping/ställplats om du inte enbart tänkt fricampa.

Det blir lätt väldigt stora summor per år, om friheten är värt det eller om du hellre skulle lägga de pengarna på något annat kan bara du avgöra.

Det finns säkert någon som har andra åsikter, korrigera mig gärna.

/CG
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Att köpa en husbil är ett rent ekonomiskt vansinne om man skall vara ärlig och man skall väl vara riktigt ärlig, sen kan man förlora sig i div (bort)förklaringar men ett är säkert det är FRUKTANSVÄRT dyrt :) Likt förbannat trivs vi med att ha husbil och vill inte vara utan denna apparat :) :) :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har tänkt länge innan jag fick ihop en vettig kalkyl utan att gå in på varje detalj. Dom som verkligen har bearbetat samma fråga(or) är faktiskt husbilsuthyrare. Om uthyrningen skall gå ihop så vill dom gärna ha tillbaka den egna insatsen, omkostnader och naturligtvis en vinst. Räkna då att en ”bättre begagnad” husbil kostar ca 1000kr/vecka (utan bränsle) dock med en vinst marginal.

Min bedömning utifrån ovanstående är att vår husbil borde kosta oss kring 3000kr/mån om vi kör med den året runt, vilket vi också gör, så detta Matz är vad jag kan erbjuda mellan tummen och pekfingret...

upload_2019-1-2_13-30-25.jpeg
Bild: lån från nätet
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
En husbil som står parkerad på garageuppfarten har givetvis andra totalkostnader, men den skall ju användas.

Våra husbilskostnader exkl värdeminskning är ca 60 tusen om året inkl 2 campingveckor i Kroatien, övriga campingar, skatt, broavgifter, färjor, försäkringar, service, drivmedel och vinterförvaring.
Värdeminskningen är minimal 10-15 tusen/år då bilen är gammal, tillbringar 35 nätter i snitt/år och åker ca 1000 mil/år.
Årets semesterveckor har varit Kroatien, Västkusten tidig vår och Norgeresa på sensommaren.

Totalkostnaden inkl förluster, ca 70-75 tusen.

Ny husbil och lite större än vår som haft lån hade säkerligen kostat oss mellan 125-150 tusen/år när man slår ihop alla kostnader/förluster.

Tillägg: en husbil hyr man inte för 1000kr/vecka, när vi hyrde en skräphusbil för 8 år sedan kostade den 3000/per vecka från en privatperson.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är vansinnig dyrt om man räknar allt. Vi kör en större och äldre bil och har följt upp kostnaderna under tio år.
Det har blivit dyrare för varje år och vi räknar nu på runt hundra tusen om året med ca tusen mil kjörda.
Dyrast är avskrivningen på bilen och bränslekostnaden som tvåa. Dessa två står för sjuttioprocent av totalen. Skatt och försäkring knappt femton. Resten är service och reparationer.
Vill man kan man ju också lägga till kostnader för camping, ställplatser, färjor, broar och vägavgifter.
Gör vi detta ökas vår total med kanske ytterligare ca tjugo tusen då vi i princip inte fricampar.
Ett riktigt dyrt men kärt nöje och något som vi kommer att fortsätta med så länge vi har råd och kan. Någon ny husbil blir det dock aldrig utan nuvarande får köras så länge det går
 

Bilagor

  • 464CF4FE-CFB7-4C6C-9459-706E959AB8AA.jpeg
    464CF4FE-CFB7-4C6C-9459-706E959AB8AA.jpeg
    70,9 KB · Visningar: 70

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
6E0CF7E0-89CF-4CED-AB57-C78F26249EFF.png Här en sammanställning av en del av våra kostnader under 10 år och drygt 17000 mil.
Kostnaderna för våra resor är inte med. Inte heller skatt, försäkring och parkering.
 

Bilagor

  • 4C8250C5-94EA-4442-82FA-4098EB154B75.png
    4C8250C5-94EA-4442-82FA-4098EB154B75.png
    340,8 KB · Visningar: 63
Toppen