• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kopplingswire

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Har en Ducati 2,5 årsmodell-98.
Bytte koppling förra våren,i samband med det så byttes även kopplingswiren.
Den gamla wiren till urtrampningslagret behövde jag aldrig justera, fungerade i 8000mil, nu får jag justera efter ett par hundra mil,när det börjar bli svårt att få in ettan och backen,kan det bero på att wiren är ny?
Det är ju ytterhöljet som användes för att manövrera urtrampningslagret,någon som erfarenhet av detta?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en Ducati 2,5 årsmodell-98.
Bytte koppling förra våren,i samband med det så byttes även kopplingswiren.
Den gamla wiren till urtrampningslagret behövde jag aldrig justera, fungerade i 8000mil, nu får jag justera efter ett par hundra mil,när det börjar bli svårt att få in ettan och backen,kan det bero på att wiren är ny?
Det är ju ytterhöljet som användes för att manövrera urtrampningslagret,någon som erfarenhet av detta?
Förr i tiden med en gammal ford personbil fick jag justera en ny vire några gånger när den var ny till den hade "satt sig"

Tror det är vanligt
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Nya vajrar sträcker sig alltid. Hade BMW MC och de hade 1 vajer till varje förgasare. Där var det dödssynd att bara byta 1. Bytte man båda så töjde de sig lika mycket, byte ma bara 1 så gick den snart orent.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag bytte bowdenkabeln för kopplingen för tre till fyra år sen.
Har aldrig behövt justera den.
Felet den gången var att innerlinan hade gått av, vid genomgången genom pilotväggen.
Där den kommer ut i motorrummet finns en förstyvning kan man nog kalla det, den var på den gamla försedd med en plåthylsa pressad över kabelns ytterhölje, den hade rostat sönder, det resulterade i att det blev en kraftig knäck på kabeln. Dvs den kom inte ut vinkelrätt mot pilotväggen till motorrummet.
Den nya kabeln hade en plasthylsa.
Om denna hylsa håller på att ge sig, eller att gummigenomföringen inte blev riktigt monterad kommer den att böja sig och justeringen förändras och till slut går innerlinan av igen.
Nu brukar jag då och då köra in armen och känna efter så att kopplingskabeln kommer ut vinkelrätt från pilotväggen, och att hela kabeln ligger rätt ända fram till kopplingsarmen. Den skall bl.a ligga på en vit plastskena för att kunna röra sig, då som sagt det är ytterdelen som rör sig.
Klart att olika fabrikat av en sådan här reservdel kan bete sig olika.
Vill ju inte att detta händer igen, körde 150 km utan koppling för att komma hem.

Roysan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det en försträckt wire så behöver de i regel inte efterjusteras men om det inte är det så töjer de sig lite grann och efterjustering kan behövas.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I min kabel var innerlinan en lina och inte en tråd, (Wire betyder tråd)
En lina heter på engelska "steel wire rope", eller "stranded wire".
Vanligen är det en stållina i en bowdenkabel.
Av någon anledning betyder det svenska ordet vajer just lina, dvs flertrådig spunnet rep.

Intressant att det förekommer försträckta linor??
Roysan
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Det är en stållina i min kabel också, men det är ju ytterhöljet som användes för manövreringen och det verkar som om det komprimeras och blir kortare.
Har gjort en lite större justering idag, hoppas att det har tryckts ihop klart,det måste ju finnas en gräns för hur mycket ytterhöljet kan komprimeras.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja visst är det så portugalien.
Tänkte aldrig så, men visst måste ju ytterhöljet töja eller komprimeras lika mycket om innerlinan.
Tänk vad man får lära sig om man rotar lite i det till synes enkla.
Synd att jag inte har den gamla kvar för att kunna se hur ytterhöljet är uppbyggt.
De är ju ändå ganska stora krafter när man trycker ner pedalen.
Pedalen är lång så det blir mycket stor utväxling i kraft från pedalrörelsen och kabelns rörelse.
Jag har servicehandbok och där stod hur man skulle justera, för att få en viss rörelse på pedalen.
Detta verkar dock rätt okritiskt
I det här fallet har vi ju ett urtrampningslager som ligger på hela tiden.
Minns att det var riktigt krångligt att haka på innerlinan med sin hake på pedalen.

Just faktumen att det är ytterhöljet som rör sig varierar tydligen på olika bilexemplar.

Roysan
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Mekanikern som bytte min koppling,tyckte inte att det var märkligt,när jag påpekade att jag fick justera redan efter ca.150mil. Tycker bara att det borde "sätta sig" någon gång har snart kört 1000 mil efter bytet och justermöjligheterna är inte oändliga.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan bli problem att använda växlarna på en cykel om det är 7-8 minus eller kallare.
Det förutsätter att cykeln har stått inomhus inomhus innan man använder den.
Det som händer är att det blir kondens som fryser på innerlinan /vajern när man tar ut cykeln. Då kommer vajern är kärva mot insidan av höljet. Höljet kommer då att böja sig.
Det blir ett stort spel mellan växlarna. Växlarn blir nästan obrukbara.

Frågan är om det kan bli samma slags fel på en bils kopplingsvajer om bilen står i varmgarage. Höljet kan nog ta stryk om det kärvar för mycket. Det kan orsaken till spelet behöver justeras ganska ofta.
Sen kan det nog variera hur tjock vajern är i förhållande till höljet beroende av fabrikat.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här är data på hur kopplingen skall justeras. Enligt en tysk servicehandbok jag har.
Nej bilden går inte att få dit.....
Pedalen hålls ner av en fjäder i pedalstället. Med en kraft som bara gör att urtrampningslagret tangeras. Så något glapp eller dödrörelse uppstår inte på pedalrörelsen
Från den punkten pedalen hamnar och ned till golvet mätt på pedalen skall det bli 150 mm.
Justering av bowdenkabeln ute vid kopplingsarmen höjer resp sänker pedalen så att måttet erhålls.
Mät med linjal från pedalgummit vid opåverkad pedal ner till pedalen i botten. Måttet skall vara inom +-5 mm.

Ang manöverkablr på cyklar, Herbet, så har jag hört om detta.
Har för mig att manöverkablarna numera består av en plasttråd inne i höljet som förmodligen oxo är av plast.
Ganska uselt att detta skall behöva hända på modern saker.
Det var bättre förr när innerlinan var en stållina och ytterhäljet en metallspiral kapslat med plasthölje. Då var det hela uppsmort med fett så att det inte kunde fastna.
Med tiden rostade det fast istället.... om man inte smorde upp det.
Körde moped i många år och inte frös det fast då inte.

I våra Fiatbilar är det bowdenkablar även för växelspaken, två stycken rätt kraftiga.
Har aldrig hört att det blivit fel på dessa. Man kan besikta dem genom att lossa växelspaksbälgen inne i bilen.
Att justera dem kräver nog sin man.

Jag nämnde att jag körde 150 km utan koppling.
Rekommenderar att man lär sig tekniken ifall det händer något i fält.

Roysan
 
Toppen