• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling till backkamera

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Har en Burstner elegance I 710 -09 med en backkamera modell CM 5033 a något udda märke . Bak ser kameran ut som en tub. Jag har en dålig och ibland ingen bild. Jag undrar om någon vet var kopplingarna sitter vid instrumentbrädan resp. kopplingen bak till kameran misstänker glapp i någon kontakt. Det måste väl finnas någon kopplingsdosa under instrumentbrädan ,eller? Tacksam för förslag
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ofte er det en kopling om lag en halv meter fra kamera og ny kopling like langt fra skjermen om det er fast kabel i skjermen. Det finnes 2 typer koplinger, en 4 pinners din skrukontakt som er tilnærmet vatntett og RCA kontakter som bør sikres med krympestrømpe. Er det RCA varianten er det også egen strøm matning - 4 pin varianten har strøm matningen gjennom hovedkabelen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er den skjermen så er det RCA kabling, prøv å følg kablingen fra kamera. Mest sannsynlig er det kommet vatn inn i RCA skjøten i den enden. Den type kamera kommer med en kort kabel - under 1 meter og der er det en gul RCA kontakt sammen med kobling til 12V.
 
Toppen