• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla värmematta

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänker koppla Alde värmematta på golvet fram, alde har en koppling som sätts på ena slangen,båda slangarna till mattan kopplas på ingående vatten, frågan är kommer det automtiska ge cirkulation genom mattan?
Någon som monterat detta?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har inget svar på din fråga, men är väldigt nyfiken på hur bra mattan funkar när den väl är monterad.
Är din bil halv- eller hel-integrerad?
Nyfiken på om den passar på båda sorterna (tänker då speciellt på Fiat versionen).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Kabe har detta monterat som original på sina bilar. vad jag vet så behöver man inte göra något extra utan det är cirkulation likt radiatorerna. Men att säga att du ska koppla på "ingående" vatten vet jag inte om man kan säga. Systemet i en husbil med vattenburen värme är ju ett "en rörs system" det innebär att du kopplar mattans båda slangar (en in , en ut) till systemet, då får du cirkulation på värmemediat. Det gäller Aldes matta. Jag har en shunt som jag kan ställa för att få förbi passering av värmemediat och på så sätt lite mindre eller mer värme i hytten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har helintegrerad ,Alde har matta som passar Fiat, medan Kabe har ett eget system.
In/ut från mattan kopplas ju direkt in på samma rör, ingen tvångscirkulation genom mattan, så frågan är hur mycket vatten som kommer att cirkulera atomatiskt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition med Aldes värmematta. Den är inkopplad med Aldes snabbkopplingar både på in- och utgående vatten. Har dock aldrig tagit bort snabbkopplingarna utan mattan ligger på hela säsongen. Över värmemattan har jag lagt (skurit till) en heltäckningsmatta som skydd. Värmemattan ger skön värme för fötterna både under färd och vid stillastående. Tror även att mattan bidrar med mindre kallras från fönstren i förarhytten.

Hälsar Kjell
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har just installerad Alde värmemattan i min MB Sprinter Pilote bil, köpte också anslutningsdelen, fick förlänga slangarna något då dom inte rack fram till elementröret på högersidan men hursomhellst, har nu fått ur all luft i systemet men tycker inte den blir varm, jag känner att ena slangen är varm men andra slangen är kald, om jag kopplar ur kalde slangen så har jag gännomströmmning av glykol, hur upplever ni värmen från mattan jamfört med värmen som kommer ut ur elementen?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har just installerad Alde värmemattan i min MB Sprinter Pilote bil, köpte också anslutningsdelen, fick förlänga slangarna något då dom inte rack fram till elementröret på högersidan men hursomhellst, har nu fått ur all luft i systemet men tycker inte den blir varm, jag känner att ena slangen är varm men andra slangen är kald, om jag kopplar ur kalde slangen så har jag gännomströmmning av glykol, hur upplever ni värmen från mattan jamfört med värmen som kommer ut ur elementen?
Jag upplever samma värme ut från mattan som från radiatorerna. Mattan är ju kopplad i serie med övriga radiatorer så det skall vara lika varmt. Det är konstigt att utgående slangen är kall. Tror att du har luft kvar i slangen inuti mattan. Ser några möjliga alternativ:
- öka cirkulationen på pumpen för att få ut luften
- lyft och sänk mattans olika hörn samtidigt som du kör värmaren, för att få bort luftfickorna
- lossa mattan och fyll på glykol med mattan hängande så att anslutningarna är uppåt
Kjell
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Jag upplever samma värme ut från mattan som från radiatorerna. Mattan är ju kopplad i serie med övriga radiatorer så det skall vara lika varmt. Det är konstigt att utgående slangen är kall. Tror att du har luft kvar i slangen inuti mattan. Ser några möjliga alternativ:
- öka cirkulationen på pumpen för att få ut luften
- lyft och sänk mattans olika hörn samtidigt som du kör värmaren, för att få bort luftfickorna
- lossa mattan och fyll på glykol med mattan hängande så att anslutningarna är uppåt
Kjell

Hej
Jag tänkte också på att det måste vara luft i mattan på något set, jag hade loss kalla slangen och lät det strömma ca 1 liter glykol innan jag kopplade ihop den igen, fyllde på expantionstanken igen. Ska prova med att lyfta o sänka mattan ifall det finns någon luft ficka kvar, annars blir det väl att göra som du föreslår med att först fylla mattan innan man anslutar den till systemet.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej!
Har du använt denna anslutning från Alde?
alde-connection-kit-for-heating-mats-1900848-800px.jpg
Anslutningarna på den är ju bockade inuti gummit så att det skall bli cirkulation.
Enkel skiss... Om du använt den och ändå inte får flöde har du nog luft i mattan.
Skärmklipp.PNG
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja visst, den har jag använt och jag har flöde genom mattan
Hoppas du fått ordning på cirkulationen. Beroende på hur du gjorde vid anslutningen av mattan så kan du ju ha fått en luftficka längre fram i värmekretsen som även hindrar cirkulationen genom värmemattan. Det finns speciella ”slangtänger” för att nypa ihop gummislangen i värmesystemet för att minimera läckage vid arbete i systemet. Biltema säljer sådana för 90-100:-.
Du bör ju även ha fått fylla på en del extra glykol. Om jag räknat rätt så går det åt ca 4 liter glykol per meter slang.
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Jag provade med att:
- Koppla ur mattan från anslutningen, ställa den på högkant och fylle i glykol manuellt men det gick inte i något, där ar det fullt.
- Koppla in tryck sidan och hade retur slangen öppen med en klemma, satte på cirkulations pumpen, glykol kom ut av returen, stannade efter 1 liter, fyllde på expantionstanken, tappade ur 1 liter till, så det flöder gännom matten men, trycket värkar jätte lågt, såtter jag fingern framför så stannar det, ska det inta vara mera tryck?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag provade med att:
- Koppla ur mattan från anslutningen, ställa den på högkant och fylle i glykol manuellt men det gick inte i något, där ar det fullt.
- Koppla in tryck sidan och hade retur slangen öppen med en klemma, satte på cirkulations pumpen, glykol kom ut av returen, stannade efter 1 liter, fyllde på expantionstanken, tappade ur 1 liter till, så det flöder gännom matten men, trycket värkar jätte lågt, såtter jag fingern framför så stannar det, ska det inta vara mera tryck?
Då verkar det ju inte vara luft i mattan i alla fall. Hur mycket tryck det skall vara kan jag inte svara på, kanske någon annan som kan? Har du även luftat radiatorerna som sitter på slingan efter mattan? Det kanske till och med är så att cirkulationen fungerar nu så att du får värme i hela systemet inklusive mattan?
 
Toppen