• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Koppla värmare direkt till befintlig dieseltank

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi som använder kina värmare denna vinter, kanske börjar bli trött på att ständigt fylla på den 10-15 liters diesel tank för K. V.
Jag har hört olika förslag... Koppla på det röret som går till motorn eller koppla till Returen från motorn....
Själv tycker jag det låter bättre att koppla på den som går till motorn.
Jag har ännu inte varit under bilen och kollat efter röret till motorn...
Men det skulle varit bra att få höra från de som har denna typ av inkoppling, hur kopplade ni? .... Och om Det finns några För/nackdelar

Tackar på förhand
 
F

F.d. 22252

Guest
Det beror ju mycket på hur bränslesystemet ser ut, jag har erfarenhet från länge sedan med eberspächer.
Det handlar ju om kommunicerande kärl, värmarens pump suger ju kanske ut bränslet från ledningen ända fram till motorn eftersom det kanske är lättare än att suga bränsle genom en stillastående förpump i tanken.
Sen åt andra hållet när värmarpumpen står stilla och man kanske suger luft in i motorn via värmaren eller så fyller en förpump bränsle in i värmaren. Backventiler löser ju de flesta problemen men man vill inte ha sånt på den ledningen som matar motorn hade en sån och den begränsade flödet vid ca 100km/t
Eftersom jag bara gått igenom det hela teoretiskt så det bästa är nog att ta bränslet direkt från tanken men kanske det är enklare att ta det via en t koppling på returen och kanske där ganska nära tanken och i höjd inte långt över uttaget i tanken.
Finns nog dom som kan det här bättre, men man ska ju inte skaffa problem som kan bli ganska svårupptäckta genom att ta bränslet från fel håll.
Vintertid kan det ju bli ganska ofta att fylla den lilla tanken och som vanligt kommer den vara tom kl 04 och iskallt inne.
I runda slängar kommer nog åtgången på diesel bli något liknande som gasolförbrukningen per l och kg. Själv har jag bara fyllt en dieseldunk 20l på många år och det var i luxemburg och en liter hamnade naturligtvis på skor och byxor, och den dieseln luktar, vilket också är något att tänka på. Vart tankar man och vilken kvalite. Svenskt miljöbränsle ger nog de renaste avgaserna, vill man ha mest luktfritt är det kanske HVO man vill ha men kanske inte i tanken till motorn. Kan man fylla på ett lite enklare sätt med en slang och en hävert eller rentav en motor så kan man ju ha en 20l dunk plus den medskickade det blir 30l borde ju räcka ett tag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enklast är att borra ett hål uppifrån direkt i själva tanken och dit med ett dykrör.
Näst bästa är att borra sitt hål för dykröret i locket för tankarmaturen.
Tredje bästa är T-stycke på returen.
Undvik att koppla in på matningsledningen, kan bli mycket trassel.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns några som förordar catch-tank på returen dvs en liten tank som får påfyllning från returen.
Tillräckligt stor för att driva värmaren ett eller flera dygn mellan körningarna.
Dock onödigt krångligt när man kan borra direkt i tanken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Webasto's monteringsanvisning är rätt många blad, kanske du kan få något tips från den.
 

Bilagor

  • monteringsanvisningairtopevo40_55_sv_2014-90477.pdf
    4,8 MB · Visningar: 50

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har kopplat min på returen, det satt redan en koppling till den gamla icke fungerande Webaston så jag använde den till min ryska kopia.
 
Toppen