• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla solceller mot NE 185

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
I kopplingsschemat för min bil finns notering att man kan koppla solcell till bilbatteri och förbrukningsbatteri samt tändning.
Någon som vet vad dessa används till?

Jag har en McLouis med Nordelettronica Kit NE-185 Panel NE 274 och Shunt NE 185

(JP16 Option for solar panel)
Sidor från Manoverpanel_NE274_samt_Sakringsbox_NE185.jpg
 

Bilagor

  • Sidor från Manoverpanel_NE274_samt_Sakringsbox_NE185.pdf
    185,3 KB · Visningar: 55
Lösning
Vi har Nordeletronica NE186 som bör ha lika anslutning till batterierna samt solcellselektronik Genious 15KV.
Jag ställde frågan direkt till Nordelettronica och fick mycket snabbt svar.
Solcellsutgångarna från Genious behöver i princip inte anslutas till EBL NE186 utan direkt till batterierna (bil/bodel)

Om det är enklare att komma åt batterianslutningarna på EBL.... gör så. Via säkringar!
Eftersom det är skilda utgångar från solcell sker ihopkoppling av batterierna endast med skiljerelät i EBL.
Laddaren från 230 AC är ansluten till EBL via separat anslutning och når då batterierna via EBL.

Dual batt Geniuos.jpg

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har Nordeletronica NE186 som bör ha lika anslutning till batterierna samt solcellselektronik Genious 15KV.
Jag ställde frågan direkt till Nordelettronica och fick mycket snabbt svar.
Solcellsutgångarna från Genious behöver i princip inte anslutas till EBL NE186 utan direkt till batterierna (bil/bodel)

Om det är enklare att komma åt batterianslutningarna på EBL.... gör så. Via säkringar!
Eftersom det är skilda utgångar från solcell sker ihopkoppling av batterierna endast med skiljerelät i EBL.
Laddaren från 230 AC är ansluten till EBL via separat anslutning och når då batterierna via EBL.

Dual batt Geniuos.jpg
 
Lösning
Toppen