• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla solcell mot EBL

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Hej, Monterat solcell och en Voitronic 300Duo, fördraget kablage ner till EBL 271 block 2 finns, men skulle vilja få med laddning till startbatteri också via EBL jag har fått tidigare info. att använda en 3:e kabel från regulator till mitten av kontakten till EBL men är detta verkligen ok att koppla in där på EBL.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.766
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her kan du hente en manual på flere sprog:


Vælg
elektroblock
mit ladefunktion
anzeigetafel sparat

det giver 182 muligheder og så scroller du ned til EBL 271 og vælger sprog så kan du downloade
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Her kan du hente en manual på flere sprog:


Vælg
elektroblock
mit ladefunktion
anzeigetafel sparat

det giver 182 muligheder og så scroller du ned til EBL 271 og vælger sprog så kan du downloade
Ja nog var det flera språk men inget jag hanterar, men enl. kopplings schema så går tydligen mitten stiftet till chassie alltså inte till laddning startbatteri som jag fått info. om. Men tack ialla fall.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.766
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På side 8 er anført at EBL 271 kan lade alle tilsluttede batterier. Tegningen viser både bodelsbatteri og startbatteri
Screenshot_2020-10-06 811_523_EBL271_BA_EN_14_02_2011 - 9110523_2011-02-14_EBL271_BA_EN pdf.png

På side 9 er anført at startbatteri bliver ladet med max 2A

Tegningen på side 13 viser hvor de enkelt batterier skal tilsluttes
1 er bodelsbatteri
2 er jord
3 er startbatteri

Så hvis du tilslutter dine solpaneler til den rigtige blok på forsiden, så bliver begge batterier ladet.

Edit: bogstavering
 

Bilagor

  • 9110523_2011-02-14_EBL271_BA_EN.pdf
    491 KB · Visningar: 80
Senast ändrad:

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
På side 8 er anført at EBL 271 kan lade alle tilsluttede batterier. Tegningen viser både bodelsbatteri og startbatteri
Visa bilaga 200535

På siden 9 er anført at startbatteri bliver ladet med max 2A

Tegningen på side 13 viser hvor de enkelt batgterier skal tilsluttes
1 er bodelsbatteri
2 er jord
3 er startbatteri

Så hvis du tilslutter din solpaneler til den rigtige blok på forsiden, så bliver begge batterier ladet.
Tack för hjälpen löser en del nu,
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej, Monterat solcell och en Voitronic 300Duo, fördraget kablage ner till EBL 271 block 2 finns, men skulle vilja få med laddning till startbatteri också via EBL jag har fått tidigare info. att använda en 3:e kabel från regulator till mitten av kontakten till EBL men är detta verkligen ok att koppla in där på EBL.

Vi har också EBL 271 och har använt LRM 1218 från Shaudt, där fick man med kabel med 3 ledare som kopplades in från regulatorn till EBL.
Har funkat jättebra i flera år. Tidigare hade vi problem med att startbatteriet var urladdat om bilen var oanvänd under en längre tid.

Hälsar
Bettan o Einar
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Vi har också EBL 271 och har använt LRM 1218 från Shaudt, där fick man med kabel med 3 ledare som kopplades in från regulatorn till EBL.
Har funkat jättebra i flera år. Tidigare hade vi problem med att startbatteriet var urladdat om bilen var oanvänd under en längre tid.

Hälsar
Bettan o Einar
OK, sett att LRM 1218 fungerar direkt, men jag har redan en Voitronic 300 Duo och tänkt att ta utgång från den till bilbatteri via EBL271, men har i tidigare svar fått svar, att utgång solcell kopplat till de 2st stiften till EBL block 2 även kopplar till startbatteri. Men för att göra helt rätt så tar jag nog och drar en kabel från regulator direkt till startbatteri. Men tack för hjälp och info.
 
Toppen