• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla flera brytare till samma belysning.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej alla kåkfarare,
Håller på att koppla in lite belysning i garaget på nya bilen.
Vill kunna tända/släcka samma belysningspunkt från 3 ställen.
Hur göra?

//Klasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett stegrelä... typ ett sådant som slår om mellan hel och halvljus av en dutt på en spak och inte två klicklägen på spaken.
Reläet matar fram kontakt, och inte kontakt var annan gång för varje kort signalstöt bara.
Detta gör att man kan dra iväg hur många tunna dubbeltrådiga sladdar som helst och bara ha en liten återfjädrande strömbrytare i änden som ger kontakt bara när man trycker på den, samt även gå vidare från den ena kontakten till nästa om det är lämpligt väg, och då inte blir beroende av omslagskontakter som flyttar själva matningen utan bara tunna signalkablar.
Jag har den varianten som huvudströmbrytare till Tv och antenner m.m. med duttkontakter på tre ställen i bilen (en vid sängen bl. a. ;) ).
Jag tror mitt relä kommer från någon äldre relästyrd VW.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej, ett stegrelä... typ ett sådant som slår om mellan hel och halvljus av en dutt på en spak och inte två klicklägen på spaken.
Reläet matar fram kontakt, och inte kontakt var annan gång för varje kort signalstöt bara.
Detta gör att man kan dra iväg hur många tunna dubbeltrådiga sladdar som helst och bara ha en liten återfjädrande strömbrytare i änden som ger kontakt bara när man trycker på den och då inte blir beroende av omslagskontakter som flyttar själva matningen utan bara tunna signalkablar.
Jag har den varianten som huvudströmbrytare till Tv och antenner m.m. med duttkontakter på tre ställen i bilen (en vid sängen bl. a. ;) ).
Jag tror mitt relä kommer från någon lite äldre relästyrd VW.

M.v.h. JANKRO.
Jag tänkte mig oxå nån form av relä från början…
Men Bengts lösning funkar, men inte lika ”smäcker” dom relästyrning..
Styrkablarna…räcker det med typ telefonkablar…
Sen måste man hitta ett passande relä…
//Klasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Klasse::: Jag tänkte mig oxå nån form av relä från början…........................
---------------------------------

Hejsan, ja det räcker med jättetunna kablar, för signalen matar ju till den lilla magnetspolen och bara så länge som man trycker på knappen. Som jag fyllde i efteråt ovan så kan man ju även lätt bara gå vidare från en/första kontakten till nästa och nästa, typ i en lång korridor (som inte finns i så många husbilar).
Jag gjorde det här för bortåt tio år sedan i min bil, och jag vet att gick till en bilelektriker för att enkelt få ett lämpligt stegrelä utan att behöva leta i blindo. För den varianten finns ju inte i alla lite äldre bilar.
Jag vet att det kom från någon äldre VW, kanske kan jag kolla om det finns/syns någon betäckning på det i morgon.

Det är ett stegrelä som skiftar mellan hel och halvljus på en kort duttsignal helt enkelt, minus för signalen har jag för mig. Jag kommer ihåg att jag öppnade det och böjde undan en kontakt som var till funktionen att vid omslag mellan hel och halvljus så får ju inte det ena slockna innan det andra hinner tändas, den var troligen även till "helljustuta/blink" när ljuset inte var på, men det var inte en användbar eller nödvändig funktion i det här fallet.

Kollar i morgon.

M.v.h. JANKRO.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Och du kan ha flera korsbrytare på vägen mellan trappbrytarna och på då sätt ha fler än tre brytare. Men relävarianten skulle i princip gå att programmera friare. Shelly till exempel tillåter olika saker att hända vid långa och korta tryck och dubbeltryck osv.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Bygg själv med hjälp av till exempel relä och Arduino? Då kan man bli väldigt flexibel och lätt få in tidstyrning och ljusstyrning och barnskydd och allt vad man kan komma på.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Frågeställningen är inte fullständig. Ovanstående lösningar funkar kalasbra om man vill kunna slå på på ett ställe och slå av på ett annat. Men ska man bara ha flera brytare och slå av på samma ställe där man slog på, så är det ju mycket enklare att bara koppla flera brytare parallellt. I ett hem är det vanligt att man har olika platser för på och av, men till garaget i en husbil borde man väl slå på/av från samma ställe just den gången? Jag menar man öppnar väl inte dörren på höger sida, tänder, går runt till vänster sida och släcker där....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja hej, det finns många varianter, flera varianter är ju just om man har fördel av att kunna reglera på flera ställen (utan att behöva komma ihåg var fjärrkontrollen låg sist :confused:) Bl a. kunna stänga av huvudbrytaren till TV och div. tillbehör från sängen framåt nattkröken :p.
Vilken variant Klasse än väljer så blir det säkert ok.
Jag kollade mitt relä i bilen och det fanns inget schema på det men det var samma märkning på kopplingsplintarna 56-56a-56b-30 och S
Så med 99% säkerhet så är det det reläet på bild som jag har i bilen. Det finns på många ställen till varierande priser, lite dyrare än "vanliga" reläer men det beror på att det är udda och just att det finns en mekanisk stegfunktion där inne. Tillverkades troligen straxt innan den elektroniska erövringen av allt som har en funktion inbyggd.
Här.
https://www.autodoc.se/meyle/2117105

Och här.

Och billigast här, skickas direkt från Amazon, samt gratis frakt.

Hoppas länkarna funkar för jag var inloggad på sidorna.

Plus 12V in på stift 56 och 30, Minus/jordpuls från kontakter in på stift S för skifte. 12V ut skiftar mellan 56a eller 56b för varje tryckning, så det är bara att välja en utgång, 56b kanske är lämpligast.
Jag öppnade ju reläet som jag skrev och böjde undan kontaktbläcket till överlapp och ljustuta med helljuset som är helt onödigt och kan ev. störa lite om det finns kvar. Det är funktionen längst till höger på bilden på reläet som skall bort i så fall, för att få två helt lika utgångar Det funkar ändå men jag har för mig att det kunde komma en kort blink innan full kontakt på den ena utgången om man inte tog bort ljustutan.

En av varianterna, lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen