• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla el till husbil under vintern?

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

jag är ny husbil ägare och söker kunskap och erfarenhet,

vet inte om det är okej att koppla husbilen till El under hela vintern??

annars vad är rekommendationen att undvika framtid problem??

Tack på förväg .
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När det gäller det elektriska så är det bästa att koppla bort minuspolen på både startbatteri och bodelsbatteri. Kolla någon gång under avställningen att laddningen är OK.
Att starta motorn och bara köra den i tomgång tror jag gör mer skada än nytta, men det finns andra på forumet som kan motorer bättre...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På forum här läser jag ibland om kopplingar som rostar fast. Kanske inte helt fel med en start ibland. Även bra att inte samma ventilfjädrar är nerpressade i 6 månader.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ingen laddning med bilens laddare under vintern. Den lämnar för hög spänning. Gör som ingbe skriver.
Jag läste om någon som vrider runt motorn för hand med fast nyckel. Det räcker.
OM motorn startas måste den bli genomvarm så att all fukt drivs ut. Att köra den på tomgång 1 timma verkar knasigt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ingen laddning med bilens laddare under vintern. Den lämnar för hög spänning. Gör som ingbe skriver.
Jag läste om någon som vrider runt motorn för hand med fast nyckel. Det räcker.
OM motorn startas måste den bli genomvarm så att all fukt drivs ut. Att köra den på tomgång 1 timma verkar knasigt
Husbilens inbyggda laddare fungerar bra att ha inkopplad hela vintern,den lämnar underhållspänning på dom flesta bilar.
Har aldrig startat motorn under vintern,den måste isåfall varmköras, inte på tomgång.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Husbilens inbyggda laddare fungerar bra att ha inkopplad hela vintern,den lämnar underhållspänning på dom flesta bilar.
Har aldrig startat motorn under vintern,den måste isåfall varmköras, inte på tomgång.

Med reservation för att laddaren kan slitas ut i förtid.
Skiljer säkert mellan typer av elblock men en reparation eller ett byte kan bli väldigt dyrt så det är bättre att koppla bort laddaren. I så fall kanske köra med en extern vanlig laddare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En timer/ ur till sladden så blir laddningen inte så ofta.
Kanske något att bygga vidare på.

Har man riktigt stor otur kan tex startbatteriet frysa sönder på vintern om det är helt urladdat. Inte kul med syran.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med reservation för att laddaren kan slitas ut i förtid.
Skiljer säkert mellan typer av elblock men en reparation eller ett byte kan bli väldigt dyrt så det är bättre att koppla bort laddaren. I så fall kanske köra med en extern vanlig laddare.
Har aldrig hört talas om att någon slitit ut laddaren,vad menar du skulle skadas att ha el inkopplad hela tiden.
Däremot skulle jag inte köra med timer på elen, det innebär att laddaren kör en full cykel vid varje inkoppling.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
:msn_wall: :msn_wall: :msn_wall: Tja, visste man inte hur man skulle göra igår, så vet man det då absolut inte nu, efter alla olika förslag!! :twitcy:
Det är väl bra med en stor godispåse att välja ur :twitcy:
Förutsatt att batterierna inte är dåligt laddade när man ställer av, så fungerar det väldigt bra att bara koppla bort minuspolen. Är man orolig för att självurladdningen blir stor och vintern är kall, så kan man kolla med en multimeter var o varannan månad. Då får man också ett mått på hur bra batterierna är som tack för besväret.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har aldrig hört talas om att någon slitit ut laddaren,vad menar du skulle skadas att ha el inkopplad hela tiden...

Bifogar en länk som har lite bra info om "slitage" på dom laddare/block som bl.a. sitter i Burstner och LMC även av senare årsmodeller.
Vi hade även detta block i vår LMC 2013.
Reich e-Box Battery Charger Sales and Repairs for Burstner Motorhomes

På vår nuvarande Hobby 2005 hade laddaren packat ihop p.g.a. trötta kondingar men om det bara var tiden som slitit ut dem eller om även användandet påverkat vet jag inte. Det är i alla fall hyfsat vanligt att dessa Hobbyladdare checkar ut.

Det skiljer säkert mellan olika typer och tillverkare men det kan ju vara onödigt att chansa om man kan hänga på en vanlig billig laddare istället eller kanske strunta i konstant laddning.
 
Toppen