• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla backväxelindikator till bilradion

D

D-53010

Guest
Jag har en Bürstner 2016 med Fiatchassi och har bytt ut den enkeldin radion som satt i mot en Kenwood dubbeldin med stöd för backkamera.
Backkameran finns monterad på bilen, men verkar aldrig varit inkopplad.
Jag har testat den, så kameran i sig fungerar, men jag behöver dra sladd genom bilen till radion. Något jag inte ser fram emot, men det skall väl gå...

Men dessutom så behöver jag koppla in sladden för backväxelindikatorn.
Vad jag kommit fram till så borde jag kunna koppla in mig till den via säkringsboxen till vänster nedanför ratten. Men hur tar jag reda på vilken av de sladdar som finns där jag skall använda?
Och än viktigare, antar jag, är det risk för andra felindikationer och problem om jag bara hakar mig in på sladden där?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om det är en säkring bara för baklampan, så kanske du kan använda den här. Men det funkar bara om säkringen sitter efter den brytare som styr indikeringen. Annars kanske leddningen som går till backljuset går att hitta i motorrum/bakom instr.panelen...
 
D

D-53010

Guest
Tack. Ja det är värt att testa det i alla fall.
Jag gillar också att man slipper göra åverkan på kablaget. :)

Får kolla upp om backlampan har en egen säkring, för då borde det fungera, kan jag tycka.

(Om det fungerar kommer jag att sätta svaret som lösning av frågan. :) )
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Normalt ligger säkringen före backljuskontakten som sitter på växellåda. Föreslår att du ansluter backkameran ihop med kabeln där som går till lampan.
 
D

D-53010

Guest
Jag läste den, men eftersom min är en nyare generation, så var jag osäker på om det var samma.

Och att ta den direkt från lådan är väl iofs säkrast, men det känns som att det är bra mycket mer jag behöver riva för att komma åt den där. Men detkanske är enklare än det ser ut. Jag får kolla. Tack för tipsen!
 
Senast redigerad av en moderator:

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag har nyligen satt in backkamera och 2DIN-radio. Backkameran är kopplad till radion och bilden är bra. Däremot har jag inte heller lyckats koppla in den på backsignalen. Jag har läst tråden...
... men har inte kunnat läsa ut lösningen där, så just nu hanterar jag det genom att manuellt ta fram backkameran när jag behöver den (2 knapptryckningar på radion). Kameran har matning när radion är på.

För mig är det good-enough, men visst vore det skönt om den kopplade över per automatik.

Bilden från säkringshållaren är väl själva canbus-systemet? Det vill jag inte in och skära i.
Ner till växellådan skulle väl funka, antar jag, men är det strömmatning eller canbus?

Och än viktigare, antar jag, är det risk för andra felindikationer och problem om jag bara hakar mig in på sladden där?
Precis vad jag också är rädd kan inträffa.

Köpte en strömtjuv på biltema. Funkar kanon.
Ja, eller som alternativ en sån här:
Påstås vara snällare än "giljotinen". Jag har inte lyckats hitta den i fysisk affär än.
 
W

Weckman

Guest
Jag har nyligen satt in backkamera och 2DIN-radio. Backkameran är kopplad till radion och bilden är bra. Däremot har jag inte heller lyckats koppla in den på backsignalen. Jag har läst tråden...

... men har inte kunnat läsa ut lösningen där, så just nu hanterar jag det genom att manuellt ta fram backkameran när jag behöver den (2 knapptryckningar på radion). Kameran har matning när radion är på.

För mig är det good-enough, men visst vore det skönt om den kopplade över per automatik.

Bilden från säkringshållaren är väl själva canbus-systemet? Det vill jag inte in och skära i.
Ner till växellådan skulle väl funka, antar jag, men är det strömmatning eller canbus?


Precis vad jag också är rädd kan inträffa.


Ja, eller som alternativ en sån här:
Påstås vara snällare än "giljotinen". Jag har inte lyckats hitta den i fysisk affär än.
Eftermontering har den på lager. Tror dom har den för sig själva och kan nog inte uppbringas på annat sätt ännu. Har annars dokumentation på hur du går tillväga med signalkabeln till CanBus systemet utan att skarva kabeln. Kan i vissa fall ge fel indikation om du skarvar mitt på en kabel.
 
D

D-53010

Guest
Jag har nu grävt i detta an stund till.
Det visar sig att jag inte behöver dra sladd. Kameran är trådlös, men har även sladd. Så man kan välja vilket man vill.
Efter lite problem, så visade det sig att det fanns en vipp-kontakt i ett skåp med "F" och "T" på, och den kopplade på/av strömmen till kameran.
Det förklarade varför jag inte fick det att fungera ett tag...

Jag köpte en sådan här sändare/mottagare och kopplade mottagaren till radion (sändaren behövde jag inte). Efter att jag hittat vipp-brytaren, så fungerar det bra. :)
Bilden visas bra. Dock är den spegelvänd och jag hittar inte något i radions meny om hur man justerar orienteringen. Så just nu är det problemet...
Så nästa steg är att se om kameran har en sådan kontroll, så jag får bilden rättvänd.
Eller så får jag försöka hitta något att koppla emellan som löser det åt mig.

Då det är lätt att byta vy till kameran, så tror jag att jag skippar koppling till backväxel så länge.

Kanske satsar på att byta vippbrytaren till en fjärrkontrollerad variant, så jag slipper gå bak till ett skåp för att koppla på kameran...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen