• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertering av 2 bilsgarage till husbilsgarage

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Nu är första etappen snart klar. Porten blir h 3.15 x b 305. Längden 6,35. Tar jag ner innerväggen kan det bli längre, men min plåtis är 6m så det räcker.
Två rejäla limträbalkar stöttar takstolarna med stolpar i var ända. Beställt utåtgående vikport från Prido.
 

Bilagor

  • 20200827_104037.jpg
    20200827_104037.jpg
    6,9 MB · Visningar: 248

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Gjorde en liknande operation förra året. Har ett ”traktorgarage” där för övrigt inte traktorn heller gick in, eftersom min är större än förra ägarens som hade en liten. Jag kapade bort tvärbalken en i taget på varje takstol och flyttade upp den. Samtidigt bytte jag från betongpannor till plåt på taket, så några andra förstärkningar behövdes inte i mitt fall. Med en takvinkel på 30grader så lär det inte bli någon snölast heller. Sen har jag inte heller den bredden / spännvidden som du har.
Nu går både plåtis och traktor in, dom råkar vara lika höga.
 
Toppen