• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontakt brunnit

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Vad kan orsaken vara att den utvändiga 230V kontakten på min sons husvagn har brunnit.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Dålig anslutning antingen i inkopplingen eller att ett stift blivit slitet med varmgång som följd. Ett tipps är att lägga handen om stickproppen efter att tex värme varit igång, är det varmt ta loss och kolla anslutning och stiften.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag hade en 2000 W kupévärmare stod i en husvagn. Då brände kontakterna ihop så jag fick inte isär dem. Jag fick byta både husvagnens och kabelns kontakter. Fick senare veta att i samband med dålig kontakt och fläktmotorn som ger någon form av frekvenser i spänningen Kan det bli så när belastningen är hög. Efter det ser jag till att stiften är rena.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kan uppstå om man inte trycker i kontakten ända i botten när man ansluter till husvagnen (eller husbilen). Kontaktytan blir för liten så det blir högre strömtäthet där det är kontakt och därmed uppvärmning. Såg alldeles nyligen en varning för just det men kommer inte ihåg var jag såg det.

Rent allmänt så ger dålig kontakt upphov till uppvärmning och det spelar inte så stor roll om det är 230V eller 12V vi talar om. Många av de bränder där "elfel" anges som orsak beror på dålig kontakt. "Dålig kontakt" uppstår också om skruvförbindningar i kontakter inte är ordentligt åtdragna liksom vid lösa eller dåligt pressade kabelskor.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et vanlig problem tidligere var kombinasjon lodding og skruving av ledninger. Ga god kontakt i begynningen, men etter litt tid evakuerte noe av tinnet og førte til dårlig kontakt og varmeutviling som smeltet tinnet og kontakten ble enda dårligere og varmere. Punktet med motor og tilbakeslag er absolutt mulig, små enfas AC motorer startes med en kondensator for å lage en fasefeil - denne koblingen skal normalt motkobles med en annen kondensator på større motorer. Dette gir noen små topper på spenningen som kan gi bevegelser i enkelte koblinger.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tycker det är konstigt att säkringen i stolpen inte löste ut.
Strömmen behöver inte vara så hög så att säkringen löser ut för att skapa uppvärmning i en dålig kontakt. Åtta ampere genom en dålig kontakt kan utan vidare ge så hög värme att plast smälter och om säkringen är på 10 A så har man ju goda marginaler. ;)

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skarvar i lite :) . Som skalman52 skriver så ökar ju inte strömförbrukningen till den inkopplade förbrukaren. Det är ju kontaktytorna som är för små för att orka med strömmen, genom slapp klämeffekt eller oxider som gör att det bildas värme/hetta vid den dåliga kontakten.
För att säkringen skall gå sönder så måste ju strömmen överstiga säkringens Amp.tal och har man "tur" så kan ju kontakten smälta så pass att kontaktens stift eller kanske kablarna i sladden kommer i kontakt med varandra och då blir det kortis och så hög ström att säkringen går sönder.
Så säkringar skyddar inte mot dålig kontakt och överhettning, och det är rätt tveksamt om ens en jordfelsbrytare skyddar i detta fall om man inte har "tur" vid stället som smälter och får obalans i ledarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad kan orsaken vara att den utvändiga 230V kontakten på min sons husvagn har brunnit.
Ta gärna och lägg in en eller flera bilder. Den fasta kontakten och kablarna till den på husvagnen behöver nog kollas upp och eventuellt bytas ut.

Är det en köpt anslutningskabel eller hemma snickrad.

Det kan också vara att man drar i kabeln då den ska lossas.
Då är det stor risk att det blir glappt i anslutningarna i kontakten.
 
Toppen