• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kondens i fönster

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
hej alla husbilsvänner, har kondens i ett av sidofönstren ("dubbelplast") på min -08 sunlight,inget som helst på dom andra, hur får jag bort det??
tack
mvh kai
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: kondens i fönster

Om konstruktionen är tät, som ett isolerglas så har du fått läckage och då måste du få det tätt igen. Men först måste fukten ur.
Är det nån gummitätning mellan glasen? Eller hur ser det ut?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kondens i fönster

Dette er ikke helt uvanlig, sveisen mellom de 2 acryl-skivene er ikke 100% tett og fukt kommer inn - men ikke ut. Det som mange gjør er å borre et 2 eller 3 mm hull i underkant bakerst på utsiden. Gjorde dette på min gamle bil og kondensen forsvant i løpet en noen uker og kom ikke tilbake. Noen fönster er utstyrt med et lite hull, tettet med en plastplugg.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

det är ihoplimmade genomskinliga skivor, borrade faktiskt två hål ,ca 1,5 mm i nedrekanten i båda ändorna på insidan,ovanför tätningen mot karossen,(tänkte,att man kan ju inte göra det på utsidan),men det händer inget med kondensen...
mvh
kai
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kondens i fönster

Hull på innsidan slipper litt varm fuktig luft inn i fönsteret og reduserer ikke fukten. Kald luft holder på mindre fuktighet enn varm luft, så det er årsaken til at hullet skal være på utsidan så langt ned som mulig. For reduksjon av risiko for smuss inn i fönsteret så trenger en ett hull helt i bakre ende på undersiden.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

UPPLYSNINGSVIS! ,om någon skulle ha samma problem,och läser detta,
nu är det vår,2012,har tagit ut bilen,gjorde två pyttesmå hål på INSIDAN i kanten på det inre "glaset" i höstas,bilen har stått i en kall ventilerad lada,och nu är ALL FUKT BORTA!!
bra va?
få se om jag skall täcka igen dom små hålen och göra en grundlig undersökning av hoplimningen av rutskickten runt om (och täta) för ,att undvika återkomsten av fukt.
som sagt , en erfarenhet att delge för dom som ev. råkat ut för liknande.
mvh kai :yes:
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

Det finns redan hål borrade på insidan, på dom flesta av fönstren, och i hålet sitter det en liten plastplugg.Ej i underkant, utan på vänster sida o halvvägs upp.Dom kan sitta nere till vänster också. All luft innehåller en viss fuktighet, om än alldeles så lite, Detta kan göra att det vid speciella temperatur-situationer kan framstå lite "imma" mellan rutorna på någon fläck,som lika snabbt försvinner när temp-situationen förändras.Vi har själva haft det någon gång,och vi vet inte om det är något att göra åt.Har man däremot fått rinnande vatten mellan rutorna,ja då kanske det är något helt annat. Då borde det kanske läcka in i någon limning kan man tycka.
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: kondens i fönster

Det går att ta ut de små plast "plupparna" som redan sitter i fönstret och då brukar kondensen försvinna, oftast tycker jag det försvinner ändå men vid nåt tillfälle har jag tagit ur dom för att skynda på det hela lite.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

tack alla för "kommentsen", ska göra noggrann undersökning av rutan.

-som sagt,ingen fukt nu, och det underliga i höstas var ju att det bara uppenbarade sig just i EN ruta, inte ett dugg i dom andra.
mvh
kai
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: kondens i fönster

hej alla husbilsvänner, har kondens i ett av sidofönstren ("dubbelplast") på min -08 sunlight,inget som helst på dom andra, hur får jag bort det??
tack
mvh kai

Husbils fönster är inte Diffusionstäta dvs. helt täta utan fukt vandrar genom och in mellan rutorna för att sedan vandra ut i igen. Mellan rutorna är det vakum, dvs ingen luft. ta aldrig bort pluttarna det försämrar tätheten.
Vansinningt att Borra hål.. helt knäppt!
Fukten vandrar ut så småningom kan ta någon vecka.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

hej LilKå, i höstas var det faktiskt så mycket fukt ,så det hade kondenserats till vatten i nedrekanten, tror inte att det hade försvunnit på ett par veckor, men som sagt det är borta nu
tackar
KaMa1
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: kondens i fönster

Jag har också fått kondens mellan fönstren och jag undrar Hur får man bort plastpluggarna utan att förstöra dem? Jag vill inte ha delar mellan rutorna.
 
Senast redigerad av en moderator:

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

Hoppas att någon med "pluttar" i rutorna kan svara er ,då jag själv INTE har några i original-
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: kondens i fönster

Hade samma problem i somras, fick dela hela rutan försiktigt. Och upptäckte en liten glipa i föregående limning. Torkade torrt, putsade båda halvorna noga och limmade tillbaka med tec7 , blev mycket bra.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Sv: kondens i fönster

Limmade ihop ett fönster idag, använde PL400 tål både värme, kyla och är elastiskt.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: kondens i fönster

PL 400 är ett utomordentligt lim, men jag tror det är för stumt mot acrylplasten. Det finns speciallim för plast som följer plastens rörelser bättre. Hälsningar Göran Helman
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kondens i fönster

Hej, om man har fixat till otäta fönster och eller funnit problemet med kondensen, så kan det vara bra att göra något med den instängda luften mellan rutorna.
Eftersom vakuum inte funkar något vidare med mjuka plastrutor så kan man i stället blåsa in någon vattenfri gas mellan rutorna.
Det duger bra med blandgasen till migsvetsar.
Om man har små hål i rutorna eller borrar nya och därpå tar en liten slang och blåser in och fyller mellanrummet med gas och därefter täpper hålen med en plugg eller lite silikon eller liknande så blir det inte mer kondens (under förutsättning att fönstret verkligen är tätt).


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen