• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Första sommaren med kompr.kylskåp !

Fördelar: man behöver aldrig tänka på vilket energislag som behövs !
även när man åker färja är det problemfritt !
Den har 5 effektlägen men har bara behövt använda tredje !
Går ner på tyst läge under 8 timmar på natten !

Nackdelar : något högljudd dagtid men man vänjer sig !
Dess ventilation går ut upptill och kan påverka värmen i HB varma dagar !?
Måste ha bra batterikapacitet och solpanel ! eftersom vi nästan aldrig använder 230 V !

Det allra bästa är när det är riktigt varmt då den behåller sin kyleffekt !
Gasolkylskåpets process lägger av vid c:a 32 gr. !

Jojje
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det vore intressant att veta kylskåpsmodell och hur mycket ström den drar när den är igång resp. vila...
Jag funderar faktiskt på att byta ut Dometic gasolskåpet till en med kompressor. Den lägger väl också på något mer i vikt..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Denna kompressor kyl/frys är en vanligt förekommande storlek i husbilar (ej plåtisar)
De skriver att dygnsförbrukningen är 35-45Ah/dygn, det kommer troligen att bli den största förbrukaren i en husbil.
Det innebär att en rejäl bobatteribank kommer att krävas.
Jag tror även att detta är lite glädjesiffror så att lägga på en marginal är nog inte fel.
Sen vet man inte hur pass tålig den är för vibrationer/stötar vid färd.
Jag är nyfiken på en kompressor-kyl/frys den dagen gasol-kylen/frys ger upp för gott.

Sunwind Kylskåp Cuisine 139 liter, 12V
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I vår bil sitter det ett Dometic MDC90 kompressorskåp. Märkeffekten vid drift är 45 W. Vid vila torde den vara nära 0 W, det är bara en liten lysdiod + lite elektronik som förbrukar då.

I somras kollade jag längden på driftperiod och stilleståndsperiod vid några olika tillfällen. Noterade också lufttemperaturen inuti husbilen. Vid samtliga tillfällen hade kylskåpsdörren varit stängd minst 6 timmar innan. Termostaten är inte graderad, vi har ställt den i ett läge som uppfattas ge samma temperatur på matvarorna som i kylskåpet hemma.

Jag beräknade sedan en genomsnittseffekt som: Relativ drifttid (%) * 45 W. Resultaten syns nedan. Tiden lästes av på minutnivå, utan sekunder, vilket förklarar en del av varför värdena spretar. De har nog också påverkats av att inomhustemperaturen mättes ett par meter ifrån kylskåpet.

Lägger man till några dörröppningar då och då blir naturligtvis effektbehovet högre.


1634835948829.png
 
Senast ändrad:

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Siden 2012 har vi haft Vitifrigo kompressor køleskabe, vi har på intet tidspunkt oplevet generende støj.
I Knaus plåtisen var køleskabet placeret oppe med en separat kompressor placeret nede ved gulvet..
I den nye Pilote plåtis har vi denne model placeret nede
Forbrug opgivet til 3,75 A / 1,88 A.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Fler fördelar
Man har mer gas över till spis och värme !
Och slipper att riskera att lågan släcks vid ogynnsam vindriktning
eller man är på hög höjd !
Har temp. 3-4 gr.

Jojje
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fler fördelar
Man har mer gas över till spis och värme !
Och slipper att riskera att lågan släcks vid ogynnsam vindriktning
eller man är på hög höjd !
Har temp. 3-4 gr.

Jojje

Kylskåpets gasförbrukning är ganska minimal. Knappast ett skäl att byta kylskåp.
Jag har aldrig råkat ut för att lågan blåses ut, om den gör det är det ett installationsfel.
Problem med gaskylskåp vid hög höjd? Däremot med dieselvärmare!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kylskåpets gasförbrukning är ganska minimal.
Mitt kylskåps dataskylt säger 22,5 g/h, typ ett halvkilo per dygn.
Lite eller mycket?
Bekymrar inte mig då jag har 100+ Kg gasol med mig vid fulla tankar, på en plåtis med liten flaska däremot........
Även om vi halverar förbrukningen pga mindre kylskåp än vad jag har.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mitt kylskåps dataskylt säger 22,5 g/h, typ ett halvkilo per dygn.
Lite eller mycket?
Bekymrar inte mig då jag har 100+ Kg gasol med mig vid fulla tankar, på en plåtis med liten flaska däremot........
Även om vi halverar förbrukningen pga mindre kylskåp än vad jag har.

Du hittar nog knappast en plåtis med liknande kylskåp som ditt? Mera realistiskt där är väl ungefär halva den förbrukningen om luftningen av skåpet är riktigt utförd. Sedan har väl inte plåtisar med gaskylskåp de små gasflaskorna på 3-5Kg utan oftast plats för minst en 11Kg flaska, ofta mer. Om vi antar en gasförbrukning på 300g/dag räcker en full P11 36 dygn.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...släcks vid ogynnsam vindriktning
eller man är på hög höjd !...
Vilken höjd pratar vi om då? Vi stod på Galdhøpiggen bara ett litet stycke nedanför fjällstationen, och jag gissar att höjden var omkring 1700 möh. Vårt gasolskåp fungerade utan problem. Men det finns ju vägar som går ytterligare dryga tusen meter högre.

//Michael, medlem
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Dock blir det mer gas över !
Har haft 2 plåtisar med att lågan släcks speciellt vid stark vind och snett bakifrån !
tror det beror på att kylskåpet på plåtisar sitter närmare ytterväggen !?
På c:a 15-1600 m höjd eller mer släcktes lågan eller hade svårt att brinna (Thetford)
Tror att det stod i manualen om det ?

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har också Dometic MDC90 i vår lilla plåtis i likhet med Mats S, där kylen går året runt med hjälp av 2x100W solceller. Värmen från själva kylskåpet men även boytan, avleds genom taket med hjälp av en liten tystgående solcellsdriven fläkt. Rekommenderas verkligen "om" du har sjysst elförsörjning. Vi har gasol enbart till matlagning och inget annat...
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Denna kompressor kyl/frys är en vanligt förekommande storlek i husbilar (ej plåtisar)
De skriver att dygnsförbrukningen är 35-45Ah/dygn, det kommer troligen att bli den största förbrukaren i en husbil.
Det innebär att en rejäl bobatteribank kommer att krävas.
Jag tror även att detta är lite glädjesiffror så att lägga på en marginal är nog inte fel.
Sen vet man inte hur pass tålig den är för vibrationer/stötar vid färd.
Jag är nyfiken på en kompressor-kyl/frys den dagen gasol-kylen/frys ger upp för gott.

Sunwind Kylskåp Cuisine 139 liter, 12V
I större husbilar blir det undan för undan större del med kompressorkylskåp installerade. Så även induktionshäll. Har själv 1040 W solceller samt 800 Ah Lithiumbatterier. Därutöver 90 A laddning vid resa. Vid ev. kylbyte så blir det kompressor. Har haft kompressorkylskåp i både segel- och motor-båt utan problem. Jag tror att det är hårdare törnar på sjön i grov sjö än på väg i en husbil. Om det är ett fullstort kyl/frys skåp ska man kalkylera med 50-55 Ah/dygn. På sommarhalvåret har man stabil temperatur och gratis kyldrift.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I större husbilar blir det undan för undan större del med kompressorkylskåp installerade. Så även induktionshäll. Har själv 1040 W solceller samt 800 Ah Lithiumbatterier. Därutöver 90 A laddning vid resa. Vid ev. kylbyte så blir det kompressor. Har haft kompressorkylskåp i både segel- och motor-båt utan problem. Jag tror att det är hårdare törnar på sjön i grov sjö än på väg i en husbil. Om det är ett fullstort kyl/frys skåp ska man kalkylera med 50-55 Ah/dygn. På sommarhalvåret har man stabil temperatur och gratis kyldrift.

Ingen energi är gratis, 1040w solceller är inte gratis och att driva generatorn med hög belastning och alla dess förluster kostar diesel.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Ingen energi är gratis, 1040w solceller är inte gratis och att driva generatorn med hög belastning och alla dess förluster kostar diesel.
Helt rätt, men nu är bilen utrustad vid specning så får försöka överleva med det som finns. Tror inte att man märker någon praktisk synlig skillnad även om man kan utgåfrån att med rem o lagerförluster m.m. förbrukar motsvarande ca. 2 hk. att låta generatorn som lämnar 150 A vid 28 V maximalt. Vårt uttag är endast ca. 30% AC generatorn kapacitet. Tror du själv det?
 
Toppen