• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer inte upp något vatten

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Hej på Er alla duktiga.
Har en fråga som någon kanske kan ge mig hjälp med. Har en Kabe 750 LXL 2012. I morse när jag vaknade så kom det inte något vatten i varken kranar eller toalett. När jag sätter på kranen så hörs det ett surande ljud från vattenpumpen som sitter i färskvattenbehållaren. Men det kommer inget vatten. Det är nästan 30% vatten i behållaren så där kan inte felet vara, vattenpumpen är på on på panelen, har också kollat säkringen. I går kväll fungerade det som det skulle. Något tips om vad det kan vara för fel?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Har du råkat slå av huvudströmmen en stund? I så fall kan det vara frostventilen som har öppnat. I så fall tömmer den under bilen när du sätter på någon kran. Den öppnar också vid kallare än +4 grader. Har du en sådan ventil sitter den förmodligen i anslutning till pannan eftersom den ska tömma varmvattnet vid frostrisk.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Pumpen kan vara trasig även om den låter så kanske den inte pumpar eller så kan slangen släppt från pumpen så den bara pumpar runt vattnet i tanken.

Argos747
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Jeg forstår ditt innlegg slik at pumpen går, men at det likevel ikke kommer noe vann.

Jeg har opplevd det samme, en litt fortvilet situasjon m.h.t toalettet. Det eneste jeg kunne finne på var å ta opp pumpen og blåse kraftig i innsugningen. Og underet skjedde! Vannet kom og siden fungerte det i flere år uten problemer.

Mvh Arne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Är det en sk. dränkbar pump så kan det ha bildats en luftkudde vid imbellern i pumpen om tanken varit helt tom.

Prova med att lägga pumpen på sidan i tanken fylld med vatten och res den den sedan upp.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Kan som nämnts tidigare bero på många orsaker, kan komplettera med ytterligare ett, själva impellern i pumpen är limmat på axeln (dränkbar pump) och kan lossna och ger dessa symtom.
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Jag har en L modell -09 och hade liknande problem när temp. gick undet -10 grader. Placerade en värmefläkt och blåsa in under duschskåpsgolvet i förvaringen, efter ca 10 min kom det vatten i kranarna. Vattenrören är nu isolerade så bra man kommer åt utan att riva hela bilen.

Svante
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Hej!
Skall åka upp i em till husbilen och då skall jag testa alla tips som jag fått här. Återkommer med resultatet.

Tack till alla vänliga som hjälpt till.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Hej alla som har kommit med tips. Nu är detta problem fixat. Jag kan inte påstå att jag är speciell teknisk när det gäller sådant här, men jag är duktig på andra saker:)
Efter att fått tips från Er, så kom vi fram till att det måste ha kommit in luft på något sätt i systemet. Jag körde ner näven i tanken och ruskade om pumpen och detta räckte för att vattnet åter rinner så fint i alla kranar. Inget större hantverk men det löste problemet. Tack för tipsen.
 

LottaLönn

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borås
HBK-Nr
24468
Medlemskap
2021
Sv: Kommer inte upp något vatten.

Hej alla som har kommit med tips. Nu är detta problem fixat. Jag kan inte påstå att jag är speciell teknisk när det gäller sådant här, men jag är duktig på andra saker:)
Efter att fått tips från Er, så kom vi fram till att det måste ha kommit in luft på något sätt i systemet. Jag körde ner näven i tanken och ruskade om pumpen och detta räckte för att vattnet åter rinner så fint i alla kranar. Inget större hantverk men det löste problemet. Tack för tipsen.
 
Toppen