• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kniv

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
läste nyligen i ortstidningen om en 80 årig man som blev stoppad och hade en morakniv i bilen, blev misstänkt för brott mot knivlagen. Jag har köket fullt med skarpslipade knivar, törs jag flytta bilen?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Polisen har följt lagen, inga knivar i fordon på allmän plats,när det gäller husbilar är det nog en tolkningsfråga.

2B386004-767A-409E-9BF4-C2D50E8240A7.png
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Kanske lite utanför ämnet men en liten berättelse från mig som mångårig säljare av knivar , slöjdmaterial , knivblad o jaktartiklar på marknader o mässor .
På en marknad hade vi en dam som stod och tyckte det var hemskt att vi fick sälja sådana varor samtidigt hade vi en polis som handlade av oss ( poliser var bra kunder för dom var ofta jägare ) hon sa det till på polisen som svarade att senaste mordet vi hade här var med en kaffebryggare men inte förbjuder vi dom för det .
Knivlagen är bra om sunt förnuft gäller . Sevallbo
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Undrar varför dom stoppade honom.
Han kanske hade uppträtt hotfullt eller så blev han hotfull mot polisen.
Då åker han nog dit för kniven också.
Vilken tur att många bilar har en kompressor och lagningsvätska och inte har fälgkors och domkraft.
Kompressorn kan man ju göra vad man vill med och vätskan är nog inte så kul att få i ögonen men domkraft och fälgkors
har kortat lidandet för många djur vid olyckor.
;)
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Inne i husbilen är ditt hem där du kan försvara dig fullt ut.
Jag hör vad du säger. Får man föra med sig vapen i en personbil? Läste i #2 att man vid camping fick använda kniv. Har sett att en del med en druckens envishet hävdar jag campar inte jag parkerar t.om en skylt på dörren ”jag campar inte jag parkerar” åter igen törs jag flytta bilen fylld med alla vapen?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Man kan nog säga att om man skrivit på nåt forum på webben att man har kniv med i husbilen för att skydda sig med och sen länsman får syn på kniven, ja då ligger man nog lite pyrt till. Bäst är att ändra uppfattning om hur man skyddar sig, om man nu tycker det är viktigt. Och visst det finns massor av andra skäl också till varför man inte ska beväpna sig.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tillbaka till ursprungsfrågan, mannen blev fälld för att han hade kniven i dörrfacket, med andra ord lätt greppbar (i affekt).
Hade den legat i bagageutrymmet så hade det varit ok.
Att blanda in knivar i besticklådan i husbilen är bara tramsigt.


 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Min hustru har alltid varit noga med att det skall finnas en kniv åtkomlig från sätena i våra bilar.
Detta om man drabbas av en olyckshändelse och fastnar i säkerhetsbältet. Detta så det finns möjlighet att skära skära sig loss.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle va förbjudet att ha en liten kniv i dörren eller handsfacket för detta ändamålet.
Men utan att fundera på det, så är vi på rätt sida av lagen då vi använder denna typen av kniv,
_20211221_163013.JPG
för att kunna skära sig loss om olyckan är framme.

(En kniv som används inom billackering att skära maskeringsplast med.)

Krister.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Min hustru har alltid varit noga med att det skall finnas en kniv åtkomlig från sätena i våra bilar.
Detta om man drabbas av en olyckshändelse och fastnar i säkerhetsbältet. Detta så det finns möjlighet att skära skära sig loss.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle va förbjudet att ha en liten kniv i dörren eller handsfacket för detta ändamålet.
Men utan att fundera på det, så är vi på rätt sida av lagen då vi använder denna typen av kniv,
Visa bilaga 219372
för att kunna skära sig loss om olyckan är framme.

(En kniv som används inom billackering att skära maskeringsplast med.)

Krister.
Det finns olika varianter (inte bara Biltemas) på kombiverktyg; skära av bilbältet och knacka rutan. Vi har en vid varje framdörr.
Kniv för att avliva t.ex. påkört rådjur förvaras bäst (lagligast) i bagageutrymmet.

 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det finns olika varianter (inte bara Biltemas) på kombiverktyg; skära av bilbältet och knacka rutan. Vi har en vid varje framdörr.
Kniv för att avliva t.ex. påkört rådjur förvaras bäst (lagligast) i bagageutrymmet.

Ska man avliva ett rådjur som är påkört, då kräver det nog att man är jägare och både kan hantverket samt kan tolka 40 paragrafen i jaktförordningen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ska man avliva ett rådjur som är påkört, då kräver det nog att man är jägare och både kan hantverket samt kan tolka 40 paragrafen i jaktförordningen.
Avliva ett skadat vilt är ju inget hinder enligt jaktförordningen, paragraf 40C, däremot bör man ju ha lite erfarenhet för att minimera lidandet, kan ju vara svårt att hitta ”stickhålet”. Själv har jag när jag påträffat skadade rådjur vid ett par trafikolyckor strypt dem genom att med kraftigt tryck sätta foten på halsen, djuret somnar in efter bara några sekunder.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Så länge som jag är vardagsklädd bär jag i stort sett alltid kniv, kniven är för mig inte ett vapen utan ett verktyg som brukas regelbundet.
Tyvärr är det väl så att den sk knivlagen inte har någon som helst effekt på på de personer som den avsåg och det är de som har för avsikt att använda den som vapen.
Sedan är det också stor skillnad på knivar, enligt lagen står det bara ”kniv” men det är en himmelsvid skillnad på en kniv som är avsedd för arbete (det finns ett flertal modeller)eller för en kniv som är framtagen som vapen då dessa är framtagna för ett helt annat ändamål, de är i regel militära knivar och de bärs knappast av ”vanligt” folk då de är i stort sett odugliga för andra ändamål än vad de framtagits til.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Så länge som jag är vardagsklädd bär jag i stort sett alltid kniv, kniven är för mig inte ett vapen utan ett verktyg som brukas regelbundet.
Tyvärr är det väl så att den sk knivlagen inte har någon som helst effekt på på de personer som den avsåg och det är de som har för avsikt att använda den som vapen.
Sedan är det också stor skillnad på knivar, enligt lagen står det bara ”kniv” men det är en himmelsvid skillnad på en kniv som är avsedd för arbete (det finns ett flertal modeller)eller för en kniv som är framtagen som vapen då dessa är framtagna för ett helt annat ändamål, de är i regel militära knivar och de bärs knappast av ”vanligt” folk då de är i stort sett odugliga för andra ändamål än vad de framtagits til.
Skulle förmoda att vid ett ev rättsfall skulle dom inte bry sig det minsta vad du anser att det är och inte.
 
Toppen