• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Karosseri Knäppigt tak

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Vi har en Malibu delintegrerad -24 som vi köpt i vår. Upptäckte att det knäpper i taket av temperaturskillnader. När solen går upp på morgonen och värmer bilen så börjar det knäppa rent infernaliskt på olika ställen i taket. Såpass så att vi vaknar. Har haft 2 hb tidigare och aldrig varit med om detta. Är det nån fler som upplevt samma?

Vi har en Malibu delintegrerad -24 som vi köpt i vår. Upptäckte att det knäpper i taket av temperaturskillnader. När solen går upp på morgonen och värmer bilen så börjar det knäppa rent infernaliskt på olika ställen i taket. Såpass så att vi vaknar. Har haft 2 hb tidigare och aldrig varit med om detta. Är det nån fler som upplevt samma?
Ja det knäpper i taken vid temperaturväxlingar på bilar med glasfibertak dom är hårdare hagelsäkra, men så mycket som du beskriver ska det inte låta, har haft två bilar med den typ av tak.

Jag tror våra knäppningar kommer från en liten innervägg mellan duschkabin och toalettdelen, men är inte helt säker. Det låter väldigt likt droppande vatten, så vi blev lite oroliga innan vi förstod vad det var... Rör man på väggen, upphör det en stund men återkommer snart igen.

Jeg har haft held med at lokalisere knirkelyde og derefter løst det med et par pust med silikonespray på dåse.
Det holder længe og så får det lige et par pust mere

Det finns många bra sidor på tyska - prova:

Wohnmobil GFK Dach Geräusche.

Ett förslag är dålig limning av taket mot den bärande konstruktionen - andra - taket utvidgar sig som Olof skriver, men precis som ett flytande parkettgolv med tunga möbler - har man t.ex solceller på taket med visserligen limmade skenor skapar man ju en sektion av solcellen med skenor som inte rör sig och som därmed påverkar takets möjligheter att expandera.

Upptäckte i morse när vi vaknade av knäppandet att det slutade när man tryckte upp skåpet som sitter i tak/vägg ovanför huvudet. Kanske skåpen sitter monterade i väggen och sedan har man lagt på yttertak, det är väl så man brukar bygga. Ska ta upp det med säljaren, men vi köpte bilen begagnad av en icke-Carthago husbilsfirma. Dom hade gått igenom bilen mycket noggrant, men sånt här lär ju vara nästan omöjligt att upptäcka på verkstad. Jag ska till en Carthago-serviceverkstad i sommar så jag får ta upp det med dom.

Tillbaka
Toppen