• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klistrade trådar

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag ser att vi idag har en del klistrade trådar för allmän information till medlemmarna men kan vi inte även ha klistrade trådar för en del av de praktiska ämnen som är viktiga och av stort intresse?
Tänker till exempel på trådar med information om hur man löser vanliga problem, hur man beställer saker, vad man skall tänka på osv.
Idag kan det vara ett himla sökande och pusslande för att få fram rätt information. En sammanställning med det senaste och bästa i början på en tråd skulle vara snyggt och smidigt.

Tänker mig att:
  1. Trådarna är klistrade i topp i rätt kategori
  2. Det första inlägget innehåller lösningen/informationen och kan uppdateras löpande av trådägaren.
  3. Efterföljande inlägg i tråden görs som vanligt och om nytt kommer fram i tråden kan trådägaren uppdatera det första inlägget så det alltid är aktuellt.
Alla ämnen passar inte som klistrade men det finns en hel del.
Exempeltyper av ämnen jag tror skulle vara bra:
  • Hur det fungerar med Brobizzar, vinjetter, EasyGo och hur man beställer
  • Att tänka på och göra vid import av bil
  • Att tänka på när man skall resa med husbil ute i Europa
  • Inför och efter vinteravställningen
  • ?
Det gäller att hålla första inlägget faktabaserat och summerande och inte så mycket tyckande.
Webb bestämmer givetvis vad som kan klistras.

Jag är lyckligt begåvad med ett uruselt minne så jag vet inte om detta varit uppe förut. Har sökt utan att hitta. :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag är olyckligt begåvad med ett bra minne.
Jag tror att Roger.. här är inne på ett mycket viktigt område. Jag ser hur det hela tiden dyker upp nya trådar..ämnen...rubriker. Dessa lever oftast bara i några dagar. Det diskuteras o skrivs lite..ibland om ämnet och ibland om något liknande eller om hur det var förr i tiden o så lite gnäll på ett litet parti.... gissa vilket.
Men det blir svårt att om några år....o det är säkert då som informationen kan vara som mest värdefull.... att då kunna gå in o läsa om... en speciell frågeställning, ett problem med sin husbil ..... Även nya husbilar blir äldre o även unga husbilsägare blir äldre fast de inte tror det särskilt de unga.
För mig som har en äldre husbil är alla tips o erfarenheter jättebra. Sparar mycket tid.
Så Roger.. du är inne på något mycket viktigt! Hur det " tekniskt " ska lösas? ? ?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag ser att vi idag har en del klistrade trådar för allmän information till medlemmarna men kan vi inte även ha klistrade trådar för en del av de praktiska ämnen som är viktiga och av stort intresse?
Tänker till exempel på trådar med information om hur man löser vanliga problem, hur man beställer saker, vad man skall tänka på osv.
Idag kan det vara ett himla sökande och pusslande för att få fram rätt information. En sammanställning med det senaste och bästa i början på en tråd skulle vara snyggt och smidigt.

Tänker mig att:
  1. Trådarna är klistrade i topp i rätt kategori
  2. Det första inlägget innehåller lösningen/informationen och kan uppdateras löpande av trådägaren.
  3. Efterföljande inlägg i tråden görs som vanligt och om nytt kommer fram i tråden kan trådägaren uppdatera det första inlägget så det alltid är aktuellt.
Alla ämnen passar inte som klistrade men det finns en hel del.
Exempeltyper av ämnen jag tror skulle vara bra:
  • Hur det fungerar med Brobizzar, vinjetter, EasyGo och hur man beställer
  • Att tänka på och göra vid import av bil
  • Att tänka på när man skall resa med husbil ute i Europa
  • Inför och efter vinteravställningen
  • ?
Det gäller att hålla första inlägget faktabaserat och summerande och inte så mycket tyckande.
Webb bestämmer givetvis vad som kan klistras.

Jag är lyckligt begåvad med ett uruselt minne så jag vet inte om detta varit uppe förut. Har sökt utan att hitta. :)
Håller med dig helt och hållet! Men vad innebär det att tråden är ”klistrad”?
 
F

F.d. 4220

Guest
Problemet med klistrade trådar är att de bör vara så få som möjligt.
För annars så innebär det att man behöver scrolla förbi en stor mängd trådar som inte är aktuella för en själv just då.
Och då innebär det att när du behöver den, så hittar du den inte i alla fall.
I vissa kategorier så är det just nu på tok för många och en del är inaktuella. I denna forumdel, "Under markisen" finns det just nu 12 klistrade trådar. Förmodligen kan vi "avklistra" mer än hälften...

Att använda sök är ett mer effektivt sätt. Gärna parat med "Taggar" som man kan sätta på trådar.
Ju fler som använder och "taggar" sina trådar desto mer användbart blir det.
Som det är nu, så är det ett fåtal som tänker på möjligheten.

Men vad innebär det att tråden är ”klistrad”?
Att "klistra" en tråd innebär att den visas överst i sin forumkategori. Om det är flera klistrade trådar så sorteras de på datum (har jag för mig).


Vi skall uppgradera forumet inom en eller ett par veckor och då kommer det att finnas större möjligheter för den funktion som vi har i några kategorier, möjligheten att markera en tråd som löst. Då kommer alla även att kunna rösta på andra inlägg i tråden som man finner användbart.
Just nu kommer jag inte ihåg om det innebär att de med många röster visas först eller om man kan sortera om trådvisningen, Men antalet röster kommer i vilket fall som helst att visas.

Däremot behöver man fortfarande söka efter en tråd med det innehåll man har behov av.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Stact,

Min tanke var inte mängder med klistrade trådar utan enbart för viktiga ämnen där det går att summera det viktigaste i ett inlägg. Ämnen typ dom som jag föreslog ovan och som mest är av typen ”så här gör man”.

Att söka på ett ämne idag ger massor med träffar(inlägg) och sen skall man leta runt bland all information för att kanske klura ut hur man gör och vad som är rätt. Informationen kan många gånger vara gammal och det finns sällan någon summering av vad som kommits fram till.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Håller med STACT om att "Klistrade" trådar tenderar att svälla och bli för många, och att det då innebär en hel del scrollande och speciellt på mobila enheter, har själva sett detta på andra forums!

Men jag håller även med Roger67 om att det är svårt att hitta ibland....

En undran från min sida då är om det går att ordna så att det blir tvingande med att fylla i "taggar" när man skapar en tråd, och då helst med taggar som forum admins bestämmer och sätts upp, typ i en scrollbar lista? så att inte vi forummedlemmar hittar på egna, och som då gör det svårt att hitta i av den anledningen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Trådarna skall rimligen ligga i sin egen kategori så det behöver inte bli så rörigt som det är "under markisen".

Under t.ex. "Sköt om din husbil" finns idag ingen klistrad tråd och där kan finnas en med information om vad man bör tänka på runt vinterförvaringen. Under "Husbilsköp och import" finns heller ingen och där kan det vara bra med t.ex. en guide i hur man importerar en bil. Kanske också en med konkreta praktiska tips inför ett begagnatköp.
Under "Lagar och regelverk" kan det finnas en om hur vikten beräknas på en husbil...
Behöver ju inte bli mer än 2-3 stycken under varje kategori

Det ena behöver väl inte heller utesluta det andra. Kombinerat med den bättre taggnings och sökfunktionen kan det ju bli riktigt smidigt att hitta bra information utan att behöva leta ihjäl sig.. :)
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Anledningen till att det här poppade upp hos mig igen var att jag precis "försökt" beställa något så simpelt som en EasyGo. Det borde vi ju kunna ha en guide för.

Typ en "Wikipedia" på husbilsklubben ! :msn_thumbup:

har ju märkt att det är hur många likande trådar som helst som poppar upp....
Bra om man inte behöver uppfinna hjulet 2 gånger
 
F

F.d. 4220

Guest
Ah, Jag läste "klistrad" och fastnade där (i limmet kanske).
För min del är det OK att ha en kategori med inlägg som länkar till andra trådar i detta ämne, antar att det är det du menar.
Men det får vara nån sorts fadderhantering för det. Det vill säga någon (dvs inte HBK webb :) ), med intresse för ämnet, håller dessa trådar/inlägg aktuella.

Det finns även olika alternativ till att låta flera redigera allas trådar i en kategori. Det kan också vara ett alternativ i så fall.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nja, jag menade att det ligger en tråd klistrad högst i den kategori som redan finns.
Exempel:
I kategorin "Husbilsköp och Import" skapar man en tråd vars rubrik är "Att importera en husbil".
Den tråden har en ägare som har möjlighet att löpande kunna uppdatera endast det första inlägget i den tråden. Vanliga inlägg och vanliga diskussioner fortgår i tråden men vartefter mer information kommer fram i tråden eller nya lagar och regler kommer till kan trådskaparen uppdatera det första inlägget. Det första inlägget blir som sagt en typ av Wikipediaartikel.

När någon sen söker information om import och hamnar i kategorin så ligger där en tjusig tråd med ett första inlägg som beskriver hur man gör och i princip sammanfattar allt det som kommit fram i tråden.
Ägaren till tråden, som lika gärna kan vara en medlem, ser till att den är uppdaterad. Har någon synpunkter på något som står i första inlägget så gör man bara ett inlägg i tråden.
 
F

F.d. 4220

Guest
Skall vi lägga till ytterligare en plattform? En wiki ligger helt utanför vår forumplattform.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det var bara en helt okunnig chansning, har aldrig jobbat med denna typ av mjukvara. Någon med bättre koll kanske kan få en snilleblixt?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Gillar grundtanken att det ska vara lättare att hitta tips som passar många. Ser dock praktiska problem med genomförandet bla för att:
- vi är många medlemmar med många viljor och tankar om vad som skulle vara med i sådana trådar
- vi är många medlemmar med många viljor och tankar om vilka trådar som skulle vara med?
- vem ska hålla ihop detta så att vi får personer som kan syssla med detta och att trådarna hålls uppdaterade mm?
- någon måste ansvara för tråden och den bör vara kunnig inom området, men vem avgör vem som är kunnig. Se tex trådar om Lithium batterierna, många olika lösningar förespråkas, men vilken skulle då vara den som ”nålas” eller vilken lösning man nu väljer - vem har ”rätt” och därmed vems lösning presenteras?
- sen finns lite annat som tekniska problem med tex att ändra i första inlägget hela tiden. Men det är mest praktikaliteter som man säkert kan lösa om det nu är den lösningen man vill ha.

Men jag tror definitivt på att vid flitig användning av taggar så skulle det underlätta sökandet väldigt mycket. Däremot tror jag inte på att ha tvång på att sätta taggar, det är inte alla som är så bekväma med datorer så det är nog så besvärligt att idag hitta och lägga i rätt forum bara. Skulle vi lägga till fler saker så tror jag inte det skulle vara bra för många.

Nu låter jag väldigt negativ, men det är inte mot förslaget som sådant utan att lyckas genomföra det på ett bra sätt i en ideell organisation. Det har alltid varit problem att få ”arbetskraft” i ideella organisationer och det verkar bli svårare med åren... Många bra idéer och förslag kan inte genomföras eftersom det inte finns någon som har tiden och viljan att utföra dem, tyvärr...

Men jag kan också ha helt fel i mitt resonemang och då skulle jag bli riktigt glad. Så om det finns tankar och idéer på praktiskt genomförande också, dela gärna med er av dessa...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag förstår utmaningen om man gör det för stort.

Min tanke var inte att det skall gälla alla typer av ämnen. Det fungerar bara där det främst handlar om fakta och inte så mycket om tyckande och olika lösningar. Installera Lithiumbatterier och hur man byter kamrem fungerar exempelvis inte då det finns alldeles för många variabler och alldeles för många olika sätt.

Däremot skulle det fungera utmärkt med exempelvis en sammanställning av alla färjelinjer och broar m.m. om man skall resa från Sverige, en sammanställning av hur det fungerar med vinjetter och Brobizzar i Europa och hur man beställer dem, Fakta och tips om hur man importerar en bil, hur man förbereder bilen inför vintervilan, vad som gäller runt bilens vikt, saker att tänka på vid bilköp o.s.v.

Trådarna som man klistrar skall vara konkreta, allmänna och av väldigt stort intresse för många.

Vilka trådar/ämnen som skall klistras kan avgöras av webb baserat på ovan och frågan om ägande och löpande ”underhåll” av första inlägget kan gå till den medlem som uppenbart är drivande i frågan eller har startat den intressanta tråden.

Det här finns i dag på andra forum och är riktigt smidigt för nya medlemmar eller när man skall dyka in i ett nytt ämne själv. Många gånger är det forumdeltagarna själva som begär att en tråd klistras. Den vanliga dialogen och nya diskussioner om ämnet sker givetvis fortfarande i andra trådar men den klistrade tråden blir som en faktaartikel som svarar på det grundläggande.

Jag försöker inte övertala någon till något jag känner bara att jag vill få fram hur jag tänker. Om det sen av olika skäl inte fungerar eller passar respekterar jag det givetvis men jag kan då slappna av och känna att jag fått ut det. :)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vad ni pratar om här är ett eget Wikipedia
Om det finns någon i medlemsskaran som har kompetens och vilja att engagera sig och styrelsen anslår medel till licenser och databas är det möjligt
Kolla denna artikel i Ny Teknik
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
En form av kunskapsartiklar, ja, men inte en egen Wikipediaplattform. Det känns väl aningen overkill :D
Håller med, ska vi göra något ska det var i Forumet.
Frågan är klart intressant. funderade dock på detta med att hela tiden uppdatera första inlägget, blir inte tråden tungläst? Jag själv går ofta in via Senaste nytt och då får jag upp alla trådar som har lagts till något i. Men då hamnar jag på första olästa inlägg, alltså i diskussionen. Är det då en läng tråd ska jag scrolla bakåt till inlägg 1 för att se om det även har ändrats där och sen kanske tillbaka till de senaste inläggen, känns i teorin jobbigt för mej. Men man kanske kunde hitta någon annan variant. Först måste man då komma fram till vad syftet är och som jag tolkat dej @Roger67 så är det att det ska gå lättare att hitta vissa saker. Kan vi komma fram till ett bra syfte och mål så skulle vi kanske kunna bolla lite olika idéer om hur det i praktiken skulle kunna lösas. Jag tycker alltså om din idé men vill vända på tankesättet och inte låsa det vid nålade trådar utan börja med vad vi vill uppnå... För att därefter se på vilket sätt vi kan nå det.
 
Toppen