• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kirra klapprande kåpor

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Sedan ett tag tillbaka har jag noterat ett klapprande ljud när jag åkt 90km/h och fortare med vår Dethleffs. Efter inspektion upptäckte jag att kåpan mellan hytten och bodelen var lös i fram/nederkant på passagerarsidan. Den glappade upp till en eller ett par cm men verkade i övrigt sitta fast. Jag fixerade den med silvertejp så att den inte skulle klappra mer. När jag kommit hem tog jag tag problemet för att förebygga ett kommande större problem (rost, trasiga kåpor, vatten på ställen man inte vill ha vatten etc.)

50159802182_ee6d71b49a_z.jpg

I bakkant sitter kåpan skruvad direkt i bodelens vägg med plåtskruvar och en klick butyltätning. I framkant går plastklips i runda hål genom en L-skena som är skruvad med plåtskruv i hyttplåten. Samma butylklick emellan.

Närbild på problemet, de två nedersta plåtskruvarna mot hytten är spårlöst försvunna så att L-skenan fladdrar fritt, och kåpan har skavt mot plåten, ända ned till stålet.
50159802272_e6020db4a9_z.jpg


Här är allt som behövdes för att fixa utlagt på parad:
50159562606_85d952e6d8_z.jpg

En morakniv, stjärnmejsel, bändverktyg av plast, för att lossa klips och skruvar, aceton för att rengöra, vit bättringsfärg och sax för att klippa till stenskottsfilm. Som synes det mesta från biltema, men inte inköpt för ändamålet, utan det var grejer jag hittade i garaget.

Jag gjorde rent lackskadan med aceton och penslade i bättringsfärg, samt letade upp passande plåtskruvar. En liten butylklick och dra fast i hyttplåten:
50159562501_5a49119492_z.jpg


Jag gjorde inte rent det "osynliga" området på hytten, där kåpan skall sitta. Primärt för att jag är lat och det inte tjänar något till, men också för att jag inte vill hålla på och slaska med vatten när det finns öppna skruvhål. Kablage till bodeln sitter också här till höger om bilden. Jag torkade av (med aceton och hushållspapper) bara bakom skenan, och där jag skulle lägga i bättringsfärg.

Till sist klistrade jag några små remsor stenskottsfilm där kåpan ligger an mot lacken, hela vägen uppifrån och ned, för kåpan kan röra sig lite när bilen flexar, jag fick bättra lacken på ställen ända från bakom passagerarfönstret ned till tröskeln.

Här är det färdiga resultatet när kåpan är återmonterad, med plastklips och allt. Framtill är det expanderklips med en pinne i mitten, de är inte gjorda för att återanvändas, eftersom den vita synliga ”hatten” går sönder när man använder den för att dra ut ”pinnen”. Tre fick bara lite kosmetiska skador men två skar jag av hatten på, och återanvände bara pinnen. Det är de två som syns på bilden. Klipsen ovan bildkanten var finare. Inte för att det syns på längre än ett par meters håll, men ändå. Om man tar mått på klipsen går de säkert att beställa från t.ex. Ebay.
50159562926_1b38ddf23c_z.jpg


Hursomhelst, ett trevligt litet eftermiddagspyssel, tänkte kanske någon annan tycker det är kul att se?
 
Toppen